poster

Ptačí klec

  • USA

    Birdcage, The

  • Slovensko

    Vtáčia klietka

Komedie / Drama

USA, 1996, 117 min

Režie:

Mike Nichols

Scénář:

Elaine May, Jean Poiret (divadelní hra), Edouard Molinaro (původní scénář), Marcello Danon (původní scénář), Francis Veber (původní scénář)

Producenti:

Mike Nichols

Střih:

Arthur Schmidt

Scénografie:

Bo Welch

Kostýmy:

Ann Roth
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Oskar
    ****

    Udělat dobrý americký remake francouzské komedie je jako umět strhnout ubrus se stolu a nepokácet přitom věci na něj pokladené. Američané jsou ve své podstatě velmi konzervativní, hákliví na své soukromí a vnitřní život. Než vyjdou na ulici, nasadí si pomyslnou masku "keep smiling" a snaží se být asertivní. Liberální Francouzi jsou jiní - pro ně jsou emoce vším. Když se nic neděje, nějaký problém si prostě vytvoří, aby kolem něj mohli půl dne tančit, vyhazovat ruce nad hlavu a vykřikovat "C´est ne pas possible!" ;o) Asi proto od nich bez problémů vezmeme i nejnepravděpodobnější komdiální zápletku jako něco normálního a snadno uvěřitelného. I Amíci se tomu smějí, ale nevěří, že by to fungovalo i u nich. Hrdinové remaků proto nejsou nikdy normální lidé, ale různí pomatenci, čímž se má vysvětlit jejich výstřední chování. To byla chyba Dne otců, například. Ptačí klec je dechberoucí výjimka. Scénáristka Elaine Mayová a režisér Mike Nichols (v 50. letech populární dvojice televizních komiků) převedli francouzskou Klec bláznů do amerických reálií s právě tak filigránskou pečlivostí, jako když se staví model lodi v lahvi. Upravovali velmi opatrně, častěji ubírali než přidávali. A dosáhli toho, že se film bez potíží varovnal originálu. Samozřejmě když přijmete, že hlavní roli nehraje úžasný Michel Serrault, pro nějž byla napsaná už divadelní předloha a v době natáčení měl roli v malíčku. Vzhledem k tomu handicapu není Nathan Lane vůbec špatný. A špatné nejsou ani některé drobné změny - postava konzervativního politika v originálu působila dojmem mluvčího jakési pomatené církevní minority, kdežto tady je to dokonce senátor existující Konzervativní strany a všechny narážky na to téma jsou přímočaře adresné. Jeho žena - další rozdíl - není jen submisivním přívěskem, je to příslovečný krk, otáčející hlavou rodiny. A nejpůvabnější rozdíl je, že pan senátor si "paní Colemanovou" narozdíl od svého předobrazu velmi oblíbí. ;o) 80%(22.1.2007)

  • tron
    ****

    „Albert, tí ľudia sú konzervatívni. Im neprekáža, že si prasa. Im prekáža, že si teplý.“ Strašne dobrá komédia, možno jedna z najlepších 90. rokov. Ak necháme stranou detaily, ako že výbornému Robinovi Williamsovi výnimočne pristanú fúzy a ružové ponožky (dokonca ma hrozne dobre bavil aj slovenský dabing v čele so Štefanom Skrúcaným, ktorým pritom ako človek ja osobne veľmi opovrhujem), zostanú nám len podstatné veci. Jednou z nich je fakt, že Nicholsova (ABSOLVENT) VTÁČIA KLIETKA je bombastická komédia, ktorá vás naplno rozosmeje bez toho, aby ste začali opovrhovať kontroverznými postavami, na čom majú podiel aj vynikajúce dialógy („Nedám si uniformu. Vyzerám v nej ako pupuš.“ – „Ale pupuš v uniforme.“). Tie, v čele s improvizačnými kráľmi Williamsom, Nathanom Laneom a Hankom Azariaom (ktorého Agador neznáša papuče a má nádherne vyšportované bruško), sú dokonca také skvelé, že Gene Hackman, Diane Wiestová a Calista Flockhartová oproti nim pôsobia až otravne (čo bol, predpokladám, šikovný umelecký zámer). Dialógy s hlavou a pätou a výborne režírované „dlhé“ scény (John Wayne), v ktorých je kladený dôraz na excelovanie hŕstky talentovaných hercov a ich podmanivé vtipy (ktoré ponižujú každého so zaschnutým štýlom zmýšľania).(18.12.2004)

  • Lyžař
    ****

    Snímek v určitých chvílích dokonale odráží všeobecný názor společnosti na homosexuály (který se, zaplať-pán-bůh, lepší). Když jsem uviděl délku filmu, začal jsem se bát, že tak dlouho nemohou tvůrci udržet diváky. Vše ale bylo zcela naopak; klidně bych pokračoval v oné krasojízdě se skvělou hudbou v pozadí ještě další dvě hodiny...Robin Williams a Gene Hackman jsou skvělí, ale to, co předvádí Nathan Lane, to je přímo úchvatné - to prostě nemá obdoby.(16.1.2011)

  • HollyMolly
    ****

    Abych řekla pravdu, podobné, trapné, situace, kdy někdo něco hraje atd. v komediích moc nemusím. Někde mi přímo lezou krkem, ale záleží na typech filmu. Ptačí klec to párkrát trochu přehnala, ale většinou scén si u mě získala body navíc, takže s výsledkem jsem velmi spokojená. Například začátek filmu byl přímo dokonalý - atmosféra vás úplně dostane.(12.7.2010)

  • Brouk
    *****

    Osobně považuji Ptačí klec za jednu nejpovedenějších remake (Klec bláznů) vůbec a i ji řadím do první desítky tzv. "lidských komedií"... Skláním se před Nicholsem, že dokázal vykřesat z R.W., N.L. a G.H. to nejlepší a zajistil jim jak hodnověrnost, tak lidskost. Ano, toto je Film s velkým F. Ale opravdu velkým F..... Bravo!!!(18.9.2003)

  • - Režisér Mike Nichols vyžadoval po hercích Nathanu Laneovi a Robinu Williamsovi, aby každou scénu natočili alespoň jednou tak, jak bylo přesně předepsáno ve scénáři, než je nechal improvizovat, čímž jsou oba proslulí. (PogoJoe)

  • - Hank Azaria založil svoji roli Agadora, homosexuálního, výrazně zženštilého sluhy, na své babičce, zejména co se mluvy týče. (PogoJoe)

  • - Robin Williams byl původně obsazen do role zženštilého Alberta (Nathan Lane), ale sám požádal o změnu, protože si na tuto polohu tolik nevěřil a požádal o roli Armanda. Režisér Mike Nichols souhlasil a do role Alberta byl poté vybrán Nathan Lane. (PogoJoe)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace