Nastala chyba při přehrávání videa.
  • rawen
    *****

    viděl jsem "pouze" 180 minutovou verzi a nevím, co si mám počít. asi budu muset shánět directors cut. takže první dojmy - film je nakonec nefilm, zprvu mě zmátla nedotaženost některých motivů, některé záležitosti se prostě jenom "mihly" dějem a ustoupily do pozadí, ale jak už jsem říkal, Fanny a Alexandr je film nefilm - je to svým způsobem život, a v tom se to stává pořád. věci se jen mihnou, jedna postava v něm zůstane po celou dobu, jiná do něj pronikne jen na chvíli. možná proto má tento film i konec nekonec - kdy nic vlastně nekončí ani nezačíná, jen pokračuje... proto si Alexandr ponese pana otčíma po celý život v sobě (každý má něco), bylo by vlastně nepatřičné někoho "zachraňovat", svět je čím dál horší a na všechny se snáší nákaza, nikdo neunikne - jen je pořád třeba se radovat z "malého" světa (z velkého to stejně nikdo neumí ani nezvládne) a čekat na nové krále a císařovny, kteří nakonec dosáhnou něco víc... co se týče těch klasických charakteristik - skvělé herecké výkony a výprava, vhodně vybraná hudba (nehudba), skvělá atmosféra a geniálně zvolená forma (hlavně střídání kontrastů a gradace) - ale to jsou všechno jenom kecy, koukněte na to, je to vážně SKVĚLÝ FILM - 9/10(21.3.2006)

  • Tayen
    ****

    DVD s tímto filmem jsem měla na stole asi 2 měsíce, než jsem se odhodlala obětovat mu tři hodiny svého času. Nelituji. Děj ve filmu je plynulý a nenásilný a přitom ne zdlouhavý, je zkrátka jako splav, na který se dokážete dívat i několik hodin a přitom vám na mysl vyvstanou klidné obrazy z vašeho dětství. Ve filmu není nic, co by urazilo, nic navíc, ani tam nic nechybí, přesto se k němu ve vzpomínkách nebudu vracet často, neboť naopak neobsahoval nic, co by mě vytrhlo a nedalo mi spát.(6.7.2008)

  • nascendi
    ****

    Iba štyri hviezdičky, aj to iba také poslabšie. Bergmann mal určite ambíciu vložiť do tohto filmu to najlepšie, čo pri práci v divadle a s filmom získal. Podľa mňa sa mu to podarilo iba čiastočne. Vo filme je skvelo vykreslená atmosféra a život stredostavovskej rodiny na začiatku storočia, hrajú v ňom vynikajúci herci a obsahuje rad výrazných epizód. Ale tiež dosť výplne, ktorá celok príliš nedrží pohromade. Celkovo ho považujem za mimoriadny film, ale za najlepší ani v rámci Bergmannovho diela nie.(4.12.2014)

  • Hwaelos
    ***

    Z mojí dosavadní zkušenosti vyplývá, že zralou Bergmanovu tvorbu lze rozdělit do jakýchsi tří skupin: filmy rodové (např. Podzimní sonáta), filmy o lidském údělu (Sedmá pečeť) a výrazné experimenty (Persona). Fanny a Alexander pro mě spadá do oné první škatulky, která mi přijde nejméně zajímavá. První dvě třetiny filmu jsou věnované pomalému odvíjení rodové ságy a z mého pohledu by tuto část mohl autor výrazné zkrátit, protože jde vlastně o expozici pro závěrečný kontemplativní part, který je naopak možná tím nejsilnějším, co jsem z Bergmana viděl. Právě tahle nevyrovnanost mi brání hodnotit film jako celek lépe.(5.8.2018)

  • /Pablo
    *****

    To byla jízda! Takto si přestavuji filmové umění! Bergman vytvořil velkolepou filmovou fresku, kde jakýkoliv kinematografický výrazový prostředek je doveden k nevídané preciznosti. Ať už je to příběh (život jako divadlo), kamera, výprava (harmonická kompozice barev a bohatost interiérů), úžasné kostými, které dokonale vzbuzují zdání autentičnosti, doslova vymazlené dialogy anebo (a to především) skvěle obsazené role. Výtečná psychologie postav! Herecké výkony mi připadají mimořádné, vždyť každému účinkujícímu je dáno spousta prostoru, aby naplno projevil své schopnosti. Kdybych ale přeci jen měl někoho vyzdvihnout, pak by to byl určitě bonviván Gustav Adolf a zásadový biskup Edvard. Jejich herecký koncert mi jen tak nevymizí z paměti. Bezpochyby největší síla a přínos tkví v tematizaci zásadních lidských otázek, jako je střet pokrytectví a přetvářky obsažených ve společenských konvencí s upřímností, spontaneitou a naivitou dětského jednání. Jinou úvahu představuje těžce postřehnutelná hranice mezi dobrem a zlem, reprezentovaná slepou poslušností a fanatickou vírou biskupa Edvarda, vírou, která naopak generuje nepochopení, zlost a frustraci malého Alexandra. Myslím si, že vnímavý divák v tomto snímku musí nalézt zalíbení, třebaže jeho sledování díky stopáži a pomalému tempu vyprávění vyžaduje notnou dávku trpělivosti. Jasných pět hvězdiček.(20.4.2013)

  • - Režisér Bergman trpěl během natáčení vážnými záchvaty hypochondrie. (Kulmon)

  • - Tento film ohlásil Bergman jako svůj poslední celovečerní snímek. Dále režíroval už jen pro televizi a divadlo. (Pavlínka9)

  • - V roli biskupa Edvarda Vergeruse, kterého ztvárnil Jan Malmsjö se měl původně objevit Max von Sydow. (Tygrys)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace