Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Velmi znepokojivá vize George Lucase vypadá jako naprostý protiklad jeho pozdějších Star Wars. Do filmu je obtížné proniknout a klíčovou větou zůstává: „Co se děje?“. Tenhle film totiž nevypráví příběh, on hlavně pokládá otázky. Výsledek je rozhodně pozoruhodný a rozebírat se dá prakticky donekonečna. ()

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Než jsem si tento první velký film George Lucase pustila, tak jsem čekala něco jiného asi jako fahrenheit 451 nebo něco a docela mě zaskočilo co se mi tam začlo objevovat na té obrazovce. THX 1138 totiž vůbec není dějový film. Nějaký příběh nebo děj týkající se podivné společnosti, kde lidi nemají jména, všechno je sterilní, prakticky všechno krom práce a pojídání sedativ je zakázané, všichni jsou monitorovaní a na všechny dohlíží robotí policajti, tam sice je, jenže dal by se v takové podobě v jaké je odehrát celý ve dvaceti minutách, takže to hlavní, co v thx 1138 je, je obraz a vizuální stylizace města. Záběry kamer na všechno možné jsou velmi zajímavé a ve všech scénách jsou kulisy a výtvarné zpracování propracované do nejmenších detailů a všechno působí správně uměle v šedivých odstínech a bílé (až na takovou jakousi podivnou de stijlovskou "účtárnu" nebo co to bylo). Pěkné a propracované kulisy jsou samozřejmě i velmi dobře využité a zapojené do "děje" v podobě různých automatických zpovědnic se zpovědníkem opakujícím tři věty dokola a nakonec přednastavené "rozhřešení", továrny, "vězení", počítačovny a další, akorát tohle všechno je tu prostě jen pro oko, protože příběh je stejně ospalý jako společnost v něm. Dokonce i automobilová honička je ospalá, ale hlavně na celkovém zmatku a ospalosti má největší podíl záplava různého žbrblání, kdy se lidi překřikují s různými čísly a dalšími věcmi, které sice zapadají do obrazu společnosti, kde se monitoruje úplně všechno a všechno se hlásí a podobně, jenže je tam toho prostě moc a pro děj je to nepodstatné a jediné co z té záplavy zbytečných informací na člověka vyskočí tak že si to snad i zapamatuje je hlášení nějakého člověka co se ptá operátora co má dělat když na dálnici zrovna přejel Wookieho :). Takže je to nakonec jen soubor pěkných a nápaditých obrazů zakončených západem slunce na Tatooinu, ale je to příliš chladné a bez děje na to aby z toho bylo i něco víc než jen ty obrazy. ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $777,000Tržby USA $2,437,000Tržby Celosvetovo $-║ Ľudia či skôr figúrky sa v tomto skoro bezcitne chladno zahranom filme prejavujú len ako mátohy chodiace skoro bez života, bývajúce v podzemnom komplexe strážením policajnou hliadkou = aby som bol presný ak niekomu niečo hovorí výrobné robotické číslo z filmu T2 , čiže T-1000 policajti v helmách ako strážcovia poriadku boli s určitosťou inšpiráciou pre Camerona , neverím tomu že nie, veď len vďaka Lucasovím Star Wars sa pustil do režisérskeho remesla ... Takže nikto to nemá v tak obmedzenom svete ľahké a tak sa THX 1138 pokúša dostať na povrch zemský a nadýchnuť sa konečne čerstvého vzduchu ... Tento film som túžil už dlho vidieť , hlavne kvôli zvedavosti čo to len George Lucas stvoril za sci-fi a šok bol hneď od začiatku , presný opak jeho Star Wars úplne chladná futuristická dráma, až človek nemal chuť sa na to pozerať, podobná obdoba ale omnoho konzumnejšia je film Ostrov /The Island, 2005/ a Equilibrium /2002/ ktoré sa zaoberajú podobnou tematikou , keď sú ľudia sami sebou väznení na malom obývateľnom priestranstve so zákazom či prejavom emócií, no nič pekné si len na to pomyslieť a len dúfam že takéto filmy upozornia ľudstvo čo nás asi nezadržateľne čaká o pár desiatok rokov. THX 1138 bol mojím záverom na Art filme 2006 čím skončila Bezstarostná filmová noc a viac menej aj keď som už mierne podriemkaval , dobojoval som to a ráno v čase 3:30 som konečne po 10hodinách strávených v kine so spokojnosťou mohol zamieriť domov :) /videl v kine: 60%/ ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Příznivci George Lucase se dělí v zásadě na dvě skupiny: menšinu, která krčí rameny nad tím, jak dokázal režisér natočit provokativní a vizionářskou artovou sci-fi THX 1138 a vzápětí mohl sklouznout k výrobě popkulturních sraček typu Hvězdných válek, a na většinu, která obdivuje úžasné zábavné barevné a hravé Hvězdné války, aby poté zjistila, že Lucal předtím spáchal jakousi prapodivnou rádoby sci-fi bez hlavy a paty se zvláštním slovníkem hrdinů a ve strohých kulisách, která se v ničem nepodobá jeho pozdějším skvělým bijákům. Sám se řadím do té první skupiny. THX mě dokázala uchvátit svou atmosférou odlidštěného robotizovaného světa, který se bojí emocí a citů, kde je jedinec redukován na sumu peněz, na kterou je oceněn. Je to kreativní záležitost, která přesně odrážela dobové úzkosti mezi americkou intelektuální elitou na univerzitách. Celkový dojem: 90 %. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Je pravda co jsem o tomto filmu slyšel: skvěle vymyšlené prostředí budoucnosti (která je karikaturou západního konzumu i tehdy aktuálního socialismu) a její výborné technické zpracování, zvláště kamera, na druhou stranu ovšem nekonzistentní příběh. Autor neví zda chce vyprávět lovestory nebo thriller a děj sestává spíše z krátkých na sebe moc nenavazujících epizodek, které budí dojem improvizace (něco jako kdyby Godard točil sci-fi). Herci jsou solidní, neví ovšem často co mají hrát. Některé věci z tohoto filmu byly jistě později okopírovány (a to i v Brazilu), něco však zůstává stále neokoukané - např. nápad s naprogramovanou zpovědní budkou, který mi přišel skvělý. Ať má tento film kolik chce much a mušek, pořád mi přijde lepší než celé Hvězdné války. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (29)

  • Pod úvodními titulky je slyšet mix dvou skladeb. Jedna z nich se jmenuje „Stabat Mater Dolorosa“, je z roku 1736 a napsal ji barokní skladatel Giovanni Battista Prgolesi. Můžeme ji slyšet v méně časté sborové úpravě. (Svatopluk.Vi)
  • Väčšina filmu sa nakrúcala v San Franciscu. Filmári plánovali snímku natočiť behom 35 až 40 dní, čo sa im prakticky podarilo, keďže filmovanie odštartovalo 22. septembra 1969 a skončilo v novembri toho istého roku. (classic)
  • Director's Cut verze obsahuje některé přidané CGI efekty. (Corpsegrinder)

Reklama

Reklama