Režie:
Peter FarrellyKamera:
Sean PorterHudba:
Kris BowersHrají:
Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese, Don Stark (více)Obsahy(2)
Bývalý vyhazovač a drobný podvodníček Tony „Pysk" Vallelonga (Viggo Mortensen) má mezi newyorskými Italy pověst chlápka, který dokáže vyřešit každou šlamastyku. Slavný černošský klavírista Dr. Don Shirley (držitel Oscara® Mahershala Ali) si ho proto najímá jako řidiče a bodyguarda na turné po divokých státech amerického Jihu 60. let. Tony je horkokrevný, ne moc vzdělaný, ale o to mazanější. Nade vše miluje svoji ženu (Linda Cardellini) a smažená kuřata. Dr. Don je jeho protikladem: kultivovaný génius jemných mravů a pevných zásad. Aby společně překonali nástrahy, musí si k sobě oba tvrdohlaví muži najít cestu skrz předsudky a humorné přešlapy. Originální komedie Zelená kniha získala získala tři Oscary včetně sošky pro Nejlepší film. Režisér Peter Farrelly (Blbý a blbější; Já, mé druhé já a Irena; Něco na té Mary je) se inspiroval příběhem skutečného přátelství a natočil jeden z nejdojemnějších i nejvtipnějších filmů roku 2018. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (923)
Až moc vypočítavá a na jistotu vystroužená oscarovka, která si odškrtává pravděpodobné situace, které přijdou a ony opravdu přijdou, včetně toho patetického konce. Ale dialogy mezi Tonym a Shirleyem jsou vtipně napsány, bezva to mezi nima jiskří a občas jsem se ze srdce zasmál. Viggo hraje mýho vrstevníka, furt něco žere jako já, děla se mu pupek jako mě, prostě sympaťák. Oscara bych mu přál, víc než Ramimu „podívejte-jakej-mám-brutální-předkus“ Malekovi, i víc než Alimu, který je pro mě herec jednoho výrazu, sorry jako. ()
Dlouho jsem neviděl dramatickou komedii z pera amerických autorů, která by měla tak kvalitní herecké výkony (Viggo bomba a Mahershala solidní nadstandard), skvělou až boží atmosféru, pravé chlapské přátelství a vybudovala si ve mně momenty, kdy jsem se kochal herectvím obou pánů a sledoval každý záškub na jejich tváři. I ten totiž dal znát mnoho o dané situaci a vytvořil tak ucelený názor na to, co se v USA v 60. letech dělo. Americký národ je věru absurdní a letošní Oskary to předvedly dvěma filmy - tímto a BlackKklansman. Za mě prostě jednička s hvězdičkou. Jen tak dál! Sebekritika je důležitá a je moc fajn, že se otvírá i ve světě za velkou louží. Navíc jsem moc rád, že ocenění získal za svou práci i Peter Farrelly, protože kdy se Vám naskytne dostat Oskara, když za jiných okolností s bráchou točíte úchylné, ale komerčně zábavné komedie a sem tam si z někoho uděláte legraci a na hereckém pohovoru ukážete pinďoura. Samozřejmě pro odlehčení situace. V celkovém kontextu super a gratuluji. Konečně po hodně dlouhé době Oskara dostal film, kterému jsem to z celého srdce přál. ()
Niekedy mám potrebu vymedziť sa voči niektorým komentárom a nekomentovať priamo film. Takže: toto nemá ani byľku spoločné so Šoférom slečny Daisy. Daisynho šoféra som sa totiž pokúšal pozrieť minimálne 3x a vždy som v dôsledku otravnej nudy do polhodiny rezignoval. Ten film nezaujal, nemá žiadnu šancu na reparát. Užívateľ Maq sa zase vymedzil radikálne a prirovnáva Zelenú knihu k pornu. Tak to pŕŕŕ. Od porna nečaká nik príčetný v prvom rade príbeh, ale sex a sledovanie kopulačných pohybov zdurených pohlavných orgánov. Najlepšie v detailoch a polocelkoch. Tiež nie je pravda, že všetko čo divák Zelenou knihou dostane je vopred dané a očakávané. Veď ak by to tak bolo, neužil by som si príbeh ani jednotlivé, niekoľkokrát skvelé vypointované scény a humor. No a predovšetkým, silné emócie, ktoré film vyvolá. Niekedy mám pocit, že na túto najzákladnejšiu zložku filmového epického diela sa zabúda a hodnotí sa ako nejaký neživotný technický konštrukt. Nuž ale, veď často aj ten vyvolá silné emócie, či nie? Napadá ma v rýchlosti po vygúglení (aby som geograficky príliš neodbehol od lokácií, kde sa film nakrúcal ) napríklad Mercedes-Benz Superdome v New Orleanse. ()
„OČEKÁVÁTE, ŽE PRO VÁS BUDE PRÁCE PRO ČERNOCHA PROBLEMATICKÁ?...“ /// Italská komunita v N.Y., Bronx, čmoudi a USA šedesátejch let. Teda hlavně „rasistickej“ jih. Tam má totiž namířeno Dr. Don Shirley, na klavírní turné. A bodyguarda mu dělá Tony „Zobano“, obdařenej schopností potírat problémy. Sice čmoudy moc nemusí, ale potřebuje prachy… Ftipnej námět. Vůbec, toho vtipu, na to, jak je to vážný téma, je tady celkem dost. Mezi Mortensenem a Alim chemie funguje parádně, a dialogy mezi „vobyčejným“ Italem a inteligentním černochem vytvářejí podobnou náladu, jako třeba ty v Nedotknutelných, ke kterejm má film pocitově blíž, než k nějakejm Osobním strážcům. Navíc se mi líbí, ta idea, která platila už za Hitlera - chceš se pomstít rasistům? V něčem vynikni! (Taková rada pro cigány…) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen kusy inspirovaný skutečností. 2.) O existenci Zelený knihy jsem neměl tucha. 3.) Thx za titule „tkimitkiy“. ()
Nalézání Lessníka ryloudyt, ovšem s korektním apgrejdem dle nejnovějších sluníčkářských geopolitických trendů. V Nalézání učil velký bílý kulturní Šón driblujícího negra artikulovat a nepolámat moc pastelek při podepisování se. Světopořádek se ovšem za těch 19 let konečně dostal do nedemagogických kolejí multikulti štěstí, od zrušení otroctví se to tu ve skutečnosti začalo hemžit renesančními senegalskými vzdělanci a zanedlouho i 1. Římskokatolická a.s. bude nucena veřejně přiznat, že Ježíš byl jasný Afroizraelita a gej, načež vypukne na trhu barev – laků krize s ebenovou hnědí a fuchsiově růžovou na bederní roušky, protože při tom počtu pohádkových model k přestříkání to Balakryl nebude stíhat vyrábět. A tak nám nyní citlivý čokoládový homointelektuál konečně korektně kultivuje lopatisticky buranskou rasistickou bílou hubu, až jako obvykle převede Mekkárty Zázračného Štefana bez úrazu přes přechod a eben se slonovinou splynou v perfektní harmonii sdružených barev Benetonu. Každopádně, ač kýčovitě vykalkulovanou a s demagogicky prvoplánovým pohádkovým afrorasistickým podtextem, jedná se o veskrze příjemnou a místy i vtipnou záležitost, kde každou další přesně očekávánou rektobolnou scénu vyhlížíte s netrpělivostí otylé hospodyňky, až ji konečně zhasne kontrolka nahřívání na žehličce. Maršmelous Ali definitivně vyvrátil, že si Čokooskara za toporný štěk v Můnlajtu zasloužil jen proto, že překročil povolenou dávku pigmentu po hysterickém ječení xenofobní krávy Džády Pičr Kovářové, a je zde jednoduše naprosto skvělý a xežrání. To naopak mohutně přemejkapovaný a pouťově dobarvený dánský Čaroděj první kategorie, ač jinak velmi solidní herec, s tímhle partem šlápl do hovna, brutálně to nedával, přičemž s přiblblým akcentem, retardovanou gestikulací a urputným přehráváním vypadal, jako by se Funes snažil o Kmotra, a toho mafiánského ranaře spíše parodoval. A to je přitom v Holém údu nativních Italů skoro jako židů. Asi jim v tom ty jejich rasistické odbory zakázaly hrát. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (15)
- Don Shirley (Mahershala Ali) byl seznámen s úmyslem natočit o něm a Tonym (Viggo Mortensen) film, ale žádal, aby se tak stalo až po jeho smrti. Důvodem mohly být obavy z reakce na jeho sexuální orientaci. (DerfelCadarn)
- Skladba, ktorú hrá Don Shirley (Mahershala Ali) v klube Orange Bird, je fragment z Chopinovej etudy, Op. 25 č. 11 a mol, ktorá nesie názov "Zimný Vietor". (lemonova)
- Tony „Lip (Pysk)“ Vallelonga (Viggo Mortensen) díky svým kontaktům z klubu Copacabana dostal nabídky na malé filmové role. Objevil se tak ve snímcích Kmotr (1972), Zuřící býk (1980), nebo coby mafiánský boss v seriálu Rodina Sopránů (od r. 1999). (DerfelCadarn)
Reklama