Třicet případů majora Zemana - Série 3 (1978) (série)
Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Josef HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Vladimír Brabec, František Němec, Vladimír Ráž, Jiří Lábus, Jaroslav Drbohlav, Oldřich Vlach, Hana Pastejříková, Marie Logojdová, Ivana Andrlová, Oldřich Kaiser, Jarmila Smejkalová (více)Obsahy(1)
Rok 1972 – v parku je nalezeno mrtvé tělo studentky. Příčinou smrti bylo předávkování. Stopy vedou ke skupině Mimikry, která se chystá tajně unést letadlo pravidelné linky Praha – Karlovy Vary do Mnichova. Major Zeman tuší, že se chystá něco nekalého. Nemá však žádnou přímou stopu ani důkaz. (Prague Promotion)
Recenze (40)
Bič boží je jedním z nejlepších dílů celé série. Příběh undergroundové kapely, která kromě hraní obchodovala s drogami, je zajímavý. Zvláště když se mezi ně infiltrovali i Zemanova dcera a její chlapec. O co jde v díle ještě? O nezákonné opuštění republiky s pomocí únosu letadla, o které se celá kapela a pár dalších lidí pokoušelo. ()
"Kdy vyzkoušíme včeličky?" Nahrávky skupiny Plastic People of the Universe jsem za totáče na nepříliš povolených akcích poslouchal poměrně pravidelně, ale musím se přiznat, že kromě té aury zakázanosti jsem se v jejich hudbě moc nenašel. Když se však objevily Mimikry, tak jsem byl nadšený, protože jsem na obrazovce slyšel hudbu a viděl interprety, kteří do estrád tak nějak nezapadali. Čas ve mě to původní nadšení poněkud uhasil, ale přesto se na Mimikry kdykoli znovu rád podívám a ani si neberu osobně, že zobrazuje máničky jako feťáky, únosce a vrahy. To je problém propagandy, mě zaujal Bič boží. ()
Genialita umělce nespočívá ve schopnosti jednou za život vytvořit něco výjimečného, ale dělat to soustavně, nejít s dobou, ale předbíhat ji. Hudbou k tomuto dílu majora Zemana dokázal Zdeněk Liška svoji genialitu bez jakýchkoliv pochyb. Underground je zde překvapivě zobrazen v roli oběti, jediným pranýřovaným zůstává překupník a uživatel drog v jedné osobě Kájík. V době vrcholící normalizace je toto gesto smíření dosti šokující. Důvodem takové shovívavosti vůči undergroundovým umělcům bude patrně potřeba zdůraznit drogy jako ultimátního nepřítele. A toto poslání se podařilo naplnit. ()
Kult drogového případu majora Zemana, plného psychedelických výjevů podpořených Liškovou netypicky progresivní hudbou, mne míjel už v době dospívání, kdy jsem Sequensův legendární seriál sjížděl poměrně často. S odstupem se k tomu přidávají i rozporuplné pocity z absurdního ideového skloubení prvního únosu letadla v ČSSR s drogovými aférami + tématem undergroundových kapel. V konkurenci ...a bude hůř zbyl z Mimiker spíše jenom trpký úsměv a kult legendárního "protest"-songu s textem samotného Sequense(!) Bič boží, zamýšleného jako podtržení něčeho, co mělo odrazovat, nicméně přesto v hudbě daleko víc inspirovalo a přitahovalo. Kriminalistická linka jako ve většině dílů záživná, ano, i ta rodinná má zde svou hloubku, ale u zbytku trpím rozpaky, narozdíl od Štvanice i jistou nechutí z propagandy a svět zfetovaných chudáků mi zůstává na hony vzdálený. Mým favoritem z fenoménu 30PMZ jsou Tatranské pastorále. Tady bohužel jen 60% ()
Jediný díl majora Zemana co jsem kdy viděl. A teda slušně odporná propaganda :( Spojení undergroundu (Plastici-Mimikry) s drogovou scénou a únosem letadla, při němž je cíleně pro výstrahu zastřelen pilot (v případě skutečného únosu byl pilot zastřelen nechtěně a únosci neměli nic společného ani s undergroundem ani s drogami). BLÉ ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (12)
- Aj keď sa dej epizódy odohráva v roku 1972, pri cvičnej streľbe (čas 44:47) na plechovej krabici jasne vidieť azbukou napísaný rok 1977. (Fredy.Tukot)
- Uneseným lietadlom je L-410 Turbolet československej výroby. Na krátkych vnútroštátnych linkách bolo používané v 70. a 80. rokoch. Podobnosť so skutočným únosom, pri ktorom bol zastrelený cpt. Mičica (8.6.1972) sa v mnohých detailoch líši. Najväčším (trochu alibistickým) rozdielom je spôsob bezpečnostnej kontroly. Práve ako reakciu na spomínaný tragický únos boli zavedené prísnejšie bezpečnostné pravidlá pred vstupom na palubu. Predtým sa osobné prehliadky nerobili na vnútorných linkách prakticky žiadne a prepašovať do lietadla zbraň bolo oveľa jednoduchšie. (Fredy.Tukot)
- Drogový sen Olgy Halámkové (Nataša Kucová) se natáčel na Kubě, když se tam natáčeli epizody Poselství z neznámé země (1978) a Rukojmí v Bella Vista (1978). [Zdroj: M. Graclík, V. Nekvapil - 30 případů majora Zemana] (M.B)
Reklama