Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Atraktivní námět (hrozba vypuknutí epidemie moru v New Orleans) zručně zrežírovaný Kazanem především co se týče důrazu na realistického feeling. Autenticita lokalit - skladištní komplexy, přístaviště (připomene Kazanův majstrštyk V přístavu), druhořadé zaplivané resturace...žádná studiová strojenost. Tohle není jeden z těch noirů (nebo městských kriminálek s noirovým nádechem) působících dojmem odtržení od reality, naopak je v ní pevně zasazen díky vhledu do policejní práce a prostředí nižších (např. dělnických) vrstev. ()
Slušne členený a spočiatku dosť atraktívny námet pouličnej story, kde sa bojuje proti korupcii i proti nebezpečnej nákaze. Všetko tým pádom do seba zapadá. Ale. Mám pocit, že dej začne strácať atraktivitu, náboj priebojnosti, momentu prekvapenia. Herecky síce veľmi isté (ako to u Kazanových dielach býva zvykom), ale od čiernej krimi očakávam predsa len vyššie nároky, čím ale nespochybňujem obecnú koncepciu všeobecnej kvality (v rámci možností prirodzene). ()
Drsňák Jack Palance hledá to, co do New Orleansu přivezl imigrant, kterého předchozí noci zabil. Musí to být něco extra, když kvůli tomu policie obrací celé město naruby. Netuší, chudák, že už to dávno má, a že je to smrtelně nebezpečná a děsivě nakažlivá forma plicního moru. Přes řadu velmi dobrých momentů, přes zasazení do výborně zvolených exteriérů, film, na kterém už se zub času podepsal a tak dobrý dojem zachraňuje především Palance ve své roli padoucha, který rozhodne není jen nějakou černobílou figurkou, ale svým způsobem tragickou postavou. Nabízí se také zajímavá možnost srovnání například s tematicky podobným filmem Smrtící epidemie (1995), která ukazuje jak a kam se za těch pětačtyřicet let posunula kinematografie.. ()
Slušný thriller, v ktorom ide o čas a každý na každého kričí - dokonca i ten, kto ešte netuší, akú má za dverami pohromu. Väčšiu pozornosť než hlavná postava zdravotníka, napĺňajúceho rodinné ideály, na seba strháva záporák Jacka Palancea. Jeho zrúdny gangster je chytrou alegóriou honby za zlatom, ktorá je v skutočnosti netušeným približovaním sa k smrteľnej nákaze. Občasná vtipná dialógová vsuvka sympaticky odľahčuje temnú atmosféru filmu. ()
Vydařený noir s luxusním obsazením - Doktor Widmark, snažící se zastavit nákazu dříve, než zkosí celé New Orleans; zbabělý Zero "Producent" Mostel, který zde projevil svůj komický talent; a nakonec respekt vzbuzující Jack Palance, jehož potkat sám v temné ulici, raději bych mu odevzdal všechny peníze a poníženě se odplazil po čtyřech pryč. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
Reklama