poster

Most přes řeku Kwai

  • Velká Británie

    The Bridge on the River Kwai

  • USA

    The Bridge on the River Kwai

  • Slovensko

    Most cez rieku Kwai

Dobrodružný / Drama / Válečný

Velká Británie / USA, 1957, 161 min

Režie:

David Lean

Předloha:

Pierre Boulle (kniha)

Kamera:

Jack Hildyard

Producenti:

Sam Spiegel

Střih:

Peter Taylor
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ScarPoul
    ****

    Filmy Davida Leana sú pre mňa vždy zárukou epickosti. Dôvod prečo ho mám rád, je ľudský príbeh, atraktívne prostredie a herecká elita. Holden a Guinness absolútne bezchybný. Film má pomalejšie pasáže, ale jediný dôvod je postupné budovanie napätia, ktoré vo finále vytvára priestor pre katarziu. Prvú hodinu je film ohraničený táborom a potom keď sa dostane aj do iných častí džungle, sa začne prejavovať jeho atraktívnosť a pútavosť. Možno to nie je tak príbehovo a dramaticky vyhrotené ako Prechod cez Indiu, ale na rok svojho vzniku, je Most cez rieku Kwai ukážkou remeselnej zručnosti a režisérskej vyspelosti. Od ústrednej melódie, cez finále a herecké výkony sa jedná o dokonalý zážitok. Teda skoro.(14.8.2013)

  • boshke
    *****

    Jsem tak strašně rád, že se mi Most přes řeku Kwai líbil. Působí to absurdně, ale už jsem začínal mít pocit, že je se mnou něco špatně, neb staré válečné filmy (Apokalypsa, Četa, Olověná vesta,...) mne dosud nechávaly až trestuhodně chladnými. Ano, Most přes řeku Kwai není až tolik válečný, ale to na faktu nic nemění. Perfektní "souboj" Saita a Nicholsona, úžasná snaha Nicholsona udržet morálku mužstva tvrdou prací pro Japonce a jedno z nejnapínavějších finále, jaké jsem kdy viděl. Perfektní, rád si dám někdy znovu... 100%(30.12.2015)

  • tron
    ****

    „Keď budete chcieť, naučím vás po thajsky.“ – „Netreba. Reči to vždy len pokazia.“ Dám „len“ 80%, ale je to krásny, silný a veľkolepý slávny vojnový veľkofilm. Troška patetický, nechcene smiešny (akčné scény skrátka neboli režisérovou silnou stránkou) a chýba mu určitá dávka autentickosti (v džungli som nikdy nebol, ale povedal by som, že „správne“ by sa v nej mal človek oveľa viac spotiť a zašpiniť), no fantastický Alec Guinness („staré“ HVIEZDNE VOJNY, CROMWELL) to rozpálil naplno. Okrem „jeho“ línie sledujeme i vedľajšiu líniu „záchranárskej“ akcie v čele s mužným Williamom Holdenom. Táto línia, ani William Holden, ma už na prvý raz príliš nebavili, na druhý to bolo o čosi lepšie, ale stále nič, o čom by ste písali domov. Spolu však obe línie fungujú a navzájom si pomáhajú. Treba samozrejme spomenúť tiež kultový „hvízdajúci motív“, humor („A môžem si vziať aspoň padák?“), vážnosť, džungľu a skvelého Sessue Hayakawa.(7.12.2004)

  • Big Bear
    ****

    Je to dobrý válečný film, ale není nejlepší. Myslím tím hlavně snímky z různých POW a internačních táborů rozesetých po celé Asii. Japíci tam drželi nejen spojenecké vojáky, ale i tisíce civilistů válčících mocností a obyvatel místních národů a povětšinou je nechali otrocky dřít na válečné infrastruktuře jakou byly železnice, letiště, mosty.... Osobně se mi více líbí http://www.csfd.cz/film/12438-kral-krysa/. Vpravdě jsem vždy obdivoval britské důstojníky, kteří drželi za každých podmínek v těchto táborech řád a disciplínu a to takovým způsobem, že to i hrdé a tvrdě vycvičené japonské důstojníky (ctící samurajský kodex Bušidó) často udivivalo. Je faktem, že řada velitelů takto zachránila spousty lidí a jiná jich zas vysokými nároky či tvrdohlavostí a vyžadováním dodržování Ženevské konvence (což Japonci povětšinou nerespektovali a většinou je to jen rozzuřovalo) řadu zabila... Australáci nebo Amíci to měli spíše na háku a v táborech drželi po tlupách. Důstojníci měli nárok nepracovat, mít ubikace odděleně od mužstva, nároky na vyšší příděly atd... což také většina z nich požadovala a dodržovala. V krutých podmínkách POW tyto výsady demoralizovaly mužstvo.... Film je o stavbě mostu, o národních povahách - hlavně britsko-japonských, britské hrdosti a neústupnosti a útrapách jaké zajatí vojáci zažívali v džungli zamořené malárií... Film zvěčnil pískaný popěvek písně Colonel Bogey march, který je válečnou písní v mnoha textových verzích. jednu z nich použil i Jan Svěrák v Tmavomodrém světě - vzpomeňte- ,,Hitler has only got one ball, Göring has two but very small, Himmler is somewhat sim'lar, But poor Goebbels has no balls at all...'' ----- Ale pískaná verze asi každému navždy připomene tento snímek. Koho tematika zajímá rozhodně doporučuji román jamese Clavella - Král krysa, či autobiografii Russella Braddona - Zajat Japonci, kde popisuje okolnosti zajetí i zážitky z tříletého pobytu v japonském POW. * * * *(25.6.2012)

  • BMW12
    ****

    Všichni tvůrci si zaslouží velké uznání, protože natočit takhle dobré válečné drama v roce 1957, to je opravdu obdivuhodné. Nejedná se o žádnou střílečku, střílení tam prakticky skoro není, je to spíše psychologické drama, ovšem fakt to diváka zaujme. Stopáž se někomu může zdát delší, ale mě opravdu film po celou dobu bavil, je to napínavé. Jen na začátku, jak ten britský plukovník odmítá se svými důstojníky pracovat, to nebylo moudré rozhodnutí. Být tam kterýkoli jiný japonský velitel, tak je všechny hned postřílí. Takhle měli štěstí a povedlo se mu tu psychologickou válku vyhrát. Jinak ta melodie, jak si vojáci pískali, ta je moc povedená a chytlavá.(7.10.2017)

  • - Film je založen na stejnojmenné povídce, kterou napsal francouzský spisovatel Pierre Boulle. Tentýž autor napsal literární předlohu k filmu Planeta opic. (gjjm)

  • - William Holden se díky tomuto filmu stal prvním hercem v historii, který za svou roli obdržel honorář 1 milion dolarů. (Edgerton)

  • - Po natočení závěrečné scény dopravil producent Sam Spiegel natočený materiál na pět různých letadel, ale minimalizoval riziko ztráty. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace