Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Ludwig GöranssonHrají:
John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Hlavní zbraní hrdiny akčního sci-fi spektáklu filmového vizionáře Christophera Nolana je jediné slovo - TENET. V temném světě mezinárodní špionáže bojuje o záchranu celého světa. Vydává se na extrémně komplikovanou misi, ve které pro časoprostor neplatí pravidla, tak jak je známe. (Vertical Entertainment)
Recenze (1 447)
O Branagha bych si nevopřel ani kolo. Já jsem tomu vůbec nerozuměl ale je to pro mě vrchol filmařiny. ()
Perfektní námět a perfektní film. Dnes je 21.3.2024 a já před týdnem četla ve zprávách, že vědci už přišli na to, jak by se dalo cestovat v čase. Takže se podívejte, co s tím HOMO SAPIENS udělat může ! ()
Psychedelický 150 minutový repeat. ()
Tentokrát Nolanovi dám "pouze" 4 hvězdy. Je ale možné, že hodnocení ještě pozměním, až film někdy znovu uvidím. Zároveň podotýkám, že můj komentář bude působit poněkud kriticky, ačkoli jsem filmu udělil celkem dobré hodnocení. Na rovinu říkám, že jsem zcela jistě všechno nepobral. Film se snaží sice být hodně sebe-deskriptiní, ale jsem přesvědčen, že díky té vší komplexnosti se zde musí chtě nechtě vyskytnout nějaká píčovina. Přitom veškeré paradoxy vnímá film jakože "who cares". Obecně si myslím, že si Christopher ukrojil příliš velké sousto. Je jasné, že Tenet je další chronologickou skládačkou, v níž bude všechno urovnáno na jejím závěru. V průběhu sledování jsem se však musel často přemlouvat a ujišťovat, že veškeré podivnosti budou nakonec určitě dávat smysl. To jsem zkrátka u Nolana ještě nezažil, jelikož se vždy snažil o nějakou serióznost. Tato tendence je přítomná i zde, nicméně já jsem film vždy vážně vnímat nemohl. Především když k tomu připočtu skutečnost, že jsem fanoušek Červeného trpaslíka, a tedy i epizody Pozpátku... I když veškerá choreografie soubojů a veškeré invertované pohyby musely být pečlivě natočené, nepůsobily na mě správně. S akcí mám rovněž problém v závěrečném aktu, kde jsem měl pocit, že nikdo pořádně nevěděl, co dělá. Nyní se konečně mohu přesunout k tomu, co se mi ve filmu líbilo. Tou první věcí byla Nolanova snaha o určitou sebereflexi. Máme zde totiž patrné samé odkazy na jeho dřívější filmy. Kromě chronologických experimentů (Inception, Memento) můžeme vidět slézání mrakodrapů, rozmrdávání letadel a rozmrdávání aut (batmanovská trilogie), dále mořské scenérie (Interstellar a Dunkirk), loupeže (batmanovská trilogie a Inception), My Cocaine atd.. Rovněž cítím i jisté odkazy na Kubricka, ale je jisté, že by se toho dalo najít více. Dále musím pochválit tradiční propojení van Hoytemovy kamery a burácivého soundtracku, o který se sice nepostaral Zimmer, ale i tak zněla hudba dost zimmerovsky. Propojení obrazu a zvuků působí opět epicky, a to zvláště v akčních scénách (tedy až na ty nedostatky, co jsem uvedl). Rovněž oceňuji, že některé plot-twisty dobře fungují, i když zde spíše mluvíme o tom, jak umně zapadnou kamínky do mozaiky.. Herecké obsazení je skvostné. Jsem rád, že byla dosti využita moje oblíbenkyně Elizabeth Debicki. Za pozornost též stojí Kenneth Branagh jakožto skvělý antagonista. Pattinson a Washington jsou OK, nicméně jejich postavy dostanou patřičnou hloubku až na konci filmu. Tenetu tedy uděluji 4 hvězdy, jsem zvědav na druhé zhlédnutí. ()
Toto je začiatok, či koniec jedného nádherného priateľstva? U mně dobrý! Moc. U mnohých, ale asi príliš kriku pre nič. :) ()
mindfuck... absolutne vybrúsený v každom smere tohto žánru... na prvé zhliadnutie za 4 ale dávam 5 lebo... som si istý že na druhý pokus to už pochopím a poseriem sa. ()
Jedna hvězda za vytříbené akční scény dokreslující skvělá hudba v pozadí. Nechápu jak Nolan tohle dokáže vymyslet, napsat a ještě takovým způsobem natočit, za to klobouk dolu a druhá hvězda navrch. První polovina filmu snesitelná, druhá polovina naprostý mindfuck, který jsem nepochopil a nechci znovu zkoušet pochopit. ()
Sázka na jistotu kvalitního filmu? Odpověď jasně zní Christopher Nolan. Od skvělých herců a jejich výkonů, přes úžasně strhující hudbu až po hrátky s časem. Pattinson tu opět dokazuje, že staré upírské časy jsou dávno pryč a že je to hodně kvalitní herec s velkým potenciálem. To samé Washington, kterého jsem viděl vůbec poprvé, ale rozhodně mě zaujal a budu zvědaví na jeho další počiny. Branagh, nespokojenej Rusák, který má božský komplex jako záporák je třešnička na dortu. Debicki zahrála dobře, ale osud její postavy mě absolutně nezajímal. Tentokrát se hudby neujal dvorní Nolanův skladatel Zimmer, ale upřímně, poznal někdo rozdíl? Já tedy ne a jsem za to rád, jelikož mám hudbu v Nolanových filmech rád. Navíc cením, že při délce 2,5 hodiny film utíká rychlostí blesku a není v něm moc hluchých míst. Jinak film se mi těžko hodnotí. Úvod je dokonalost, strhující akce s hudbou, která vás vtáhne a nepustí následujících dvacet minut. Celkově akce ve filmu je hodně originální, jelikož souboje lidí, kteří jdou časem dopředu a druzí se vrací časem zpět je ojedinělí případ a nikde jinde to neuvidíte. Závěr je opět monstrózní se skvělou akcí. Bohužel není všechno zlato co se třpytí a i u tohohle filmu se najdou nějaké zápory. A za mě asi zrovna dost podstatný problém je, že jsem ho nepochopil. Jasný jde o to zabránit 3. světové válce atd. základ je jednoduchý, ale to co se na tohle jednoduché jádro nabalilo, bylo na mě už příliš. Ve filmu se snaží koncept cestování pozpátku vysvětlit, jenomže u mě to bylo i tak až moc složitý a potřeboval bych to vysvětlit jak opici. Za mě osobně i tak skvělá jízda, která si zaslouží silné 4* a doufám, že bude vznikat více takovýchto originálních filmů. ()
Upřímně naprosto netuším co si o Tenetu myslet, bud jsem byl zrovna v kině na brutálně promyšleném filmu nebo jsem zrovna shlédl masturbační vizi vizionáře, který se utopil ve vlastním egu. Doteď vlastně nedokážu popsat příběh filmu protože jsem ho nejspíš nenašel. Přijde mi že ta zdánlivá promyšlenost není vlastně až tak promyšlená. Spousta věcí se na plátně prostě děje a byť je vyprávění takové jaké je tak nevím, zda tu prospívá či škodí. Na nějaké vysvětlování zde rovnou zapomeňte, bud přijměte co se zde odehrává (a pak si notnou část prostě nějak domyslete) nebo se ztratíte a vzhledem k zběsilému tempu už nedokážete dohnat další salvu otázek, výřící vám hlavou. Nejspíš je skutečně potřeba se na film podívat znova ale s určitostí netuším jestli se mi do toho chce. Jinak kazdopadne režie, hudba (jeden z nejlepších Nolanových soundtracků), výprava a vše co se týče technických věci je na špičkové úrovni. Jen ta logika občas pokulhává, přijde mi že v příběhu je hrozná spousta kopanců a nedomyšleností ale jak říkám, je potřeba se na Tenet podívat znova s čistou hlavou. Pokud je někdo, kdo odešel z kina a skutečně vše pochopil tak prosím napište a můžeme to prodiskutovat. Zatím nechám hodnocení na průměru a případně přidám. Zatím silné 3*. ()
Christopher Nolan je záruka kvality. I ve svém dalším sci-fi filmu si zahrává s časem, podobně jako v Inception a Interstellar, a opět je to velmi nápadité a napínavé. Stylově se tento film nejvíce podobá právě Inception, i když úplně nedosahuje jeho úrovně. Více v mé audiorecenzi zde: https://www.youtube.com/watch?v=yVUEVp2ISn4 ()
TENET je nový občan Kane .... TENET je nový Roderigo Borgia .... TENET je nový Velasqueze .... TENET není film, je to jen důkaz - machrovinka, že Nolan může. Je to vlastní pomník ve své marnivosti a ješitnosti. A celé je to o tom, ukázat, že může, že my to rádi zaplatíme. ()
Mix Počátku a Mementa a Nolan utržený ze řetězu, který natočil svůj divácky nejnepřístupnější film a je bez diskuze, že to některým jedincům nemusí sednout vůbec. Nolan nás už po několikáté vezme do svého vlastního světa, ale tentokrát se moc nenamáhá vysvětlovat a je jen na Vás, jak si Tenet přeberete. Bez diskuze se jedná po řemeslné a castingové stránce o vycizelovanou záležitost (Washington byl do hlavní role perfektní volba) a jen těžko si představit jiného režiséra, který si řekne ve studiu o peníze, aby si mohl dělat co chce a studio mu je dá a ještě mu do jeho práce nepovídá. Netroufám si tvrdit, že bych po prvním zkounutí pochopil/odhalil všechna zákoutí snímku, které nám Nolan naservíroval a zejména v druhé polovině je evidentní, že nás Nolan zve na druhou projekci, abychom si na ty detaily, kterých jsme si na začátku nevšimli dali pozor, protože nám napovídají, co se děje/bude dít/nebo co se dokonce stalo. Jsem si plně vědom toho, že k Nolanovi mám až nekritický obdiv a jeho styl se mi hodně líbí (CGI použité ve filmu zejména pro "odstranění" lan ze záběru je u takového počinu jednoznačně famózní) a "fyzičnost" pak dodává celému filmu na uvěřitelnosti bez ohledu na to, jaké časové veletoče se zrovna na plátně dějí. Jsem dost přesvědčen, že se po dalším shlédnutí dostanu s hodnocením výš, ale pro tuto chvíli dávám opatrných 90% s tím, že se poprvé od Dark Knight Rises podívám na film ještě doma a pro jeho komplexnost si ho v klidu vychutnat. ()
Paráda. Něco hravějšího a originálnějšího jsem dlouho neviděla. A těším se až to uvidím znovu a znovu a pořádně prozkoumám, jak vlastně ten svět Teneta funguje. Ne, většinu věcí jsem napoprvé nepobrala, ale těším se na další projekce. Tyhle rébusové filmy já můžu. Děkuju Christophere :) ()
Dokonalá audiovizuálně transovní forma chrání naprosto prázdný obsah. Asi od poloviny filmu Vás začnou tvůrci střídavě, za pomoci děje, obrazu a zvuku čím dál více a častěji drhnout po srsti a proti srsti rejžákem. "Hudba" čili sound design se změní v pomyslný komiksový ručník, který projíždí vaší hlavou a cik-cak vychází z jednoho ucha a pak z druhého ucha. Tam a zpátky. Zas a znovu. Budou to dělat tak dlouho a intenzivně, že vám A.) mozek s kritickým uvažováním úplně vypne a zanechá dunící prázdno s představou, že je to "geniální" B.) a opačném případě se nudou invertujete a vzpomenete si na zástup filmů s časovými paradoxy, cestování časem, teoriemi relativity, paralelními vesmíry, kvantovými fyzikálními teoriemi a jinými 5D / 12. rozměry, které si požírají ocas po vzoru Urobora. Ano toho Listera, který byl otec sám sebe, ale tam to bylo aspoň vtipné. V Případě TENET zůstává jen velké dunící NIC, které je v titulkové sekvenci zalito a dotopeno přebasovanou muzikou útočící otravnými rytmy na srdeční oblast. Tenhle šejk "zastaralé bondovky s ruským padouchem v popředí", přemoudřelé pafyzikální odrhovačky jezevčíka, co se honí za vlastním ocasem mně osobně tedy nesedl. Zlatý a úžasný Interstellar , kde kluci Nolani táhli za jednu časově relativní strunu. Inception, kde se člověk mohl ponořit do děje s Nolanem a nebo velmi podhodnocený Los cronocrímenes , který některým lidem v roce 2007 připadal překobinovaný, ale nedělal ho Nolan.. ()
Film s cool vizualem, ktery je ale tak zasmodrchany sam do sebe, ze na nej potrebujete mapu (nebo mozna spis autoatlas). Mozna, ze az si to nekdy pustim znovu, tak hodnoceni zvednu. ()
Robert Pattinson začína vo mne budiť oveľa väčší záujem, než je po Twilight možné akceptovať :) Christopher Nolan už nieje záruka kvalitného príbehu, ale dokazuje, že po Interstellar dokáže príbeh ešte viac domrdať ! Nemotorné časové twisty, absolútna absencia čo i len náznaku emócií, nezaujímavý hlavný hrdina, ešte viac nezaujímavá Debicki, a samotný "príbeh" len doráža túto vy-haj-po-va-nú pičovinu. Ale ľudia sypú pozitívne recenzie ako na páse lebo veď je to Nolan, tak každý chuj musí dať 5*, lebo veď to akože pochopil. Nuda ! Už takmer hneď od začiatku. Dajte mu prosím nejaký komix, lebo nás v ďalšom filme unudí už aj hudbou k filmu ! 1* za Göranssona a Pattinsona, ale inak veľká bieda ! 12,923% ()
Tenet trpí dvěma problémy. Prvním je zbytečná složitost. Film vás od první minuty hodí do zběsilého tempa, které nezpomalí ani ve chvílích, kdy se sdělují nové, a mnohdy podstatné, informace a zvraty. To zajišťuje, že se celý film rozhodně nedá pobrat na první zhlédnutí. Jistě, existují filmy, které jsou takto nastavené, ale Tenetu by stačilo pomalejší tempo, méně zvratů (některé mi přijdou opravdu zbytečné a pokládají jenom víc otázek) nebo rozdělení na dva filmy. A opovažte se na minutu ztratit pozornost, to pak další půl hodinu nebudete vědět, co postavy vlastně dělají. Nolan prostě ten překombinovaný scénář nedokázal ukočírovat. Druhým problémem jsou postavy. O hlavním hrdinovi se nedozvíme prakticky nic (ironicky ani jeho jméno), nemá charakter a nemá charisma. Je to bezejmenný voják a to nám prostě musí stačit. Následkem toho jsem ale nebyl pořádně vtažen do děje a celý film mi připadal dost chladný. A pak je tu hlavní ženská postava, která mi svým chováním někdy neuvěřitelně lezla na nervy. Její volby nejspíš měli ve filmu svůj význam, ale to mojí frustraci nezabránilo. Z postav to nejvíc zachraňuje Pattison a jeho charisma (dokázal se někdo někdy líp vymanit z jedné role? A ještě ke všemu tak příšerné?). Nad vodou to drží dokonalá režie a celkově technická stránka, která umí strhnout, ale přesto se jedná o asi nejslabší Nolanův film. ()
Přiznávám prohru. Tohle jsem nepobral. Je třeba to vidět alespoň třikrát. Jenže jak na potvoru je to natočený tak odlištěnym způsobem, že to člověk vůbec nemá chuť vidět znovu. Emocionálně to nefunguje snad v žádný scéně. Humor neexistuje. Je to jen hlavolam, základem je vyřešit, která postava se kdy pohybuje jakym směrem v čase,..a zda náhodou nějaká postava není mladší verzí jiné postavy a... no nic ()
vytvoří to svět, který by nefungoval pokud by měly postavy vlastní vůli a když ji nemají tak zase nemá smysl na to koukat protože víte jak to dopadne. A ty boje jsou totální kravina, stačilo by 30s počkat a byla by to procházka nedotčenou krajinou :-) ()
Nolan akoby neustále prekračoval vlastný tieň a napriek bombastickej forme tomu niečo chýbalo. Nie že by som sa tie tri hodiny nudila. Len som si za tak dlhý čas nestihla vytvoriť akýkoľvek vzťah ku komukoľvek vrátane hlavného hrdinu. Do komplikovanosti jeho formy sa nejdem púšťať, nebudem tvrdiť, že som to pochopila alebo nepochopila, ani či som tam vnímala nejaké diery v logike. Nemám geniálnu pamäť a v tak rýchlom tempe bolo pre mňa nemožné udržať si v nej všetky detaily. Problém je, že mi je to v konečnom dôsledku jedno a nemám potrebu film vidieť a analyzovať znova. Prvý Nolan, ktorý ma nechal chladnou. Zaujímavý komentár. xxmartinxx. ()