poster

Poslední aristokratka

  • Slovensko

    Posledná aristokratka

Komedie

Česko / Slovensko, 2019, 110 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Skuby47
    ***

    Plné kino, v publiku převaha žen a příjemná jednoduchá zábava, jak se na komedii sluší. Herecky skvělá Eliška Balzerová, slušný Martin Pechlát a Pavel Liška. Hynku Čermákovi více sedí role v krimiseriálech, ostatní herci, kromě Stolařové se příliš neprosadili. Líbily se mi záběry kamery na zasněženou zimní krajinu, jaké o vánocích bývají už řadu let u nás vzácné. Soudím, že se film stane v televizi součástí balíčku vánočních filmů a bude opakovaně vysílán v závěru roku. Nebyla to telenovela ani pokus o Panství Downton v českých poměrech i když rozdílné postavení aristokratů a služebnictva by k tomu směřovalo. V tu chvíli jsem se bavila, i když s odstupem času se mi začínají vybavovat různé nelogičnosti a nedostatky, na které ve svých komentářích upozorňují zdejší uživatelé.(27.10.2019)

  • Marze

    Osu příběhu tvoří střet představ s realitou. Vejdělek z původní knihy vše realizoval přehledně, věcně, věrně, bez sebestředných ozdob. Ovšem zasazením děje do zimního času, jakkoli si tím ztížil natáčení, přidal Poslední aristokratce na příjemné, lehce neskutečné, bezmála pohádkové náladě. Po nádvoří pobíhá drůbež, do střechy zatéká, kastelán odhání turisty, z kuchařky táhne ořechovka a údržbář se místo práce oddává hypochondrii. Nejde o vyloženou taškařici, která co vteřinu vyrábí účelově smích pro smích, nicméně původní žerty Poslední aristokratky většinou zabírají i na plátně, zvláště tam, kde se mohou opřít o groteskní rekvizity v čele s výbavou někdejších Himmlerových komnat. Hlavní těžiště však zůstává v praktické každodennosti zdánlivě drobných trampot, nabývajících rozměrů bezmála osudových bitev o základní civilizační potřeby, teplo, světlo, telefon. Navzdory hvězdnému obsazení, ze kterého asi nejvíce sympatií sklidí lidová kuchařka Elišky Balzerové, nelze mluvit o vyložených hereckých sólistech, spíše o společné nevtíravosti. K ní Vejdělek přidává trošku své speciality, něžně tesklivé melancholie, a svůj díl dostanou i milovníci romantických komedií. Znalci Bočkovy série mohou tvrdit, že knihám se film nevyrovná, pravda také je, že spisovný jazyk zní z plátna občas nepřirozeně a že Vejdělek tentokrát látce spíše slouží, než aby ji po svém obohacoval. Nicméně v době, kdy na českých komediích člověka místo radosti jímá stud, reprezentuje Poslední aristokratka vkusnou, uměřenou, v dobrém slova smyslu většinovou zábavu, jejímž hájemstvím se stane obrazovka.(20.4.2020)

  • Olík
    ***

    Takový celkem koukatelný, zbytečně nastavovaný film o ničem. Příběh něco mezi moderní pohádkou a lidovou komedií. Zápletka očekávaná. Humor nárazový s nízkým výskytem. Po herecké stránce tak i tak – někdo seděl jako kastelán na hradí nádvoří (Dyková, Pechlát), někdo jak chobotnice na stejném místě (Piškula, Stolařová). A tak to celé drží především kamera Vladimíra Smutného a atraktivní lokace zámku Kostka (Milotice). Tuctová tuzemská komedie 40+ u které vidím jednu velkou polehčující okolnost a to, že po uplynutí určité doby (každý to asi budeme mít individuální), lze opětovně konzumovat.(1.4.2020)

  • Enšpígl
    ****

    Super, nepříjemný podzimně- zimní časy dostávají jeden velmi pohodový filmový doprovod. Film má postavy, který si vzájemně náhravaj k vytváření humorných scén i dialogů. Samotná záplětka je sice taková fik - fik a "princ" na bílým koni působí až nechtěně úsměvně, ale tajit, že mě ve společnosti "aristokratů a jejich služebnictva" bylo fajn a mnohokrát jsem se zasmál by k filmu nebylo fér. Herecky je film nabitej jmény, aby ne, Jirka Vejdělek je z mého pohledu český filmový hitmaker, takže hvězdná jména si své "ne" dvakrát rozmyslí a ono to výslednému zážitku ještě přidá. Cupitání pani Dykové, hlášky prakticky hypochondra Pavla, ořechovka od paní Elišky, sarkasmus Martina Pechláta mě opravdu v celku pobavilo. Nejmilejším překvapením byla pro mě dosud neznámá Yvona Stolařová, jediný co jsem o ní zjistil, že studovala Janáčkovu konzervatoř, což je zřejmě dobrej oddíl, protože Yvona předvedla při svém debutu vyzralý výkon, působila přirozeně, neokoukaně a i ve scénách s mnohem zkušenějšími kolegy se neztrácela. Kamera Vladimíra Smutnýho je opět něco neuvěřitelnýho, opět dokázala zprostředkovat atmosféru filmu. Jediný dvě výčitky, pro mě tvůrci neukázali prasákův kabinet, tak jsem se těšil. A nějak jsem nepobral, proč američani mluví česky, nebo to byli čechoameričani, to mě opravdu nějak uniklo. Nicméně přes to se lehce přenesu, teda přes prasákův kabinet zase tak lehce ne.(24.10.2019)

  • kingik
    ***

    Etablovaný režisér a scenárista Jiří Vejdělek tak dlouho chodil s humorným džbánem pro dobrou vodu ke scenáristické studni, až si jednoho dne napumpoval krev, "modrou" krev. A s touhle pro něj neprověřenou kapalinou zkrátka neuměl pracovat. Naředená "modrá" krev mu ztuhla, humor vyschl a zápletka jaksi nikde. Film má cca 110 minut a už někde za svojí polovinou se ztrácí v absolutní jednotvárnosti a předvídatelnosti dění, nejednou je znát i literární původ díla, z něhož se vychází, načež převládá křečovitě urputná snaha vdechnout knižním stránkám filmový život. Jestliže jeho režie kdysi fungovala v humorném (p)ohledu v též literárně vzešlých Účastnících zájezdu, to samé se už nepodařilo aplikovat do téhle smėsky všeho nevtipného a nezábavného. A styční herci, Pavel Liška coby údržbář hypochondr, symbolická rolička Anny Polívkové coby účastnice letu či Martin Pechlát jako důstojný kastelán už jsou jen zašlou vzpomínkou na svěží humor. Z jiných Vejdělkových filmů přispěchala hospodyně Elišky Balzerové. Zpustlým zdím zděděného panství Kostka nyní šéfuje hodná rodinka z New Yorku ve složení táta Hynek Čermák, máma Tatiana Dyková a dcera Yvona Stolařová. Dohromady nic světoborného na poli komedie nepředvedou, se "služebnictvem" na zámku se domluví perfektní plynnou češtinou a nejhustší zápletkou z celého filmu je dávná rodová kletba, která nenechá žádnou pannu aristokratku v klidu. Ano, onou poslední ohroženou aristokratkou je debutující Yvona Stolařová. A každý chátrající zámek je také dobré zprovoznit a otevřít pro veřejnost, aby bylo dost financí na plánovanou renovaci. Osvědčené režijní metody Jiřího Vejdělka náhle postrádají svůj striktní řád a promyšlenou strukturu. Mnohé scény dávají tušit, že budou (humorně) vypointované, ale nestane se tak. Film rozhodně nepůsobí, že by trpěl finančními nedostatky. Není proč si stěžovat na kameru Vladimíra Smutného, kulisy zámku mají originálně stylizovaný ráz a najde se i špetka neotřelé režijní formy. Celkově je ovšem ráz a průběh filmu zcela monotónní, Hynek Čermák mně do role hodného hraběte příliš nepasoval a vzešel z toho průměrný film, který trpí slabým scénářem, nepravděpodobným vývojem postav (viz Tatiana Dyková) a nedostatkem humoru, ten trapně sitcomový převládal. 5/10(9.5.2020)

  • - Herec Hynek Čermák na začátku filmu stojí vedle busty Antonína Dvořáka. Sám herec si toho to skladatele zahrál v roce 2015 v TV filmu Americké dopisy. (MakiMaki)

  • - Pavel se do role tak vžil, že mu během natáčení skutečně začaly strašně padat vlasy. Poletovaly kolem něho v celých chomáčích. Eliška Balzerová s Táňou Dykovou si z něho utahovaly, že teď už s bolestí hlavy nebude muset chodit za neurologem, ale za ortopedem, protože bude mít brzo hlavu jako koleno. Nakonec jsem jeho plešatění vepsal i do scénáře a z Pavlova trápení vznikly pěkné komediální scény,“  prohlásil režisér Jiří Vejdělek. [Zdroj: Novinky.cz] (Duoscop)

  • - Malou roli si zde zahrál i autor předlohy Evžen Boček (úvodní scéna s Vojtěchem Kotkem na nádvoří) a režisér Jiří Vejdělek (turista v autobuse). (wictoria)