Režie:
Akira KurosawaKamera:
Kazuo MijagawaHudba:
Masaru SatóHrají:
Toširó Mifune, Tacuja Nakadai, Jóko Cukasa, Isuzu Jamada, Daisuke Kató, Takaši Šimura, Hiroši Tačikawa, Eidžiró Tóno, Kamatari Fudžiwara, Acuši Watanabe (více)Obsahy(2)
Bezmenný ronin, samuraj bez pána, sa v roku 1860, na konci éry dynastie Tokugawa, túla krajinou, až dorazí do mesta, ktoré je rozdelené medzi dva zločinecké gangy. Keď predvedie svoju šikovnosť s mečom, vodcovia oboch znepriatelených skupín si ho chcú najať za yojimba - osobného strážcu. On sa však rozhodne poštvať ich proti sebe a oslobodiť tak mestečko spod ich nadvlády. V roku 1964 nakrútil Sergio Leone remake s názvom Pre hrsť dolárov s Clintom Eastwoodom v úlohe bezmenného pištoľníka. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (219)
Nyní už chápu, proč je Leoneho Pro hrst dolarů tak mnohem slabší než obě jeho následující eastwoodovky. Vždyť všechno, co mi tam připadá béčkové, je zcela adekvátně přítomno už v jeho předloze. Leone tedy Tělesnou stráž obšlehl opravdu i s chlupama. Jeho však omlouvá, že je teprve na začátku a svá vrcholná díla má před sebou, naopak Kurosawa má např. geniálních Sedum samurajů už za sebou. Dojem je dokonce až takový, jako by to bylo přesně opačně: že Tělesná stráž (osmý viděný Kurosawa, první zklamání) obšlehává Pro hrst dolarů (ačkoli různé motivy, jako třeba celá záležitost s prohranou manželkou, vyznívají v původní japonské verzi mnohem přirozeněji a působivěji než u Leoneho). Zklamání je o to silnější, že z volného pokračování (Odvážní mužové, jinak Sanjuro), dřív a opakovaně viděného, jsem byl svého času tak nadšen, že jsem ho neváhal zařadit do své topky. Nevylučuji ovšem, že vina Tělesné stráže je na mé straně: že prostě nedokážu přijmout, aby Kurosavův osobní samuraj Mifune taky někdy nezvládal situaci, že nejsem ochoten vidět ho poraženého, bezradného a závislého na štěstíčku a nelogičnosti např. závěrečné scény s bambitkou. V Odvážných mužích je Sanjuro sice taky takový týpek, také mu scénář pomáhá hloupostí protivníků, také se štěstím vyvázne z prekérní situace, ale celé je to úplně někde jinde, včetně jeho postupně se vyjevujcí osobnosti. ()
Zatím nejlepší film od Kurosawy co jsem viděl. Zároveň lepší než oba pozdější remaky s Eastwoodem a Willisem. Délka Hodina padesát je tak akorát v normě. Co mě nejvíc bavilo byla skvěle vykreslená atmosféra v městečku a hlavně úžasně zachycená podzimní nálada, úplně jsem z toho cítil takovou tu melancholii, kdy slunce svítí ještě jako v létě, ale fouká studený vítr. Krása :-) ()
Môj v poradí tretí Kurosawa a opäť nedám plný počet. Yojimbo je pre mňa totiž zaujímavý len z pohľadu prelínania sa žánru chambary a westernu. Akčné scény síce pekné, ale je ich málo málo a veľmi vidieť, že herci šermovali s poriadne odľahčenými replikami. Scenár fajn len mám ako u doposiaľ každého Kurosawu pocit akejsi nedotiahnutosti filmu. 8/10 ()
Ryuzo Kikushima a Akira Kurosawa napsali opravdu výborný scénář. Scénář tak skvělý, který vystačil ještě na dvě za originálem nezaostávající předělávky. A v tom je právě to kouzlo, ať už toho hlavního drsňáka hraje Toshiro Mifune, Clint Eastwood nebo Bruce Willis (všichni skvěle) hlavní krása je v tom příběhu. Ale to jsem trošku odskočil. Kurosawa je výborný režisér a v "Yojimbu" jsou některé scény opravdu skvělé. Vše podtrhují dobré herecké výkony zvlášť Toshiro Mifune je hustej. Ale bez hudby Masara Sata by byl film skoro poloviční. Mě osobně se toto, pro mě třetí, setkání s Kurosawou zamlouvalo víc, než také výborný film "Sedm samurajů." ()
Rovnako ako pri Siedmych samurajoch platí, že "rovnooký" remake ma oslovil viac, ako originál. Je to tým, že prostredie divokého západu mi pripadá divácky atraktívnejšie a čiernobiela kamera príliš nepridáva na atraktivite historických japonských exteriérov. Za následok to malo fakt, že ma film nepohltil a tak som sa začal po čase v tých podvodoch a motivácii postáv strácať. Rovnako aj po tomto filme platí, že Kurosawove snímky z jeho súčasnosti sú mi bližšie, ako jeho samurajské eposy. Film a poňatie jeho hlavnej postavy nemali vplyv iba na špagetti westerny, ale určite z neho čerpali aj súčasní "postmodernisti" Tarantino a Rodriguez. 2. POZRETIE: Po pomerne podrobnom porovnaní zápletky Telesnej stráže a Pre hrsť dolárov usudzujem, že Telesná stráž nie je horšia. Je komplikovanejšia po všetkých stránkach, ale stále (na druhé pozretie) zrozumiteľná. 3.POZRETIE: Telesná stráž je o niečo lepšia, ako Pre hrsť dolárov a plné hodnotenie si zaslúži. ()
Galerie (26)
Photo © Kurosawa Production
Zajímavosti (26)
- Inspirováno románem „Rudá žeň“ z roku 1929 od amerického spisovatele a bývalého detektiva Dashiella Hammetta (napsal mimochodem také román „Maltézský sokol“). George Lucas, známý fanoušek Akiry Kurosawy, točil Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983) pod falešným názvem „Modrá žeň“, jednak kvůli utajení a také jako odkaz na svého oblíbeného japonského režiséra. (džanik)
- "Yojimbo" znamená v překladu "tělesná stráž". (džanik)
- Film byl remakován nejen jako Pro hrst dolarů (1964), ale také jako verze s Brucem Willisem – Poslední zůstává (1996). V té mimo jiné zazní i některé totožné hlášky, např. "bude to bolet", než hlavní hrdina poprvé zabije, nebo otázka "lepší, než tohle?". V tomto filmu je tak srovnáván Sanjuro (Toširó Mifune), používající samurajský meč, s revolverem, ve snímku Poslední zůstává je zase srovnáván John Smith (Bruce Willis), používající pistole, se samopalem Thompson. Ve snímku Pro hrst dolarů (1964) sice tato hláška doslova není, ale v průběhu filmu je srovnáván revolver, který používá Pončo (Clint Eastwood), s puškou, kterou preferuje Ramon (Gian Maria Volontè). Ve všech třech filmech nakonec hlavní hrdina dostane zdánlivě lépe vyzbrojeného antagonistu svou klasickou zbraní. (Lovec prasat)
Reklama