Reklama

Reklama

Cyborg

  • Česko Kyborg (více)
Trailer

Amerikou 21. století zmítají sociální nepokoje. Zuří smrtící epidemie a život se pro obyvatele stává děsivou a krutou noční můrou. Jen Pearl Prophet (Dayle Haddon) - kráska, která je napůl člověk a napůl robot - zná způsob, jak proti nákaze vyvinout účinnou vakcínu. Ale během její zoufalé cesty pro látky potřebné k výrobě léku je Pearl zajata kanibalským gangem Pirátů, který si chce protilátku nechat pro sebe a ovládnout s její svět! Jen schopnosti statečného bojovníka s mečem Gibsona Rickenbackera (Van Damme) mohou zachránit ji i zbytky civilizace! (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (285)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Jean-Claude Van Damme v najlepšej forme, ale ešte zatiaľ prakticky neznámy spojil svoje sily s asi najbrakovejším režisérom, akého poznám, Albertom Pyunom a podľa toho to aj dopadlo. Postapokalyptické filmy a kľudne aj tie béčkovejšie z osemdesiatych rokov mám rád, ale Cyborg pôsobí skutočne až moc brakovo. Už zápletka neznie práve najatraktívnejšie, pričom by to veľmi potrebovalo lepšie vykresliť motivácie postáv, tu dve postavy, ktoré spolu nemajú nič spoločné spoja svoje sily, aby zachránili opäť len neznámeho cyborga v zajatí skupiny brutálnych vrahov a aj napriek tomu, že hlavný hrdina sa s týmito zabijakmi pozná už z minulosti, tak tento potenciálny motív pomsty je tu absolútne nevyužitý, akoby mu bolo jedno, že mu tak ublížili a už si rieši len súčasný problém. A ten dej už skutočne ani priamočiarejší byť nemohol, je to až zúfalo nenápadité a tak to musia zachraňovať aspoň flashbacky, ktoré inak v takomto množstve nemusím, ale tu ma bavili a celkovo to osviežia, lebo inak by to dejovo nestálo absolútne za nič. A aj tak je to hlavne v prvej polovici celkom nuda, až potom sa to trochu rozbehne. Moc tomu nepomôžu ani postavy, Van Damme je sympaťák, ktorý v akcii má čo ponúknuť, ale inak ma táto jeho postava zase tak moc nebavila, jeho spoločníčka nestojí za nič, rovnako ako samotný cyborg a záporáci by nemuseli byť zlí, keby stále nevydávali také trápne zvuky a grimasy. Ale aj tak ten hlavný je celkom démonický a po jeho boku je už známejší len Ralf Moeller. A teraz už k samotnej akcii, ktorá je bezpochyby hlavným kladom filmu. Van Damme má samozrejme na svojom konte aj lepšie súboje a akčné scény, ale ani toto vôbec nie je zlé. Tých klasických dlhých súbojov tu zase tak moc nie je, väčšinou sú o zneškodnení skupiny protivníkov a na to sa tu pozerá viac, než dobre. Karate tu vyzerá efektne, rovnako ako vo všetkých jeho starších filmoch, ale tu je akcia navyše aj dostatočne drsná, často sa používajú nože, občas poteší aj nejaká tá zlomenina a Van Damme tu zabije takmer každého protivníka, na ktorého narazí a toto vždy poteší. Najlepšia je asi záchrana ženy v polorozpadnutej budove, akcia v továrni a spomenúť musím aj štýlovú smrť spomínaného Ralfa Moellera. Režijne je to očakáane bieda, Albert Pyun je skutočne jedným z najhorších režisérov, akých poznám, nezvláda takmer nič a to isté sa dá povedať aj o technickej stránke, apokalyptická doba je tu zobrazená len hroznými kostýmami a všadeprítomnými rozpadnutými budovami, takže tu nie je o čo stáť. A aj tá výrazná hudba skôr ruší. Takže Cyborg je film, ktorý po väčšine stránok za moc nestojí, či už dej, väčšina hereckého obsadenia, ale aj réžia a technická stránka, ale na ten priemer ho povyšuje Jean-Claude Van Damme v skvelej forme a množstvo akcie v jeho podaní. Takže tento film ako celok ma vôbec nezaujíma, ale kvôli tým slušným likvidačným akciám, ktorých našťastie vôbec nie je málo si ho rád občas pozriem. Takže len vďaka Van Dammovi Pyun natočil svoj najlepší film. 58% ()

