Režie:
Lewis MilestoneHudba:
Heinz RoemheldHrají:
Louis Wolheim, Lew Ayres, John Wray, Arnold Lucy, Ben Alexander, Scott Kolk, Owen Davis Jr., Walter Rogers, William Bakewell, Russell Gleason (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (158)
Slavný příběh mladých chlapců, kteří se pod vlivem vlasteneckého řečnění svého učitele dobrovolně přihlásí do armády a záhy na frontě prožívají totální deziluzi, jsem četl asi v 16 letech. Jako pravděpodobně pro mnoho jiných i pro mě byl šokem, prvním náhledem na válku, odlišným od hrdinství a dětských her na vojáky. Filmové zpracování takto působí přesně jako kniha. Ukazuje hrůznost války z pohledu obyčejných vojáků, kteří nic nevědí o jejích politických či jiných vyšších příčinách, nebo se o ně nezajímají. Samo slovo "hrdina" ztrácí na bitevním poli smysl (alespoň ten, jaký má pro civilisty, kteří z tepla domova vidí válku v jejím celku a počítají, kolik mil ještě německé armádě zbývá, než dorazí k Paříži) - muži prvně vystavení dělostřelecké palbě se podělávají do kalhot, procházejí hysterickými záchvaty a zoufalstvím ze smrti nebo těžkých, bolestivých zranění kamarádů. Pozvolna se stávají otrlými a učí se, jak zvýšit svou šanci na přežití. Na několika místech je film trochu patetický, ve stylu třicátých let, ale mnohem méně, než jiné filmy z této doby, které jsem viděl. Technicky je film zvládnut výborně. Bitevní scény jsou nesmírně působivé, jako byste se sami ocitli mezi zákopy první světové války. Film nezvyšuje svou působivost výrazným zesílením zvuku v bojových sekvencích, ani v něm nejsou žádné explicitně šokující záběry např. vyhřezlých vnitřností, atd. Je nesmysl říkat, že film nezastaral (copak se dnes natáčí stejným způsobem jako na konci dvacátých let?), ale toto "zastarání" můj divácký zážitek vůbec nezasáhlo. Možná je naopak kladem, protože ukazuje reflexi války pár let po jejím konci. 9/10 ()
Jako příprava na novou Netflix adaptaci prostě povinnost. A nejde to jinak, než přehodnotit hodnocení. Na rok vzniku, což je rok 1930, kdy mi byly tři roky, je to prostě dokonalá adaptace. Kdyby měl pan Milestone v době realizace k dispozici všechna ta zelená plátna, barvu a streamovací obry v zádech, budeme tu už navždy bučet po pokračování...což naštěstí Remarqueova předloha tak úplně neumožňuje. Furt je to tam. ()
Z Remarqueovy klasiky jsem před několika lety, ještě na gymplu, viděla útržky. Zhlédnutí celého snímku pak bylo jen otázkou času. Je to silný film se spoustou emocí, jdoucí až na dřeň. Zvláště v dobovém kontextu to musela být úžasná podívaná. Dodnes ten film na působivosti vlastně moc neztratil. Kdybych byla moc velký hnidopich, vytkla bych mu to, že je natočen v angličtině. Přece jenom jsme byli svědky událostí na německé straně, že... Ale to je opravdu jen detail, jinak je to dílo zaslouženě honorované. ()
Na r. 1930 to je oslnivá podívaná, která dělá čest své knižní předloze. .. Nejen svým podáním protiválečné myšlenky, ale i kulisy, ozvučení, efekty spojené s válkou, tohle je opravdu skvost, a když si představíte, že v době vzniku tohoto filmu se Stalin pokouší dělat velké čistky, Hitler se teprve dere do politiky, v Americe zuří Castellamarská válka, která dostane do sedla nejvýznamnější mafiány, také zuří prvním rokem Velká hospodářská krize a v Číně je "demokracie".... HODNOCENÍ: 95% (5*) ()
[7,5/10] (Universal Pictures) (Čb. /// Produkce: Carl Laemmle Jr. /// Scénář: Maxwell Anderson, Del Andrews, George Abbott /// Kamera: Arthur Edeson, Karl Freund /// Hudba: David Broekman, Sam Perry, Heinz Roemheld /// Oscar: Carl Laemmle Jr. (nejlepší film), Lewis Milestone (režie) /// Nominace na Oscara: George Abbott, Maxwell Anderson, Del Andrews (scénář), Arthur Edeson (kamera)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Galerie (105)
Zajímavosti (33)
- Při natáčení byl použit obří 17,5 m dlouhý jeřáb, který byl postaven pro účely natáčení filmu Broadway z roku 1929. (raininface)
- První zvukový film Lewise Milestonea. (Kulmon)
- Cenzurní radě pro stát Ohio vadila scéna nahých koupajících se mužů v řece, jejich skotačiny a kotrmelce. Druhá scéna, která popudila, byla milostná scéna v podobě záběru na stíny vojáka Paula a dívky, zobrazující se na stěně. Cenzurní rada nařídila jejich vystřižení nebo film nedostane povolení promítat v ohijských kinech. Milostnou scénu dokonce vystřihli i z hlavního negativu a ne jenom z kopií jemnozrnných pozitivů či duplikátních negativů. Když byl snímek v roce 1939 znovu uveden, dotyčné scény chyběly, zato byly přidány dokumentární záběry a komentář. Když se však snímek v roce 1998 vrátil víceméně do své původní podoby, dokumentární scény byly odstraněny a milostná scéna obnovena pomocí jemnozrnných pozitivů. (Zetwenka)
Reklama