Režie:
Craig GillespieKamera:
Nicolas KarakatsanisHudba:
Nicholas BritellHrají:
Emma Stone, Emma Thompson, Paul Walter Hauser, Joel Fry, Mark Strong, Emily Beecham, Jamie Demetriou, Kirby Howell-Baptiste, Ed Birch, John McCrea (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Držitelka Oscara Emma Stone září v celovečerním filmu Cruella od společnosti Disney. Film se odehrává v době londýnské punckrockové revoluce 70. let a sleduje vzpurné počátky nechvalně proslulé módní darebačky, Cruelly de Vil. Mladá, chytrá a kreativní podvodnice Estella je odhodlaná se prosadit ve světě módy. Spřátelí se s dvojicí mladých zlodějů, kteří oceňují její zálibu v rošťárnách. Jednoho dne se Estelle podaří zaujmout pozornost ohromně šik a děsivě haute módní legendy, baronky von Hellman, jenž ztvárnila dvojnásobná držitelka Oscara Emma Thompson. Jejich vztah však uvádí do pohybu souhrn událostí a odhalení. Estella se rozhodne přijmout svou temnou stránku a stává se drsnou, módní a pomstychtivou Cruellou. (Falcon)
(více)Videa (4)
Recenze (367)
Dvacet minut pryč a nic, další půlhodinka a pořád stejné pocity. Navíc tenhle další Disneyho moderní velkoflák na motivy legendární pohádky má dvě a čtvrt hodiny, přitom docela brzy nemá moc co vyprávět a naprosto zoufale se snaží o napětí, dojetí nebo dokonce humor. Pro někoho talentovaný, pro mě zatím jen průměrný Craig Gillespie vzal psí taškařici z jiného konce: podíval se na zrod černobílé Cruelly de Vil z klasiky 101 dalmatinů. Ta rozhodně neměla na růžích ustláno (narodí se s černobílými vlasy, od spolužáků dostává nařezáno a sama rány rozdává a záhy přihlíží tragické smrti matky), ovšem já jí moc nefandil, a kdyby uhořela, bylo by mi to šumák. Tak či onak se z toho všeho nějak vyhrabe, spolčí se se dvěma londýnskými zlodějíčky a nechává se zaměstnat v salonu démonické baronky Emmy Thompson, protože o hvězdné módní kariéře vždycky snila, a navíc má sakra talent. Jenže pak se dozví jednu zásadní informaci a na povrch začne vylézat její drzejší, punkové a sviňské já. Oceňuji, že Gillespie šel svou cestou, prodává solidní styl, předkládá skvostné kostýmy a kulisy a tradičním disneyovkám se dost vymyká, ovšem to je tak nějak všechno. Proměna v potvoru nefunguje, následné neustálé přepínání mezi hodnou přirozeností a zlou pózou taky ne, všechna ta wow energie mi přišla umělá, stopáž nesmyslně přepálená, zlodějští kumpáni otravní, zápletka až moc myslící na rodiny s dětmi. Do toho loupeže, pomsta, traumata, asi černá komedie, prostě guláš. ()
Nebylo to vůbec špatně uchopené, i ta komiksová stylizace, chvílemi jsem si přál, aby to režíroval Tim Burton, ale to by tam nebyla Stone, ale Bonham Carter (a Johnny Depp). Stone byla famózní v podstatě antihero, co bojuje proti ještě většímu zlu - tady ten paradox dostává nový rozměr (SPOILER!) - svojí matce. Komické na tom bylo i to, jak dalmatiny byli zlí, nikoliv oběti prostoduchého plánu na geniální kabát, ale doslova vrazi. ()
"The thing is, I was born briliant, born bad and a little bit mad." Emma Stone si užívá každou minutu a je to vidět. Skvělé zahrané, výborná výprava (kostýmy fakt smekám a výborně nastíněn Londýn 70. let). Naprosto boží hudba a psi. Asi jediné, co bych trochu vytknula byla na můj vkus dost přepálená délka, mohlo to být klidně o takových dvacet minut kratší. Podle traileru to vypadalo jako, že to bude našlapaná jízda a skutečně to tak bylo. Sice na tom bylo trochu vidět, že se drží zpátky, protože je to přece jenom rodinný film, ale jinak absolutně nezklamalo. Stejně jako u většiny vilan origin si pak kladete otázku, a vy se jí divíte? ()
[VIDĚNO 4.6.] "They say there are five stages of grief. Denial, anger, bargaining, depression, and acceptance. Well I'd like to add one more. Revenge." ______ Šalí mne snad zrak, anebo snad britská odnož myšackého proto-fašistického monopolu Disney Studios natočila neskutečně stylovou punk rockovou žánrovku? Nejde totiž o takovou tu klasickou disneyovskou rozprávku, na níž jsme regulérně a zcela nepředpojatě zvyklí - tedy sterilní derivát či recyklát některého z námětů původních animáků, jehož účelem je z diváků vyždímat co největší haldu chechtáků. Tohle u 'Cruelly' zásadně neplatí, protože jde o snímek, který má srdíčko, glanc, a osobitou svéráznost, a je na to náležitě hrdý.... Craig Gillespie totiž natočil brilantní, punkově pojatý a excesivně tragikomický origin story jednoho z nejikoničtějších disneyovských záporáků. A jak zde v komentářový sekci mimochodem trefně poznamenal jeden z uživatelů: kdyby mi někdo řekl, že 'Cruellu' režíroval Edgar Wright anebo Tim Burton, sežral bych mu to i s navijákem. Nejen z tohoto důvodu je nutno brát snímek s optimálním nadhledem - páč s šílenými vizuálními gagy, excentrickými nápady, multižánrovou tonalitou a absurdním britským humorem se zde ani zdaleka nešetří. Mezi výraznou kvantu superlativ určitě patří i fakt, že je snímek neobyčejně sympatický svou komorní přízemností, extravagantní stylizací, a ostentativní snahou o inovaci a originalitu, kterou si užijí spíš dospělí, než děti a adolescenti - 'Cruella' tak chtě nechtě (míněno v pozitivním smyslu slova) v divácích evokuje rebelii vůči korporativnímu disneyovskýmu megalomanství a infantilní dětinskosti, a doslova se tak vymyká všemu, čím je mašinérie pod taktovkou Mickey Mouse tak notoricky známa a právoplatně osočována. Snímek je to svérázný, emancipační, konceptuálně diverzifikovaný, a nehorázně atraktivní svou dynamikou. Neodmyslitelnou složkou je však výborný soundtrack plný kultovních rockových šlágrů - hotová pastva pro uši každýho fanouška starý školy - který svou unikátní libozvučností společně s vizuální estetikou a celkově vzatou teatrálností příběhu tvoří fantastickou formální synergii. Samozřejmě nelze ani opomenout genius loci Londýna let sedmdesátých, jímž zrovna zmítá popkulturní vlna glamrockový obsese a anarchismu - a nejen díky těmto specifickým aspektům mi 'Cruella' tak neuvěřitelně sedla.... Kolem a kolem tak jde o jednu z nejvíce opulentních módních manifestací jíž lze zaznamenat na poli filmu, takže Zlatej plešoun za kostýmy je jasnej. Emma Thompson sice zestárla, což ale neplatí pro její herecký šarm v roli úhlavní záporačky. No a oscarová femme fatale Emma Stone - která se perfektně chopila sociopatické a groteskně zlomyslné antihrdinky Cruelly (o jejím britském přízvuku nemluvě) je naprosto k sežrání 🖤🤍 ...... Upřímně jsem nečekal, že někdy budu pět takový chvály na hranou disneyovskou reimaginaci - naposledy se tak stalo u melancholického dramatu 'Kryštůfek Robin' (pocta kulturnímu dědictví Medvídka Pú) - přeci jen je 'Cruella' ve svý narativní struktuře v podstatě klasický hořkosladký příběh o pomstě, z něhož ovšem plyne nečekaně inspirativní ponaučení: někdy stačí štěstí, a mnohdy zase sympatie pro ďábla. Takže neváhejte na tuhle hitovku vyrazit do kina - lepší ódu na anarcho-feminismus a boj proti establishmentu delší dobu neuvidíte. ______ [VERDIKT: 85 dalmatinů ze 100] () (méně) (více)
Vždy když slyším něco o punkové módě, tak zapláči. Z logiky věci by se nejpunkovější punker, žijící v punku od punku až po punk, prostě coural po ulicích třeba do půli těla, jen v tepláčkách, přichycených vzadu sichrhajckou, propíchnutou skrz celou půlku prdele, a vepředu leukoplastí, protaženou až na ohořelé a připopoblité hrudní ochlupení. Protože mu je u řitní trhlinky, co si na sebe nastrojil - a jak reaguje okolí. Vše ostatní je póza. Někdy jen tak trochu, aby se zapadalo do skupiny, někdy ku zblití, aby se zbohatlická a rozmazlená sereblita tvářila mocinky cool a odvázaně. Ale k filmu - Krájella Kámen má své světlé chvilky, scénář je na kindfilm nečekaně snesitelný a jsou v tom šikovní pejsekové. Neusnul jsem. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (12)
- Nicole Kidman, Charlize Theron, Julianne Moore a Demi Moore se ucházely o roli baronky. Tu nakonec získala Emma Thompson. (lyukassza)
- Jedná se o pátý Disney film Emmy Thompson. Předchozími filmy byly Planeta pokladů (2002), Rebelka (2012), Zachraňte pana Bankse (2013) a Kráska a zvíře (2017). (SONY_)
- Natáčení bylo odloženo poté, co si Emma Stone na koncertě Spice Girls roku 2019 zlomila rameno. (fiLLthe3DD)
Reklama