poster

Slunovrat

  • USA

    Midsommar

  • Švédsko

    Midsommar

  • Slovensko

    Midsommar

  • Slovensko

    Slnovrat

  • Velká Británie

    Midsommar

  • Austrálie

    Midsommar

  • Nový Zéland

    Midsommar

Drama / Horor / Mysteriózní

USA / Švédsko, 2019, 147 min (Director's cut: 171 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Enšpígl
    ****

    Když mě kolega Russell napsal, že jde s kolegou Goldbeaterem na Slunovrat říkal jsem si, že když už jsem s kolegou Goldbeaterem sdílel stejný sud piva, stejný maso a stejnou postel byl by hřích s ním nesdílet i stejný film. Nazul jsem tedy pantofle a vydal se do Aera na Slunovrat. Film me svým vizuálním pojetím ohromil, spousta nádherně zabíraných detailů, celků i dronových záběrů musí potěšit oko každého filmového fanouška. Ari Aster byl pro mě neznámý pojem, ale ten umí pracovat s divákem a dokáže z jednoho "placu" a několika herců vytřískat neuvěřitelně zajímavou zápletku, resp. asi každej bude tušit nějakou nedobrotu, ale ani postupné odkrývání karet neumožní odhadnout finále filmu. Herecky mě nejvíc dostala Florence Pugh a Will Poulter, který tam jednu scénu u stolu bez dialogů a opravdu wau, za to jako zahrál svoje pocity. Ovšem za jakých okolností dokáží mít někteří chlapci erekci, to tedy klobouk dolů. Ještě jedna věc na závěr, neočekávajte žádný horor, ale spíš atmosférickou psycho hru.(24.7.2019)

  • lamps
    ****

    Kterak obří ambice hlavního tvůrce mohou ve druhé polovině pošramotit úžasný film. Prvních cca 80 minut jsem byl přikovanej do sedačky - ten absolutní nával deprese, neokoukané prostředí a opatrně budovaná bezvýchodnost na mě fungovaly jako všechny omamné látky na hlavní protagonisty. A když došlo k explicitnímu úmrtí, zasáhlo mě to díky perfektně připravené motivační šachovnici jako jehla pod nehet. Aster má hrozně výborných nápadů, umí diváka znervóznit jen dokonalou souhrou zvuku a obrazu a nebojí se experimentovat s tématy a žánry, takže když před sebou vidíte špetku od Bergmana (ve smyslu spoléhání se na výrazy herců), špetku od Miklóse Jancsóa (dlouhé záběry a precizně rozvržený hloubkový pohyb po mizanscéně) a hrst slavného Hardyho Rituálu (1973), nepůsobí to vůbec přeplácaně... Tedy, asi do té poloviny. Potom totiž režisér stejně jako ve svém předchozím díle jaksi přestává srozumitelně vyprávět příběh postav a snaží se vizuální neotřelostí oblbovat diváka, který nemá moc na koho upínat pozornost a sympatie. Postavy se stávají figurkami v psychopatické hře, která má bohužel slabé poselství a kvůli nepříliš fungujícím vztahům mezi aktéry i podivně neemocionální finále. ALE přesto jsem se vrtěl nudou jen minimálně a film mě tak nějak dokázal udržovat v trvalé zvědavosti, co se v něm stane v další minutě - škoda, že nakonec to byl spíše blaf šikovného tvůrce, který umí vystavit atmosférické sekvence, ale uniká mu celistvá a výpovědní struktura. Pro mě 70% a ke čtvrté se přikláním s odřenou pleší a výhradně za potěšení ze sledování čarovně charismatické Florence Pugh, které tahle role sedla jako ulitá (už zase). Jednou si to určitě se zájmem zopakuji..(2.8.2019)

  • Anderton
    ****

    Čerstvo po projekcii priebežne za štyri. Slnovrat sa musí nechať uležať v hlave podobne ako Hereditary a najlepšie si ho pozrieť ešte znova. Aster je proste na poli žánru takým autorským objavom ako kedysi Shyamalan. V podstate v každom zábere cítiť jeho režijný rukopis a rozprávačský štýl. Taktiež je už jasné, že sa vyžíva v rôznych kultoch, som zvedavý, aký na nás vytasí do tretice. Slnovrat si môžete už užiť aj ako materiál pre porovnanie motívov, tém, obrazov a kameramanskej akrobacie s Hereditary, ak by vás čírou náhodou nechytil príbeh, alebo aj ak vás chytí. Jeho expozícia sa odohráva takmer celá v tme, aby ste následne sledovali takmer dve hodiny na slnku. Lokácie sú vybraté excelentne, človek má dojem, že je s postavami na tom istom mieste. Istým problémom sa môže ukázať, že s nimi nebudete až tak schopní prežívať ich pocity. V tomto prípade to bude veľmi individuálne.(30.7.2019)

  • tron
    ****

    Horor je obludný, ozrutný a krutý žáner. Tento film to vie. Hoci sa v ňom dlho zdanlivo nič hororové nedeje, ste napnutí a je vám tak trochu zle, lebo tušíte, viete, že to Ari Aster časom rozbehne – a potom to budete ľutovať, lebo Ari Aster patrí k pekelným režisérom, ktorí keď to rozbehnú, je to odporné, no zároveň od toho neviete odtrhnúť zrak. A skutočne – neskoršie výbuchy nečakaného násilia sú šokujúce a dlho mi nešli z mysli. Ari stupňuje gore tempo až k neznesiteľnosti. O technickej stránke (parádna výprava, úžasné kostýmy) je škoda sa baviť, ale potešia i herci (aj keď najmä skvelý Will Pouter je tu predsa len skôr do počtu, čo je u herca jeho formátu skutočne škoda). Vidíme sa o 90 rokov.(28.9.2019)

  • cashflower
    ****

    Spojenie folkóru s dávkou filmárskeho kumštu prináša veľkolepú podívanu. Hororoví labužníci si zakývajú hlavou, etnografický nadšenci si prežijú své. Snímok je natočený s veľkou ľahkosťou, nebojí sa priniesť tému, ktorej moderný človek poľahky povie NIE. Tradície pochované v rytme pulzujúcich doktrín. Pohanské dejiny vnorené do algoritmu zabudnutia. Midsommar prináša nádhernú reflexiu moderného konceptu oslavy ľudského umu versus starodávne rituály osláv života a smrti v lone panenskej prírody. Ako ďaleko má snímok od vizuálnej antropológie? Jediné čo dodám, Asterovi sa podarilo bravúrne prepojiť audiovizuálny ošiaľ s “čriepkami etnografického šialenstva“. ..--85%--..(20.10.2019)

  • - Celý film je metaforou pro rozchod a ve svém jádru je o rozkladu vztahu mezi Dani (Florence Pugh) a Christianem (Jack Reynor). Režisér a scenárista (Ari Aster) na filmu pracoval, když se vypořádával sám s rozchodem, a to jej velmi ovlivnilo při práci na postavách, a to hlavně Dani. (hansel97)

  • - Spoiler: Simonův osud je založen na vikingském způsobu rituální popravy, který se nazývá krvavý orel. Oběť je otočena břichem dolů a její žebra jsou odděleny od páteře ostrým nástrojem. Následně jsou její plíce vytaženy skrz vytvořený otvor mimo tělo, aby vytvořily pár „křídel“. Oběť by během tohoto procesu měla zůstat naživu a při vědomí. Zemřít má až nějaký čas po rituálu (nejpravděpodobněji kvůli ztrátě krve). Když Simona Christian najde, můžeme vidět, že se jeho plíce stále nadechují, tedy je naživu. To je ovšem vysoce nepravděpodobné, protože plíce potřebuji bránici k tomu, aby se rozšířily a vdechly vzduch. (pórek)

  • - Spoiler: Když Dan (Florence Pugh) jako májovou královnu odnášejí na podstavci k hostině ke stolu, v pozadí v lese lze vidět obličej její sestry s čerpací hadicí v jejich ústech vytvořený ze stromů a keřů. Přesně tak byla její sestra Terri nalezena mrtvá ve svém pokoji. (pórek)