poster

Počátek

  • USA

    Inception

  • Velká Británie

    Inception

  • Slovensko

    Počiatok

Thriller / Mysteriózní / Akční / Sci-Fi / Dobrodružný

USA / Velká Británie, 2010, 148 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Jen skutečně málokdy mívám u podobných hollywoodských filmů pocit, že ta kvanta milionů byla utracena za něco, co má smysl a přetrvá déle, než jen jednu sezonu. Počátek je doslova dokonalým (a tak trochu i intelektuálním, nejde-li v podstatě o protimluv) blockbusterem, který v sobě konečně spojuje vše, co dělá dobrý film dobrým filmem a tím pádem překračuje hranice svého stínu. Nolan je bravurním režisérem, ale navíc i geniálním scénáristou, jeho tvůrčí rukopis se řídí především myšlenkou a triková stránka je jen dokreslením příběhu, ne samotným nositelem významu filmu. Medium filmu je vlastně snem, ke kterému opakovaně utíkáme a mnohý z nás věří, že zobrazovaný příběh je skutečností, ta paralela je možná zásadním prvkem tohoto snímku. Počátek je hlubší podobenství o podstatě naší reality, tak trochu filosofickým zkoumáním poznání světa, gnoseologickým důkazem zpochybnění naší reality. Ta pochybnost o podstatě toho, co nás obklopuje, se táhne už od dob Platonova Podobenství o jeskyni a dnes ji opět přiživují vývody moderní kvantové fyziky. Realita není jedna, realit je více, možná tisíce, miliony, nekonečno. Záleží na pozorovateli (solipsismus), záleží na mnoha okolnostech, na subjektu, kočce, která je zavřena v krabici. Matrix ve filmové vulgární rovině otevřel tuto debatu i v rastru reality virtuální a Nolan teď přichází s mnohaúrovňovou realitou uvnitř snů. Jistě, Nolanův styl je dle železných zákonitostí hollywoodského filmového průmyslu až příliš okázalý, vše je nakombinováno až příliš na efekt, navíc tak trochu hypertrofované akční finále mírně pozapomene na hloubku v dešti kulek a výbuchů, to aby se investované miliony stoprocentně vrátily, ale i přesto nelze přehlédnout tu vyloženou snahu diváka NUTIT myslet, zpochybňovat jeho klidné bytí ve ztemnělém sále, orientovat se ve spletitém ději...to se cení, pane režisére. Proto má Počátek takové hodnocení a ohlasy, jaké má, proto je událostí nejenom této sezony. Předpovídám, že tohle bude v audiovizuálním kontextu nový Matrix... Podobné filmy: Matrix, eXistenZ, Třinácté patro, Pan Nikdo, Věčný svit neposkvrněné mysli, Osudový dotek(8.8.2010)

  • Enšpígl
    ***

    Jde vo to Nolane, teď jsi celkem dobrej, ale Počátek naznačil, že tvý schopnosti vyprávět strhující příběh nejsou nekonečný. To je hold podělanej život. S tím se budeš muset, bejku, holt ňák smířit. Víš, filmařská branže je narvaná naivníma kreténema co si myslej, že s každým dalším natočeným filmem budou zrát jako víno. Jenže víno se často mění na vocet. Filmem Počátek si se už dostal ke špici, ale ne na ní. A jestli si na ni chtěl, měl jsi do filmu dát emoce. „Jen“ strhující obrazový kouzelnictví a myšlenkově úžasný příběh na absolutní filmařskou špici totiž nestačí, ale ser na to, i tak si natočil parádní biják, že kterého jdou diváci už v prvních minutách na prdel. A až se za rok budeš válet v Karibiku s holkama jménem Tifany a Amber, pít piňacoládu, přepočítávat zisky z Počátku a v tvým prezidentským apartmá bude zářit plešounek jménem Oscar, myslím, že budeš celkem spokojenej parchant, přesně jako já při sledování tvýho bijáku.(23.7.2010)

  • novoten
    *****

    Dokonalá lahůdka pro Nolanovo potěšení. Co si kdy tento režisérský mistr na svých filmech nejvíc užíval, užívá si v Inception do poslední vteřinky. Ať už jde o hlavního hrdinu plného vnitřních rozporů v prostředí daleko větším než on sám, o nejednoznačné závěry a v neposlední řadě o několik dějových rovin střídajících se v centru dění (tato libůstka, natolik osvědčená v Temném rytířovi, je zde dovedena na nejzazší možné maximum). Zkrátka dostáváme všechny finty, nad kterými jsme kdy pokývali hlavou - v jednom efektním balení, které si vás omotá od prvních minut tak pevně, že nezbude nic jiného než hladově sledovat osudové příběhové nitky. A když Leonardo DiCaprio dokončí herecký megakoncert a Hans Zimmer ten hudební, je jasno. Přišel nový filmový life-changer.(23.7.2010)

  • Slasher
    ***

    Zajímavá myšlenka, pompézní zpracování, špičkové obsazení, nejdiskutovanější biják roku. Ale nemůžu si pomoct, jak se film chýlil ke konci, čím dál více jsem nad ním kroutil hlavou, nijak se ve mě neumocnil. Nenašel jsem vůbec nic jak se řiká pod povrchem. Žádný emociální dopad, opravdu silný moment, nic. Christopher Nolan mě i nadále hrozným způsobem míjí. [HD](22.11.2010)

  • woody
    ***

    Začíná mě iritovat Nolanova permanentní snaha vydávat omšelé a provařené náměty v netuctovém a rádoby novátorském kabátu. Z Inceptionu tak zbývá pouze navoněné nic, které mě neutáhl ani na mainstreamové prezentování filozofických disputací o dobru a zlu, čímž si mě získal u TDK ... Ale nepochybuji o tom, že Nolan si do 10 let toho Oscara vyprosí, pak si založí studio a vrhne se na produkci, přejme mu to. Lidé potřebují snít o tom, že u letního blockbusteru i přemýšlí, až se jim z hlavy kouří.(23.7.2010)

  • - Napriek tomu, že Michael Caine (Miles) je najobsadzovanejším hercom Christophera Nolana, vo filme sa objaví iba tri minúty. (el.sabado)

  • - Jméno postavy Cobba (Leonardo DiCaprio) odkazuje na Henry N. Cobba, amerického architekta známého pro navrhování mrakodrapů. Svět Cobba a Mal (Marion Cotillard) provedený v limbu se skládá převážně z mrakodrapů. (DEXTER099)

  • - Většina speciálních efektů byla točena v reálu, počítačové triky se využívaly spíše k zdokonalení již natočených scén. (Filcooper)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace