Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámy je kronikou lidí a jedné malé vesnice v pohraničí vláčené dějinami třicátých, čtyřicátých a padesátých let minulého století. Hrdinové filmu čelí nacismu i komunismu, každý z nich se s jejich přísliby a hrůzami vyrovnává jinak. V popředí příběhu pak stojí osud jedné rodiny, na kterou předválečná doba, válka i události po válce dopadají vždy plnou silou.
Život ve vsi probíhal vždy v pospolitosti, v těžkých pohraničních podmínkách bylo pro všechny důležité zasadit, sklidit, přežít zimu a vychovat děti. Pak ale přichází doba, kdy je nutné si vybrat, kdo je Rakušan, Němec a kdo je Čech. Najednou je potřeba zvolit, kdo z celoživotních sousedů je spojenec a kdo je vlastně nepřítel. Do každodenního života lidí zasáhla historie a s ní také bezpráví, lidské slabosti a násilí. Ze sousedů se v takovém okamžiku mohou stát i vrazi. Marie je Češka, její muž je ale pevně spjatý s místní půdou a vždy byl Němec. Mají chalupu, pole, vychovávají syna a snaží se žít podle toho, co je správné. Nejdříve sledují rostoucí vzájemnou nenávist lidí ve vsi, aby pak zloba dopadla i na ně samotné. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (285)

luka4615 

všechny recenze uživatele

Silné téma, které je ale zpracováno rutinním a nezáživným způsobem. Tak přesně takto bych v pár slovech popsal snímek režiséra Bohdana Slámy Krajina ve Stínu, který se vyjma toto bolestivé téma nemá téměř o co opřít. Snímek totiž postrádá jakýkoliv náznak kontinuity a postavy jsou mizerně vystavěné, přičemž se s nimi po celou dobu stopáže nemáme sebemenší šanci sžít, jelikož jejich záměry zde nejdou ani náznakem definovány. Nastalou smutnou situaci bohužel nezachrání ani syrová černobílá kamera a tklivý soundtrack. Pokud tedy hledáte servítky si neberoucí snímek z tohoto temného období našich dějin, sáhněte raději po dva roky starém snímku “Nabarvené Ptáče”. Tohle se totiž moc nepovedlo. Škoda. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

[VIDĚNO 21.12.2020] ______ Bohdan Sláma je odjakživa znám svými celovečeráky, jejichž prostřednictvím vypráví příběhy v kterých se s citem věnuje lidem marginalizovaným, ať už sociálně znevýhodněným, či opuštěným - přičemž jeho nejnovější filmový příspěvek, 'Krajina ve stínu', který s jeho tvůrčím rukopisem má popravdě máloco společného, vyvolal minulý rok při závěru Letní filmové školy takřka enormní haló - a to nejen díky své řemeslné pompéznosti, ale především kvůli tématu, o němž referuje - tedy o jedné z nejtemnějších kapitol českých dějin, která je mnoha vlasteneckými historiky záměrně tabuizována, poněvadž boří idealistický mýtus o "dobrých češích". I když snaha o smíření v sudetoněmeckém sporu probíhající od 90. let 20. století nese své plody, ještě stále se jedná o frustrující historické stigma. 'Krajina ve stínu' je i proto dalším potřebným krokem k zahojení této rány, třebaže do ní pomyslně sype pepř a sůl - a i sám Sláma si velmi dobře uvědomoval, že adaptovat tuto komplexní historickou kapitolu na stříbrné plátno vyžaduje nadlidské usilí už jen z toho důvodu, že samotná produkce snímku trvala celých deset let.... 'Krajina ve stínu' je v samotném jádru minimalistická sugestibilní kronika o nekomfortní historii Sudet, kde se odehrává společenský rozpor koexistence obyvatel zastávající dvě diametrálně odlišné ideologie - jedněch česko-německých obyvatel kteří se bezpřísežně oddají fanatickým sympatiím nacismu - a původních čechů žijících v pohraničí, kteří musí čelit konfliktům rozpínajících se spárů Hitlerovy Třetí říše. Snímek tak kolektivně rámuje osudy širokého portfolia několika postav exponovaných na půdorysu událostí 30. - 50. let, a posléze s časovým odstupem identické aktéry staví do kontrastu jejich profanovaných konsekvencí, které zhýrají jejich zatemněné duše spojené s neméně krvavou minulostí. Tím Sláma dává vzniku baladické participaci, která z emeritních antagonistů vytváří nové oběti - divák posléze nedokáže navázat empatie ani s jednou stranou morální barikády. Přesto se Sláma nutně nesnaží přepnout do role alibistického mravokárce, ale pouze prezentuje komplexní metastrukturální anatomii zla, které do jisté míry dřímá v každém z nás - ani nesoudí, ani nerelativizuje, protože samo souzení i vina (jak diváci vidí uvěřitelně a lidsky věrně, bez přehrávání a morálního kýče) jsou relativní.... Jelikož je 'Krajina ve stínu' točena na klasický filmový pás a na cinemascope v extrémně širokoúhlém záběru, kameraman Diviš Marek se zde suverénně pokouší o expresionismus, ale výsledný atak na emoce vždy skomírá na půli cesty - nemluvě o ambicích zakomponovat poetickou složku, z čehož se seč to jde sám Sláma snaží vydojit maximální impozantnost - leč oku lahodící černobílý filtr nezahalí nedostatky, které se přes rádoby sychravý kolorit nezadržitelně derou na povrch. Valná většina problémů snímku navíc tkví v příliš frigidní koncepci schematicky modelového scénáře Ivana Arsenjeva, jehož prostřednictvím se snaží naroubovat naturalisticky pojaté velké dějiny na malichernou každodennost sudetských sedláků, z nichž se posléze stanou antihrdinové - což jsou ostatně dikce, které stojí v rozporu proti uměleckému záměru režiséra a kameramana. Je sice fakt, že Marek kamerou provádí hotové divy a vytváří ohromující obrazové konstelace jednotlivých venkovských kulis - z hlediska formalistického hlediska nelze vyjma nevýrazné mizanscény těžko co vytýkat - jenže v rámci narativu to je jinej valčík - neboť koordinace poměrně monodimenzionální fabule (obsahu) a mozaikovitě strukturovaného syžetu (kompozice děje) je velmi nekoherentní a značně inkonzistentní - rytmika děje tak nahodile kolísá a stoupá vzhledem k okolnostem a disrupci. Nemluvě o nekompatibilních post-synchronech, které jsou neuvěřitelně rušivé, až iritující.... Snímek tak ve výsledku působí jako oživlé obrazy, leporelo patologických výjevů a dilemat z venkovského života od pospolitosti hospody, přes erotiku na seně, až po drůbeží hejna. Přes veškeré negace je však 'Krajina ve stínu' obdivuhodnou baladickou epopejí vypovídající o banalitě krutosti a pomstychtivosti, ideologické nevraživosti, celkové nesmyslnosti nacionalistického fanatismu, a jiných společenských problematik, které jsou v současnosti stále více aktuální a rezonující - a jednoduše v rámci současné tuzemské produkce netradiční audiovizuální milník, který se bezprecedentně řadí k nadstandardům české kinematografie a vrcholům minulého filmového roku.... // VERDIKT: 7,9 schnitzelů pro obergruppenführera Braumma z 10 // () (méně) (více)

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Přeci je nebudeme střílet jen proto, že hajlovali! Dyť sou to naši sousedi!'' ---- Krajina ve stínu se Slámovi povedla. Zatím je v modrých číslech, ale do červených se přehoupne o tom nepochybuji. Už dlouho jsem u filmu neviděl tak rozporuplné a také sakra tak dlouhé komentáře, některé dokonce trumfli můj mega dlouhý komentář u Nabarveného ptáčete. Film je vlastně takovým česko-rakouským kalendářem. V malé pohraniční vesničce v Jižních Čechách, která jak šly dějiny tu připadla k rakouskému území a jindy zase k sousednímu a to Čechám. Ať už šla hranice jakkoliv lidé tam žili stále stejní a buď se cítili Rakušáky, nebo Čechy. Mnoho rodin bylo i smíšených zkrátka jak to tak v pohraničích bývá. V třicátých letech se bylo co ohánět aby políčka dala alespoň brambory a tak tam stranou ruchu měst i hukotu dějin lidé žili pospolu ve shodě. Až přišel pan Hitler, který dostal velké choutky na země kolem Německa. Rakousko připojil k Říši a po zradě v Mnichově okleštil naší republiku na ,,malou, ale naší'' než se z ní stal protektorát. Náhle je důležité kdo je jaké národnosti a ačkoliv celá ves chodila pro potraviny k obchodníkovi, který byl Žid, náhle se cosi změnilo. Začínají se množit útoky na české obyvatele vesnice i nápisy na vratech stodol jako Jude nebo české svině... Poškození většinou vůbec nechápou jaká proměna jejich často blízké sousedy přes noc postihla. Objevují se vlajky s hákovými kříži, zdraví se Heil Hitler a kdo se staví na odpor dostane v tom lepším případě přes hubu. Začínají se tak formovat první odbojné skupiny a buňky, protože slušný člověk se s tímto stavem nemůže smířit. Jsou však i tací co začnou zvedat pravici, protože doba si to žádá tak co si dělat problémy. Wermacht se valí Evropu, Polsko, Francie... Zdá se, že Němci válčit umí a tak když přijdou povolávací rozkazy pro synky sedláků, je to bráno s radostí. Kluci se něco naučí, uvidí svět!.... Už v téhle chvíli divák znalý skutečných reálií si v duchu třídí obyvatele vesnice na ty co to po válce asi zle schytají... Jenže oni to nevědí, v jejich době je výhodné být v Říši, NSDAP, těžko uvěřit, že by to mohlo někdy skončit...že je něco v nepořádku zjistí obyvatelé vesnice ve chvílích, kdy se začnou z fronty vracet první zmrzačení mladíci a také první úmrtní oznámení o chrabrých padnutí v poli za Třetí říši. A najednou je tu konec války a s ním strach. Vracejí se odvelčení a začínají se sčítat hříchy. Mizí vlajky se svastikou a objevují se bílé, československé a sovětské. Leckdo holí knírek a je z něj najednou člen RG. Oč větší měl za války máslo na hlavě a byl podělanější o to více je teď brutálnější... Zasedají první lidové tribunály a padají první tresty smrti... Ty co přežijí čekají transporty na základě dekretů prezidenta Beneše... Do těchto kulis natočil Bohdan Sláma své dílo. Je to dílo evropského formátu a ta nebarevnost mu moc pomohla. Souhlasím s některými zde, že postavy jsou zde v podstatě jednoduše vykreslené. Máme tu hrdiny a padouchy, přičemž je schválně divák dotlačen k poznání, že hrdina může být i padouchem a ,,padouch'' obětí. A zde já osobně mám s filmem problém. Určitě se na konci války děly šílené věci. Ženám, dětem, starým lidem... Pochody smrti při odsunech ne nepodobné těm při evakuacích koncentračních táborů před postupujícícmi spojenci, obdobné dobíjení nemohoucích a nemocných či obdobné nahodilé popravy cestou. Jen tak. Ty případy jsou zdokumentovány a je dobře, že se o nich mluví. Válka není nikdy jednobarevná a nejsou tam jen zlí a hodní. Vždy jsou tam ale ti co ji začali a ti co se bránili nebo s vypětím vybojovali své území zpět. A zde je už nutno rozlišovat. A tak se ptám proč zrovna dnes 75 let po válce vznikají filmy s touto tématikou? Jako, že se ,,objevuje'' pravda? Že je nutno zmínit i druhou stránku? Dnes, když se neustále mluví o Benešových dekretech, kdy dost často slýchám, že Němci byli vlastně hodní, měli jen zlého vůdce a jeho armádu... Dnes, kdy nejeden novinář píše v rámci různých výročí o ,,barbarských'' náletech na německá města a jejich hodné civilisty (obdobně jsem to teď četl u náletů na japonská města v roce 1945...). Sakra o čem to tu mluvíme? Nebyli žádní hodní civilisté, většina lidí volila a dopustila aby se k moci dostalo to co se tam dostalo. S radostí deportovali své židovské sousedy, brali si jejich majetky, uvěřili rasové nauce o nadřazenosti árijského typu člověka, snům o Třetí říši... Vždyť nás chtěli vyhladit!!! Je to dnes zkrátka takový trend dělat z okupantů chudáčky, zde z pouhých vesničanů a sedláků oběti doby... Uvědomil jsem si to už dříve u divadelního představení Vyhnání Gréty Snirch a zde jsem si to uvědomil znovu. S odstupem 75 let se mohou dotyční skutečně jevit jako oběti, ale je třeba na tu dobu nahlížet náladami a optikou roku 1945. Optikou doby, kdy skončilo 6 let krvavé lázně, vraždění, mučení, vypalování...V té době se nepřemýšlelo tak pokrokově jako dnes. Příbuzný E. Beneše přeživší několik německých koncentráků vydal vr oce 1946 knihu V nemeckém zajetí. A tam regulérně uvažuje, že by Němci měli být zlikvidováni jako světu nebezpečný národ. Všichni. Tak se uvažovalo a takové knihy vycházely po válce! A tak mne mrzí, že nevznikají filmy o uprchlících z českoněmeckých či českorakouských měst a vesnic (krom Posledního vlaku a naděje) , o nuceném vystěhování a odsunu našich lidí z odstoupeného pohraničí, kteří také museli doma nechat všechno a jít vstříc nejistotě. Proč někdo nenatočí třeba film podle knihy Dnes nehlásili žádné popravy: Deníky Vlasty Čepkové (1938, 1942–1945), kde píše jaké to bylo zůstat po odstoupení sama Češka mezi Němci...? U kapitoly kdy po silnici odchází poslední čeští vojáci z posádky, loučí se a všichni pláčí s tím ať vydrží, že se pro ni jednou vrátí..(to vhání slzy do očí). Že se netočí filmy o přepadávání našich pošťáků, četnických stanic a vojenských hraničních posádek ozbrojenými bandami často složenými právě z takových ,,poblouzněných'' vesničanů jaké vidíme ve filmu. A tak navzdory perfektním hercům, kameře i výbornému scénáři mám tak trochu dojem, že film zkrátka zbytečně byť možná na základě reálného příběhu zase sebemrskačsky tepe do české povahy a ukazuje jak jsme ubližovali a odhaluje dávno odhalené... My jsme ale válku nezačali. A kde jsme bez ní mohli dneska být.. ! Dávám tedy za 4 bílé pásky na rukávy. * * * * () (méně) (více)

NinonL 

všechny recenze uživatele

Další hrozný film o hodných a charakterních Sudeťácích a hitlerovcích a o odporných, krvelačných a zlých Češích, kteří se jim po válce krutě mstili. Příběh nesmírně plochý, se spoustou postav, které nejsou ničím výrazné a chovají se každou chvíli opačně. Malinko osob je ve filmu vykresleno zvláště hnusně, a jsou to samozřejmě zase Češi. Jednu hvězdičku dávám za pár vět pravdy, které ve filmu zazní, a které se v průběhu války a po válce skutečně staly. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Doba předválečná proti sobě postavila sousedy, doba válečná byla zlá a v době poválečné přišla odplata, kterou často odskákali nevinní. Hřebíček do rakve pohnuté desetiletky zatloukli únorovým pučem komunisté. Tohle všechno víme a Sláma k tomu bohužel nic jiného nedodává. Jen se na to všechno dívá optikou odlehlé vesnice kdesi u rakouských hranic. Téma a hrubé náčrty postav sice nevypadají vůbec špatně, ale celkově film působí strašně zkratkovitě jak co se samotné konstrukce příběhu týče, tak vývoje postav, kde je to znát asi nejbolestněji. Zkrátka a jednoduše film o dvou hodinách neposkytuje dostatečný prostor a nejvhodnějším formátem by byla dejme tomu šestidílná minisérie. Ale abych jen nehanil, tak musím uznat, že technicky je film zvládnutý na výbornou, seděl mi černobílý vizuál a s mírnými výhradami mi to sedělo i herecky, přičemž bych vypíchnul trojlístek Borová-Kassai-Špalková. 60% ()

Galerie (39)

Zajímavosti (21)

  • Jak švadleny šijí vlaječky s hákovými kříži, hákové kříže jsou obráceně. (MMXIII)
  • Herečka a zpěvačka Bára Poláková k filmu nazpívala ve studiu populární německý šlágr „Bei mir bist du schön“. (ruza007)
  • Ve skutečnosti a v rozporu s událostmi ve filmu byla obec Tušť po Mnichovské dohodě připojena k Německu na jejím základě, a to i přes většinový nesouhlas obyvatel obce, kterými byly z větší části Češi. (ajaxx)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Cenu filmových fanoušků si převzal Vít Klusák!

Cenu filmových fanoušků si převzal Vít Klusák!

18.01.2021

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) dnes oznámila kompletní seznam nominací pro 28. ročník výročních cen Český lev. Celkem 190 akademiků hlasovalo o 87 hraných, dokumentárních, animovaných a… (více)

Reklama

Reklama