poster

Je třeba zabít Sekala

  • Polsko

    Zabić Sekala

Drama

Česko / Francie / Polsko / Slovensko, 1998, 109 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kinej
    ****

    Největší hvězdou celého projektu Je třeba zabít Sekala je bezpochyby Jiří Křižan. Jeho scénáře jsou v rámci českého filmu jakýmsi zjevením, protože se nebál psát příběhy téměř s westernovým nádechem a umně je zasazovat do českých resp. valašských, či chcete-li moravských reálií. Je zde přítomno drsné chlapáctví a bipolární rozdělení na dobro a zlo. Žádná tragikomika, či laskavý humor. A to se mi líbí. Naštěstí je film i velice dobře natočen, režisérovi Michálkovi téma očividně sedlo. Kamera Martina Štrby od prvního záběru westernovému nádechu zdatně napomáhá. Velkým problémem je obsazení polských herců, což je asi daň za koprodukci. Lubaszenko, ale zejména Linda jsou ve svých rolích skvělí. Problém je že jsou obklopení českými herci a následný dabing, pak jejich herectví částečně mrzačí. A to je velká škoda. Jinak k ocenění Českými lvy: Jedná se o ceny, které jsou naprosto mimo. Klíči k jejich udílení nerozumím, ale mám velk podezření, že je motivován něčím jiným, než skutečnými výkony za daný film, ať již to můžou být známosti, politika atd. Třeba Linda B. Linda jednoznačně Lubaszenka přehrává. Lev pro Agnieszku Sitek? Za co jako? Tato cena má zkrátka nulovou výpovědní hodnotu. Ale i tak je Sekal jeden z nejlepších filmů 90. let.(20.1.2011)

  • honajz
    *

    Jestli někde vyniká scenáristická schválnost, tak zde. K onomu závěrečnému konfliktu nedochází z charakterů postav, ani osudovosti prostředí, ale protože to chtěli tvůrci. A tak znásilňují logiku, psychologii i historii, aby se ti dva mohli pobít. Zbytečně, protože co je vycucané z prstu, nevzbuzuje emoce.(15.4.2011)

  • Enšpígl
    *****

    Škoda, že nejde zabít českou povahu, která je tady ukázana ve své obrovské nekráse. Příběh mě opravdu chytil. Obrazová část snímku taktéž bezchybná. Měl jsem úplně pocit jako kdyby za kamerou stál nějaký člověk co má vztah k té vesnici. Samozřejmě můj pocit čert vem. Jenže já se díky tomu stal obyvatelem té vesnice, který nesl tíhu osudu kovaře Jury Barana. Nenaviděl ty připosraně pokrytecký pantáty, ale společně s nima jsem taky chtěl zabít Sekala. Díky skvělému hereckému výkonu a charismatu Jirky Bartošky jsem se nejvíce ztotožnil s otcem Florou. Opravdu krásný příběh jsem si zase jednou s Českou televizí prožil. Polští herci v hlavních rolí zahráli na výbornou a hlavně jejich zásluhou mám ve své krásné a chytré hlavě uloženo, koho je třeba zabít.(9.5.2007)

  • Radek99
    ****

    Eastern středoevropských rozměrů chápaný již od počátku coby koncept prostoru nad pouhý rámec České republiky. Střední Evropa nejen koprodukčně, ale i castingově, historicky, významově, kontextuálně, atmosféricky... Režisér Vladimír Michálek celkem odvážně pojal úmysl adaptovat scénář Jiřího Křižana a natočil film o druhé světové válce, v němž není jediná uniforma a nevyskytuje se tu ani vůbec žádná těžká vojenská technika či protektorátní propriety. Válka slouží jen jako rámec pro skutečně mimořádně silný příběh, který má především ilustrovat podstatu české (moravské, polské, středoevropské) vesnice a jejích specifických poměrů tam. Konzervatizmus prýští z každého filmového okénka a coby analogie mne možná napadá Hanekeho Bílá stuha (i když ta je černobíle jiná). Pod stylizací pastelových barev (dominuje azurová oblohy a zlatá zralých klasů) se ukrývá temný a ponurý svět falešných křesťanských hodnot, pokrytectví, udavačství, patriarchální podstaty komunity, stále živého dědictví feudálního léna, kdy půda, grunt, je důležitější než člověk...a obé je stále ještě tak provázané... Je třeba ale napsat, že koncept Vladimíra Michálka možná mírně přerostl, natočit takto odvážně myšlený snímek je skutečně mimořádně náročné a jasně tu chybí rámec, který by posunul celý film do oblasti děl mimořádných. Každopádně v kontextu českých polistopadových filmů je to snímek ojedinělý a oněch 10 Českých lvů mu coby ocenění rozhodně nebylo přiděleno pouhou náhodou...(2.3.2011)

  • nascendi
    *****

    Pri včerajšej "potvrdzovacej" projekcii Sekala som sa uistil, že jeho zaradenie do mojej dvadsiatky najlepších českých a slovenských filmov bolo oprávnené. Príbeh o "parchantovi", ktorému totalitné prostredie poskytne príležitosť vyhrabať sa z dna dedinskej komunity a ukázať jej, koľko zla sa v ňom za tie roky nahromadilo, je nadčasový a dostatočne nosný. Herci sú neopozeraní, kamera čaruje a hudba to všetko vynikajúco dopĺňa. Aj keď som v živote nežil na dedine mal som počas celého filmu intenzívny pocit, že takto a tam to mohlo vtedy vyzerať. A to vôbec nie je málo. Taký pocit mi zúfalo chýba u väčšiny filmov, ktoré sa iba pokúšajú na niečo hrať.(9.5.2010)

  • - Film byl vybrán jako zástupce českého filmu, který se ucházel o Oscara v sekci cizojazyčný film za rok 1998. (orkadimenza)

  • - Roli pátera Flory (Jiří Bartoška) měl původně hrát Klaus Maria Brandauer. To ztroskotalo kvůli penězům od producenta. (kowalski)

  • - Natáčanie prebehlo v júli 1997, v poliach na trati Nymburk - Mladá Boleslav a celé to trvalo pol dňa. Problém bol s vagónmi, pretože historická súprava, ktorá mala doraziť z Olomouca, uviazla vo vtedajších povodniach. Historický vagón bol narýchlo vypožičaný z Klatov a cez noc expresne dopravený na poslednú chvíľu na natáčanie. Služobné vozidlo bolo vypožičané z bežnej prevádzky, len sa upravili nápisy. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace