Reklama

Reklama

West Side Story vypráví klasický příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. (Falcon)

Videa (3)

Trailer 4

Recenze (184)

lamps 

všechny recenze uživatele

Na muzikálové novince Stevena Spielberga West Side Story mě po první (a pravděpodobně ne poslední) návštěvě kina zaujala spousta věcí. Překvapivě ani ne z hlediska vyprávění, kdy Steven víceméně střídá perspektivy několika klíčových postav a subsvětů v jednoduché variaci na Romea a Julii. Napoprvé jsem si užíval spíše to, jakým způsobem je nakládáno s muzikálovou formou a jak se dociluje toho, aby hudební čísla jen neprotahovala stopáž a sloužila plynulému odvíjení příběhu. Značná část filmu užívá žánr muzikálu spíše jako zpestření a ozvláštnění nežli hlavní rámec, což poznáme hned v úžasné úvodní sekvenci, představující nehostinné newyorské ghetto a dvě znepřátelené party / subsvěty. Jen nenápadné bubnování a hvízdání vyvolává chytlavý rytmus, jemuž se přizpůsobuje i pohyb kamery a taneční choreografie. Ty nejsou opulentní a sebestředné, nýbrž promyšleně duplikují nějakou činnost či pohyb postav za nějakým cílem. V úvodu například aktéři skáčou na plot, sbíhají se ze všech stran a pouští se do pouliční potyčky, což se děje formou pečlivě inscenovaného tanečního čísla. V tomto ohledu je zajímavá také deklamovaná nestálost fikčního světa, kdy okolní prostředí evidentně neakceptuje, že se nachází uprostřed muzikálového příběhu s jeho vlastními pravidly. Herci tedy často blokují dopravu nebo se motají v cestě kolemjdoucím - Spielberg záměrně inscenuje více akcí v jednom záběru, aby ochránil od nudy a zívání ty diváky, kteří tanečním číslům a prozpěvování úplně neholdují. To se mění v prostřední romantické a melodramatické části, kdy se naopak hodně pozornosti soustředí na zpěv, prohlubující emoce a empatie. I tehdy nás ale scénář nenechává usnout a tvůrci si hlídají, aby texty písní nějak rozvíjely pocity postav, myšlenky o společenské disharmonii či další osobní motivace. Závěr pak od hudby zcela upouští a vše soustřeďuje na vyvrcholení příběhu tří romanticky propletených postav, které nenechá jedno oko suché… Pravda, třetí akt se zdlouhavým duetem titulních ženských hrdinek skřípe více, než bývám u Spielberga ochoten akceptovat, a odzbrojující vypravěčská kreativita pramení spíše v jednotlivých sekvencích nežli v lehce zdlouhavějším celku. Jenže těch obdivuhodných pozitiv, svádějících k další návštěvě kina, je přeci jen dostatek. Ony nejkreativnější pasáže jsou opět geniální - úvodní dlouhý záběr stoprocentně vtahující, setkání Tonyho a Marii kouzelné, jak to jen jde, a králem filmu je zhuštěné paralelní sbíhání k očekávané bitce dvou gangů. Tehdy Spielberg naplno ukazuje svou velikost a křížový střih mezi několika aktéry, jejichž rozdílné nálady a očekávání lehce splývají, je ukázkou filmařského mistrovství. A to se pochopitelně týká celé audiovizuální stránky, s níž si tvůrci nesmírně vyhráli - Kaminskiho kamera, střídající hladký pohyb při tanci a v interiérech s roztřeseností ve vypjatých scénách, úchvatné nasvícení a hra se stíny a také důraz na barevné spektrum, zřetelně oddělující oba znepřátelené subsvěty. Tolik líbivých a zajímavých podnětů nabízí každý rok stále méně filmů, a byť jsem letos některé velké hráče dosud neviděl (popřípadě nás čekají v případě Matrixu a novinky Paula Thomase Andersona), tak zde sebevědomě přivolávám minimálně čtyři Oscary (nejlepší film a režie velmi pravděpodobně, za kameru a kostýmy bych se vůbec nedivil a možná i za tu perfektní retro výpravu). Pokud můžete, jděte do kina - minimálně na intimnější randíčko snad neexistuje vhodnější a emocionálně všestrannější biják (i když to jako tradičně nemohu posoudit). 90 % () (méně) (více)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

West Side Story patří mezi nejslavnější muzikály všech dob, kdy jeho popularitě výrazně pomohla i filmová adaptace z roku 1961. Ta získala celkem 10 Oscarů a vstoupila do historie jako jeden z nejoceňovanějších filmových muzikálů všech dob. Jejím fanouškem se stal i Steven Spielberg, který chtěl 40 let natočit muzikál a to právě nové zpracování West Side Story. Píše se rok 2021 a jeho West Side Story se po odkladech způsobené pandemií konečně dočkává svého uvedení. Nová verze West Side Story se přitom kvalitami zcela vyrovná původní adaptaci.   Steven Spielberg za svou kariéru vyzkoušel praktický každý žánr (chybí mu pouze western, který by měl přijít na řadu již brzy). Válečné filmy, horory, dobrodružné filmy, sci-fi i životopisná dramata. Za ta léta přitom nepřišel o své mistrovské audiovizuální vypravěčské schopnosti, což platí i u nového zpracování West Side Story. Ta se zásadními změnami v zápletce nepřichází a nejvýraznější změnou je fakt, že postava doktora je zde nahrazena jeho ženou Valentinou, kterou ztvárnila Rita Moreno, která se již objevila v roce 1961 v roli Anity a získala za ní Oscara. Příběh je ovšem jinak zcela věrný původnímu muzikálu a Spielberg jednoduše natočil muzikál, který v mnoha ohledech dokáže evokovat původní adaptaci, jde ovšem pořád o moderní a i díky tomu energičtější zpracování. Spielbergovi sice při jeho aktuálních 74 letech táhne na 80 let, o svou energii ovšem očividně nadále nepřišel.   Spielbergovo West Side Story skutečně působí jako vysněný projekt. Projekt, který si jeho tvůrce neskutečně hýčkal a snažil se ho dovézt k dokonalosti. Jde o mistrovské dílo, které Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kamińskiho předvádí v největší formě za poslední roky. Jakmile totiž Spielbergovo West Side Story započne, začnou znít známé hudební motivy Leonarda Bernsteina a do toho se v průběhu objeví všechna ta překrásná práce s barvami a osvícením, je jasné, že diváka čeká neskutečný vjemový zážitek, který od začátku zaujme i dobovou výpravou, kostýmy a především tím, že se ukáže, že je díky rasismu či násilí West Side Story zcela aktuálním dílem i pro 21. století. A i proto nové zpracování zbytečným filmem.   Už původní West Side Story přenáší příběh Romea a Julie z italské Verony do ulic New Yorku 50. let. Spielbergovo uchopení je poté plné energie, v těch správných momentech ovšem jeho West Side Story dokáže fungovat i jako shakespearovská tragédie. West Side Story z roku 1961 má dodnes neskutečné kouzlo, přeci jen ovšem nevyhnutelně působí trochu zastarale a nové Spielberovo zpracování bude pro moderního diváka v podstatě vděčnější. Má výhodu i v tom, že je její 100-milinový rozpočet rozhodně vidět a v podstatě komorní příběh dvou znesvářených gangů a prokleté lásky díky tomu působí velkolepě. Klíčové je ovšem to, že zde je Spielberg jako tvůrce v největší formě za posledních 20 let a do svého vysněného projektu dává naprosto vše.   V muzikálových vodách nezkušený Spielberg se postará o několik povedených hudebních čísel. Celé Spielberogo West Side Story je v podstatě složené z perfektních záběrů/sekvencí, které fungují díky Kamińskiho schopnostem za kamerou a pochopitelně i díky schopnostem samotného Spielberga. Skvělá dobová výprava, parádní střih dvojice Michael Kahn a Sarah Broshar. Jednotlivé momenty mají parádní gradaci, neskutečnou energii a vyvolávají pocit, že líp to prostě nešlo.  Jakmile dojde na hudební čísla v tělocvičně či na policejní stanici, nemůže být pochyb o tom, že Spielberg se v neobydlených muzikálových vodách zabydlel solidně.   Skvěle přitom vypadají nejen velkolepá vystoupení, ale i osobní momenty. První osudové setkání Tonyho a Maríe má ten správný nádech toho, že se Země zastavila a v pohybu zůstal jen vyvolený člověk, který někomu padl do oka. Na jednu stranu je Kamińskiho dokonalost už v jistém ohledu nezajímavá, na druhou stranu ovšem Kamiński ovšem zkouší právě nové hrátky s osvícením či stíny a v součtu v zácpě všech těch nádherných filmů předvádí jeden ze svých nejpůsobivějších výkonů za delší dobu.    Spielberg si ovšem pochopitelně klasicky ohlídal i casting. Především obsazení Rachel Zegler, která nejen, že skvěle zpívá, ale i výtečně hraje a do svého výkonu v roli Marie dává naprosto všechno. Tahle debutující herečka má před sebou velikou kariéru a má na to se jednoho stát velkou hollywoodskou hvězdou. Ansel Elgort je poté velmi fajn, krom dvou stěžejních momentů ovšem nedostává příliš herecké příležitosti. Krom ústřední dvojice ovšem skvěle funguje i obsazení vedlejších rolí. Za role Bernarda a Anity v adaptaci z roku 1961 získali George Chakiris a Rita Moreno herecké Oscary, jejich náhradníci David Alvarez a Ariana DeBose jsou ovšem též skvělí. Především DeBose předvádí ve stěžejních momentech až vyloženě děsivý herecký výkon a předvádí pověstná šťastná rozhodnutí v případě Spielbergových castingů. Těch pamětihodných výkonů je ve filmu ještě víc a Rita Moreno je ve své nové roli též výtečná, Zegler a DeBose si ovšem celý film kradou pro sebe. Důležité je ovšem to, že všichni ovládají zpěv i tanec.   Realizace moderního zpracování ovšem dává smysl i proto, že některá témata West Side Story dokáží reflektovat současné problémy, West Side Story pořád nepřišlo o onu klasickou muzikálovou nadsázku, témata o rasismu a přeci jen zbytečném násilí ovšem přeci jen dokážou nejspíš s aktuální společností rezonovat. I proto West Side Story nemusí fungovat jen jako splněný sen jednoho tvůrce, ale právě i jako film, který vzniká v ideálním čase. Spielbergovo West Side Story není jen Spielbergovým splněným snem, ale naprosto funkčním novým zpracováním muzikálové legendy v tom nejlepším audiovizuálním kabátě. Spielberg a Kamiński spolu vytvořili audiovizuálně obsahově i obrazově silný zážitek, který má skvělé obsazení, famózní hudební čísla, dechberoucí vizuální zpracování a především nadále výtečného audiovizuálního vypravěče Spielberga za kamerou. Kvalitami se nové West Side Story může zcela rovnat verzi z roku 1961, pozici jednoho z nejlepších filmů roku a jednoho z nejsilnějších kandidátů na Oscara mu asi už nic jen tak nesebere...... () (méně) (více)

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Od úvodní scény Indiany Jonese a Chrámu zkázy čekal Steven Spielberg na to, až si splní sen a  natočí muzikál. A my jsme čekali s ním, průběžně ujišťováni jeho dokonalým citem pro spojení obrazu a hudby, že až k tomu dojde, bude to Něco. A nakonec je to West Side Story. A samozřejmě je to Něco. Barevný ohňostroj režijních nápadů, které na sebe ale nestrhávají pozornost a ruku v ruce s geniální Bernsteinovou hudbou celé dvě a půl hodiny tančí, radují se, oslavují život i lásku. Radost pohledět, radost poslouchat. Jakékoliv úpravy oproti předchozímu filmu jsou podle mě jen k dobru, protože mnohé postavy se podařilo více propracovat a prakticky žádná sebemenší dějová linka nevyjde naprázdno. Největší změnou pak je nová postava Rity Moreno, ale i ta má v ději své místo a hlavně Rita Moreno je v téměř 90 letech neuvěřitelně vitální a zpívá doslova jako anděl. Ansel Elgort mi svým herectvím nesmírně připomněl mladého Harrisona Forda, jeho Tony je - opět díky scénáři - o poznání zajímavější než ten Beymerův a myslím, že byl skvělý nápad právě do písně "Maria" vložit tolik vtípků, ač by se mohlo zdát, že právě do ní se hodit nebudou. Rachel Zegler a Arianu DeBose doufám uvidíme v dalších filmech, protože jsou obě rozkošné. West Side Story jsem v kině určitě neviděl naposledy. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Ako to je u Spielberga zvykom, každý jeden záber je úžasný a prekrásny, nádherne sa na to pozerá. K tomu úžasná hudba a nezabudnuteľné piesne, proste paráda. No najväčšou slabinou muzikálov sú tradične scenáre, inak tomu nie je ani tu. Aj v tom rauši, keď som bol okúzlený hudbou a obrazom, mi proste niektoré veci v príbehu veľmi vadili. Rovnako to, samozrejme, bolo aj pri origináli, ťažko tu už bolo niečo v tomto smere vylepšovať. Láska je všemocná, dá sa uveriť, že len čo sa na seba pozreli, boli do seba paf. Po dvoch vetách nasleduje bozk, to je fakt na hlavu, ale dobre. Ale POZOR SPOILER hneď ako jej zabije brata, tak mu to prepáči a vyspí sa s ním??? To je proste moc, za toto päť hviezd dať v žiadnom prípade nemôžem. Tých slabých miest v scenári je samozrejme oveľa viac, hlavne k záveru sa začnú dosť kopiť. Ďalšou vecou, ktorá mi dosť vadila, boli kulisy, ktoré dávali dosť jasne najavo, že toto je natočené podľa divadelnej hry. Tie polorozpadnuté steny budov pripomínali skôr povojnový Berlín, navyše s výnimkou úvodu mi tam chýbalo viac komparzu v uliciach. Taký vyľudnený New York no neviem. Dosť to tam všetko pôsobilo umelo, vrátane Ansela Elgorta, ktorý vyzerá ako nesympatický slušňák, nie bitkár, čo bol v lochu. Rachel Zegler je peknučká, aj keď na moju obľúbenú Natálku z originálu nemá. Zaujmú aj niektorí herci z gangov, no veľmi ma potešila Rita Moreno. Mám to rád, keď sa v remaku nájde úloha aj pre nejakého herca z pôvodného filmu. V polke filmu som vážne uvažoval nad plným hodnotením, ale nie, keď ho odo mňa nedostal originál, nedostane ho ani Spielberg, aj keď určite horší nie je. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Spielberg si splnil svoj sen a natočil v podstate kópiu legendárneho filmu. Neviem, či to bola prílišná úcta k predlohe, očakával som väčšiu inováciu a modernejší pohľad. Snímok je však natočený veľmi kvalitne, choreografia parádna a hereckí predstavitelia boli vhodne vybraní. O hudbe sa netreba vyjadrovať, tá je proste úžasná. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (12)

Související novinky

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

28.03.2022

Dnes v noci proběhl 94. ročník předávání Oscarů, tedy cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS), a i letos se psala oscarová historie. Celý ceremoniál se odehrál v hollywoodském Dolby… (více)

Nominace na Oscara zveřejněny!

Nominace na Oscara zveřejněny!

08.02.2022

Jedna z nejvýraznějších hollywoodských ceremonií roku, tedy předávání prestižních Oscarů, se pomalu ale jistě blíží a dnes ve 14:18 místního času začal přímý přenos vyhlašování kompletních nominací… (více)

79. Zlaté glóby - výsledky

79. Zlaté glóby - výsledky

10.01.2022

Dnes v noci byly v kalifornském Los Angeles uděleny Asociací zahraničních novinářů v Hollywoodu (HFPA) Zlaté glóby za uplynulý rok 2021. Kvůli stále neutuchající kontroverzi kolem asociace a bojkotu… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama