poster

O věcech nadpřirozených

Povídkový / Komedie

Československo, 1958, 107 min

Předloha:

Karel Čapek (povídka)

Hrají:

Ladislav Pešek, Vlastimil Brodský, Felix le Breux, Bohuš Záhorský, Oldřich Nový, Irena Kačírková, Jaroslav Marvan, Elena Hálková, Miloš Kopecký, Jan Pelikán, František Filipovský, Bohuš Rendl, Darja Hajská, Eman Fiala, Rudolf Deyl ml., Václav Trégl, Miloš Nedbal, Bedřich Vrbský, Josef Kemr, Václav Vydra ml., Gustav Hrdlička, Lubomír Lipský st., Gejza Sedlák, Stanislav Langer, Josef Šidlichovský, Emil Dlesk, Heda Marková, Jiřina Bohdalová, Lola Skrbková, Milka Balek-Brodská, Věra Váchová, Bedřich Bozděch, Jiří Ropek, Marie Rosůlková, Fanda Mrázek, Světla Svozilová, Milada Želenská, Hermína Vojtová, Eva Šenková, Václav Švec, Jaroslav Cmíral, Karel Pavlík, Ladislav Kulhánek, Vladimír Pucholt, Vítězslav Černý, Hynek Němec, Světla Amortová, Eduard Dubský, Karel Effa, Vladimír Klemens, Jaroslav Heyduk, Ema Skálová, Vladimír Huber, Eva Svobodová, Otto Budín, Valentin Knor, Jan Stanislav Kolár, Lubomír Kostelka, Miloslav Novák
(další profese)
  • Trellíno
    *****

    Geniální soubor tří povídek. 1. pojednává o muži, kterému se nad hlavou objevila svatozář za to, že nenapráskal kolegu v práci. Výborný Ladislav Pešek. Ohromně originální povídka za 100%. 2. je o nevěře, ta je trošku slabší než zbylé dvě, přesto skvělá 80%. A nejlepší na závěr. Třetí povídka s Milošem Kopeckým, to je jako kdyby jí natočil slavný Hitch. Je o muži, který vlétne s autem na pohřeb, probudí nebožtíka z upustěné rakve. A toho se pak nemůže zbavit. Neuvěřitelně napínavá povídka o pronásledování a šílenství. Jeden z vrcholů československé kinematografie. 120%. V průměru jasných 5* pro celek.(30.8.2002)

  • NinadeL
    *****

    Zcela báječný čapkovský triptych. Retro bylo zachováno, dokonce mu neodporuje ani celá plejáda nových tváří. Ponejvíce se obdivuji prostřední povídce Tajemství písma s Oldřichem Novým a Jaroslavem Marvanem, kteří zde vykreslili k dokonalosti svůj um a zejména zkušenosti z let minulých. První Peškova povídka je též něžná a závěrečná Mildova solidní horor. Jediným zanedbatelným stínem je opakování některých herců ve více povídkách (Bohdalová, Kopecký...).(8.3.2011)

  • Oskar
    *****

    Ve všech článcích, knížkách, lexikonech a zkrátka všude, kde se tento film zmiňuje, je odbyt jako určený k zapomnění. Já s tím ale vůbec nesouhlasím, pro mě je to jeden z mála českých filmů padesátých let, na které se vždycky rád znovu podívám. Důvodů je víc: 1.) jedná se o tři dramatizace povídek Karla Čapka, takže se odehrávají jaksi mimo čas, nejsou zakotvené v hrůzostrašné době svého vzniku. 2.) Velmi dobré, přiléhavé obsazení. Ladislav Pešek hraje v první povídce svědomitého úředníčka, na hlavě se mu objeví svatozář a on se může propadnout hanbou, protože to způsobuje nežádoucí pozornost. :-) Miloš Kopecký ve je ve třetí povídce pronásledován stařečkem, který díky němu vstal z mrtvých a protože pro úřady je pod drnem, čeká od Kopeckého, že se o něj postará. Nejradši mám ale druhou povídku o žárlivém starožitníkovi a fintě se záměnou dopisů. Tohle je vlastně jediný film Oldřicha Nového z padesátých let, kde nemám pocit, že ho mučili. A klíčovou roli hraje opět Miloš Kopecký v roli jasnovidce. 3.) Možná se mýlím, ale řekl bych, že je to první český film, který vědomě a úmyslně staví na černém humoru. Skoro jako by předlohy ani nenapsal Karel Čapek (jsou vážně hodně upravené), ale spíš Roald Dahl. 100%(8.2.2006)

  • zette
    ****

    Velmi povedeny povidkovy film. Prvni povidka se svatozari nad hlavou Ladi Peska se mi vybavila, ze jsem ji uz videl v detstvi. Glorie je skutecne velmi vyrazna povidka, na kterou se nezapomina a to i pres prosty dej. Vyborna kamera, ktera dobre vyobrazuje lidi na ulici, kteri uvidi urednika Knotka... Tajemstvi pisma zase na sebe upozorni ustredni hereckou dvojici Marvan-Novy a zajimavou zapletkou ohledne manzelciny nevery... Treti povidka je dost depresivni, dedek Bartos jako by vylezl z platna nejake Hitchcockove prvotiny, pan Kupr v podani Milose Kopeckeho mel tuhy korinek...:-).(12.8.2012)

  • honajz
    ***

    Kvalita jednotlivých povídek je různorodá. Zatímco povídka o svatozáři se mi dříve hodně líbila, ale dnes mi přijde plochá a nedotažená, zatímco Tajemství písma je stále stejně průměrná povídka, pak Právní případ jsem dříve nějak nepobral, ale nyní mi přijde tahle parafráze na duchařinu filmařsky dokonalá. Ťuk ťuk, ozývá se hůlka dědečka s velkými dioptrickými skly, a jednoho jímá hrůza - inu, vynikající černá komedie.(26.11.2012)

  • - Povídku „Tajemství písma“ doprovází hudební motiv ze skladby „Ve sluji Krále hor“ hudebního skladatele Edvarda Griega. Zmíněná skladba je součástí scénické hudby k divadelní hře „Peer Gynt“ (1867) Henrika Ibsena. (Haller)

  • - Povídka Glorie získala na XII. MFF v Locarnu druhou cenu, z MFF v Mar del Plata si v témže roce odnesla Zvláštní cenu poroty. (Karlos80)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace