Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 665)
Americká krása se stala v době svého uvedení ve Spojených státech obrovským trhákem, který uchvátil shodně diváky i odbornou kritiku, a je mnohými hodnocena jako nejlepší americký film 90. let. Na to, že byla Mendesovým prvním velkým filmem, je to překvapivě zralé dílo, řemeslně zručně natočené, Mendes v něm zúročil své zkušenosti z divadla a prokázal talent pro výběr herců a jejich vedení. Na druhé straně jsem ale nikdy neměl pocit nějakého velkého filmu. Mám dojem, že trochu klouže po povrchu, nejde do hloubky, neukazuje kořeny chování, příčiny jevů a vytváří tak trochu šablonovité karikatury místo plnokrevných postav. Neukazuje žádná východiska, všechny postavy se chovají konvenčně a jejich vzpoura je naprosto neškodná a vychází z morálně hodně diskutabilních poloh. Přes to všechno je to ale film, který patří k tomu výrazně lepšímu, co v 90. letech vzniklo, a stojí za to ho vidět. Celkový dojem: 80 %. ()
Najlepší film, kde sa prelínajú silné prvky drámy s nadľahčujúcimi prvkami komédie a navzájom vytvárajú brilantnú rovnováhu. Príbeh je tu tak jednoduchý, že bez poriadneho tvorivého štábu okolo, hercov a tvorcov by nestál za nič. Perfektná a trefná je rola Lestera, ktorý sa stal jedným z mojich filmových hrdinov. Annette Bening je tiež totálne neuveriteľná a dokopy so Spaceyim, ktorý svojho flegmatika neskutočne zreálnil, zahrali neuveriteľné hádky a dokonalé scény, pri ktorých som sa už dávno tak schuti inteligentne nenasmial. 90%. ()
Přelomový film v dějinách hollywoodské kinematografie. Sam Mendes přesně postihl a popsal fenomén rozpadajícího se narůžovo uměle nalakovaného amerického snu a obsahově vyprázdněného konzumního života spojeného s krizí středního věku a příslušností ke střední třídě, jako to udělal před lety třeba i Elia Kazan ve své Tiché dohodě v roce 1969. Pak ovšem skončila éra květinových dětí a myšlenkové svobody a hollywoodské filmy si za svá ústřední témata vybíraly úplně jiné věci a tenhle životní pocit se odsunul kamsi do kolektivního podvědomí (a do světa filmu nezávislého). Uplynulo však 30 let a Amerika je znovu tam, kde kdysi bývala - na scestí maximálního blahobytu a absurdnosti takového života. Doba se otočila ve spirále času a nutně musel přijít nový Kazan. Bravurní režie původně divadelního režiséra (lokální obdobou je náš Vladimír Morávek a jeho vynikající filmový debut...), geniální herecké výkony (Kevin Spacey si touto rolí zajistil místo v herecké síni slávy), úžasná minimalistická hudba Thomase Newmana, obrovská koncentrace podstatných filmových momentů (zvláště poletující mikrotenový pytlík je nezapomenutelný a signifikantní...) a téma, které naplnilo nejednu sociologickou studii... Americká krása, při odhalování jejíž podstaty mrazí... Podobné filmy: Tichá dohoda, Pan Rosnička, Elementární částice, Ledová bouře, Generace X, Volání o pomoc ()
I don't think that there's anything worse than being ordinary. Precizně posekané trávníky, bílé ploty, usměvaví lidé.. ale je život na předměstí opravdu taková idylka, jak se na první pohled zdá? Co se skrývá pod tím pozlátkem? Jako náhled do života americké rodiny mi to připadalo nesmírně zajímavé, navíc co scéna, to nějaká skvělá hláška. Jediné, co mi tam vadilo byla asi postava W.Bentleyho, ta mi tam zkrátka vůbec neseděla a ten konec SPOILER kdy se dívá na mrtvolu Lestera s úsměvem na tváři se mi zdál opravdu přitažený za vlasy. Každopádně jinak výborné drama. ()
Americká krása se mi velice dlouho dobu vyhýbala. Chtěl jsem jí vidět, strašně moc, ale příležitostí bylo jen málo. Můj vztah k ní je zvláštní, přestože se jedná o slavný snímek, který velice lidí pokládá za klenot kinematografie a jasný důkaz, že ještě nevymřela, nevěděl jsem o něm dopředu vůbec nic. Neměl jsem tušení o tom, jaký příběh vypráví a dokonce ani o tom, jaké herce tam uvidím - i když režiséra a hlavního herce jsem znal, to je zase pravda. A tento přístup se mi vyplatil a to myslím vážně. Dnes, když jsem konečně Americkou krásu viděl mám velice smíšené pocity. Je to úžasný film, skvěle natočený, ale bohužel ve mě nedokázal vzbudit byť jednu jedinou emoci, což rozhodně nepokládám za klad. Nepřičítám to však nikomu ze štábu, ale české jazykové verzi, která podobné věci prostě způsobuje. Přesto jsem však toho názoru, že se jedná o nadhodnocený film, který je sice velice kvalitní, ale rozhodně existuje i mnohem více lepších. Jednou věcí jsou věci, jako nevyužitý potenciál, který přímo bije do oči. Jedna z nejlepších odlehčených scén snímku se odehrává u výdejového okénka fast-foodu, všichni co snímek viděli jistě vědí o čem mluvím. Myslel jsem si, že bude skvostná a tvůrci ji bez jediného zaváhání dovedou ke skvělému konci, jenže to se nestalo. Až mě zamrazilo, jak je nakonec neúplná. Celkově tak považuji za vrchol záběr na rudé dveře, protože to je opravdu paráda. Gratuluji režisérovi a kameramanovi za tuhle scénku. 80% ()
Galerie (43)
Zajímavosti (75)
- Po premiéře filmu prohlásil Tom Hanks, že by si přál, aby četl scénář dřív než Kevin Spacey a mohl si zahrát Lestera Burnhama. (Nancy...)
- Režisér Sam Mendes původně zamýšlel natočit výstřední komedii o navenek spořádané americké rodině ve stylu bratří Coenů. Záměr naštěstí nedodržel. (Terva)
- O rolu Angely Hayes (Mena Suvari) sa uchádzala aj Kate Hudson a Majandra Delfino. (WalterIK7)
Reklama