JFL 

všechny recenze uživatele

hodnocení se vztahuje nejprve k verzi The Renegade Director's Cut a posléze k verzi Slinger - Albert Pyun’s Director’s Cut of Cyborg ------------ Filosofující auteur brakové kinematografie Albert Pyun má na kontě ledasjaký klenot, ale "Cyborg" patří mezi jeho nejambicióznější vize. Rovným dílem prosťáček i avantgardní vizionář, který vždy toužil točit filmy na širokoúhlý materiál, ve své tvorbě spojuje nejpokleslejší žánry s největšími myšlenkami a žánrové atrakce s osobitými koncepty či originálními světy. Bohužel jeho vize vždy musely čelit kompromisům - buďto měl coby režisér pod kontraktem relativní dostatek prostředků, ale pak také zpravidla neměl právo finálního sestřihu, nebo měl volnost nezávislé produkce, ale pak musel počítat s omezeními plynoucími z malého rozpočtu. "Cyborg" přesněji řečeno "Slinger", jak se měl film původně jmenovat, měl být jeho velkolepým projektem, jenž navíc díky nové vycházející hvězdě skýtal možnost spojit tvůrčí ambice s kasovním potenciálem. Jenže Pyunův sestřih se nesetkal s pochopením u představitelů Cannon Films i Van Damma, režisér byl z projektu odvolán a film byl přestříhán do podoby dnes dostupné na všech oficiálních vydáních. Začátkem roku 2011 se Pyunovi do rukou dostaly záznamy jeho finálních sestřihů k několika producenty znesvěceným dílům, včetně "Cyborga". Jím vydaný a na vypálených DVD distribuovaný "The Renegade Director's Cut" nebo též "Unreleased Director's Edition"představuje unikátní možnost vidět vizi brakového autorského Ikara degradovanou pouze kvalitou záznamu (výchozím materiálem byly dva VHS záznamy nekorigovaného telecine přepisu). Z čistě fanovského hlediska se ukazuje, že producenti po odvolání Pyuna do filmu zpětně začlenili režisérem nepoužitou sekvenci, kde piráti vyplení přímořskou vesnici. Naopak Pyunova verze obsahuje navíc sekvenci, kde je hrdina svědkem masakru rodiny malého chlapce, jemuž na začátku filmu vrátí míč uzmutý opilými piráty, a akční pasáže s Deborah Richter, která díky nim nemá pouze roli ženského přívěšku v mužském světě. Obě verze se především zásadně liší ve vyznění i formálním zpracování. Pyun "Cyborga" zamýšlel nejen jako mesianistický příběh, jehož kostra zůstává patrná i v oficiálním sestřihu, ale chtěl divákům předložit veskrze pesimistické vyprávění o konfrontaci vůle a ideálů jednotlivce s nelítostným světem plným utrpení. Hlavní hrdina v Pyunově podání není nezranitelný, ale je naopak permanentně vystavován vnitřním pochybnostem, skličujícím hrůzám minulosti i aktuální fyzické bolesti. Tyto motivy se ve filmu zpřítomňují především častými hrdinovými voiceovery, kde vede vnitřní dialog sám se sebou, přesněji řečeno se svým pochybovačným či slabošským já, a zábleskovými reminiscencemi do hrdinovi minulosti. Hlavní záporák zde dostává mnohem větší prostor a jeho četné proslovy, které byly z oficiální verze odstraněny, jej staví do role Ďábla zastrašujícího či pokoušejícího hrdinu (ostatně Pyun z pirátů udělal přímo uctívače Satana). Zásadní odlišnost Pyunovy verze ale spočívá v jejím formálním zpracování, konkrétně ve střihu, který zřejmě byl hlavním důvodem, proč byl od projektu odvolán. Režisér se ukazuje jako ryze avantgardní experimentátor a namísto konvenční skladby typické pro hlavní proud, uplatňuje především v akčních pasážích principy ruských montážníků i experimentálních filmařů, přičemž výsledek lze označit za filmový ekvivalent komiksových panelů v manze. Neskládá totiž jednotlivé dlouhé záběry za sebe s cílem vyjádřit lineární plynutí soubojů, ale záběry, které jsou v oficiální verzi použité vcelku, rozsekává na krátké části podle fází pohybu, které prokládá s protizáběry či záběry paralelní akce. Současně hojně pracuje s rychlostí záběrů, čímž vytváří nikoli chronologický a přehledný obraz akce, ale spíše až kubistickou analýzu určité situace. Rozhodně se nelze divit, že Van Damme a producenti po zhlédnutí této verze Pyuna vyrazili. Současně je také třeba říci, že je s podivem, jak z některých pasáží zpětně vytvořili klasicky vystavěné a funkční sekvence (především akční scéna v rozbořeném domě v první třetině filmu). Na druhou stranu sám Pyun ze svého sestřihu vychází rovným dílem jako nepochopený umělec i tak trochu Ed Wood - nikoli ve smyslu neumětelství, ale v tom, že mu rozhodně nelze upřít autorskou vizi a velké ambice, ale jejich naplňování v ryze brakovém rámci a při užívání úsměvně přepjatých klišé působí přinejmenším kontrastně. Nicméně pravdou zůstává, že ať už mezi brakovými fušery či uznávanými režiséry, kteří osobitě zpracovávali žánrové příběhy (Seidžun Suzuki, Nicolas Winding Refn, Paul Greengrass a další), nenajdeme nikoho, kdo by se mohl s Pyunem a jeho osobitým stylem poměřovat. [verze The Renegade Director's Cut] _______________________ Začátkem roku 2014 vyšel na DVD a Blu-ray pod patronátem německé distribuční společnosti Digidreams Studios "Slinger - Albert Pyun’s Director’s Cut of Cyborg" (dostupné na německém Amazonu). Jedná se o kompozit vzniklý složením do HD remasterovaných záběrů z kino verze a sekvencí či částí záběrů z výše zmíněné VHS s Pyunovým pracovním sestřihem. Tato verze představuje zřejmě nejkompletnější režisérský sestřih, potažmo verzi, kterou nyní Pyun, stižený syndromem lucasovského věčného vylepšování, považuje za ideální. Od výše popsané pracovní verze jeho režisérského sestřihu se tato liší především umírněnějším střihem a v několika malých detailech. Nejvýraznějším je o krapet konvenčnější vyprávění, kdy Pyun opustil původní koncept, kde první dvě třetiny filmu byly flashbacky a do nich vnořené flashbacky rámované hrdinovým ukřižováním. Po vzoru Lucase si ale Pyun neodpustil film provázat se svým v době kompletování této verze teprve dokončovaným projektem "Cyborg Nemesis: The Dark Rift", který má být prequelem k "Cyborgovi", potažmo "Slingerovi", ačkoli záběr z něj je vsazený do režisérského sestřihu na jeho konec a uvozený titulkem "o 9 měsíců později" - je otázka, jestli tato časoprostorová anomálie je výsledkem informačního šumu stran nového projektu, režisérovy nesoudnosti (nebo projevující se roztroušené sklerózy, která ho před rokem postihla a brání mu v natáčení dalších filmů) nebo jestli se prostě vysvětlí po zhlédnutí odkazovaného filmu. Ačkoli je německé vydání označené jako "uncut", film postrádá veškeré krvavé detaily, které byly přítomné v "The Renegade Director's Cut" - díky čemuž např. není zcela patrné, že finální likvidace záporáka proběhla jeho rozpáráním vejpůl. Nabízí se otázka, jestli jen Pyun chtěl mít finální sestřih prostý explicitního násilí, nebo se jedná o následek německé legislativy, která omezuje násilné sekvence, což by předjímalo, že ani toto vydání není definitivní verze. Na druhou stranu konečně je "Cyborg" široce dostupný jako "Slinger" a všichni si mohou vychutnat ve všech významech ojedinělý projekt, kde nesoudný tvůrce dostal relativně štědrý rozpočet a vycházející hvězdu, ale namísto generického post-madmaxovského béčka se jal vytvořit epické postapokalyptické evangelium. V jeho světa bez Boha, ale zato propadlého uctívačům Satana, musí mesiáš sám dorůst své role (což kulminuje v sekvenci, kdy namísto toho, aby na kříži zemřel, sám se z něj skopne), ale ve výsledku je stejně bezmocný vůči zlovolným úmyslům lidí vyznávajícím ještě větší zlo než Satana, technologie. Kompozit, kde obraz v rámci jednoho záběru skáče z HD remasterovaných částí do VHS kvality a zpět, zase nepřehlédnutelně ukáže Pyunovy formální ambice projevující se preferencí delších záběrů či kamerových jízd s promyšlenou kompozicí postav. [verze Slinger - Albert Pyun’s Director’s Cut of Cyborg] () (méně) (více)

Reklama

Sabrewulf 

všechny recenze uživatele

Van Damme, Sly i Arnie mají jak áčkové (nebo alespoň áčkově vypadající) filmy, tak béčkové braky (viz komenty Cobra, Running man...). Tohle už není ani to céčko. Hodně filmů v mých dětských očích vypadalo dobře a já procitnul až v dospělosti, ale Cyborg je příklad filmu, kdy i jako děcko jsem poznal, jak amatérsky je to celé natočené a sestříhané. Záběry během akce kolikrát na sebe vůbec nenavazují. Hudba je nejspíš braná z 8mi bitové konzole Sega Master System, ty samply už jsou fakt hodně low cost a z neustálého "dummmm luuu-luuuuu, dummm luuu-luuuuu, dumluululululuuuu...." už po čase skoro bolí hlava. Nevyrovnanost ratingu je až zvrácená, na jednu stranu máme na záběru mrtvolu ukřižované nahé ženy s pekáčem, hnedka vedle mrtvolu ukřižovaného nahého chlapa i s pytlíkem, ale podříznutí lidí je mimo záběr, jakoby to bylo cenzurováno na skopčáckých programech Pro7 či RTL. Jedna hvězda za Ralf Moellera, který s tou trvalou vypadá jako zpěvák z Rhapsody a za celkem stylového záporáka, ze kterého mělo jistě nejedno děcko noční můry. ()

matestlust 

všechny recenze uživatele

Pyunovo post-apokalyptická levná jednohubka, kterých natočil vážně hodně. Zde je ale mladý Van Damme, který filmu dodává patřičnou kvalitu svým vynikajícím uměním. Cyborga beru jako průměrnou béčkovou klasiku své doby, jeden z těch horších JCVD filmů z jeho první a zároveň nejlepší kariérní dekády, stále ale dobře koukatelný akční sci-fi brak, které mám osobně rád. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Díl 4 : apokalyptické sci-fi. Produkce Cannon Group. Tato bájná společnost nám roznášela v 80. letech spoustu zážitků a radosti. Cyborg je Céčko jako řemen. Je to blbé, je to stupidní, ale hraje v tom Van Damme a ten na začátku 90. let prostě frčel ať už se objevil v čemkoliv. Optikou dneška je to na hraně koukatelnosti, ale postapokalyptická atmosféra tam cítit prostě je. Nikdy nezapomenu na kanálovou scénu a parádní Jeanovu roznožku, při které to bohužel Ralf Moeller schytá. Tahle scéna zachraňuje jinak dost bídnou VanDammovku. Nostalgie jako prase a jako hlavní záporák věčně napumpovaný a zatnutý Vincent Klyn, který toho kromě démonických očí moc nepřináší. 40% ()

Galerie (32)

Zajímavosti (17)

  • Ralf Moeller měl tak silný německý přízvuk, že musel být předabován. (Chatterer)
  • Hned v úvodu, kdy je zabit ochránce Kyborga, mu krev po puse stéká až k uchu, následně jen ke kraji úst a nakonec má krvavý flek přes tvář. (nedvva)
  • V úvodních titulcích se objevuje špatně uvedené jméno, herec Ralf Moeller je v nich uveden jako „Rolf“. (korbitch22)

Související novinky

Zemřel režisér Albert Pyun

Zemřel režisér Albert Pyun

27.11.2022

Z amerického Las Vegas přichází smutné zprávy pro fanoušky sci-fi a akčních filmů. V sobotu totiž po dlouhé nemoci ve věku devětašedesáti let zemřel americký režisér, scenárista a producent Albert… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno