Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh z pera bývalého mukla Jiřího Stránského a dnešního předsedy PEN-klubu je situován do 50. let a uranového lágru politických věznů na Příbramsku, kam po pádu stalinského kultu přichází na konci roku 1958 coby vězeň bývalý náčelník Hlavní správy nápravných zařízení plukovník Dobrý. Téma soužití bývalého hlavního "bachaře" a politických vězňů v bolševickém koncentráku posloužilo tvůrcům k nadčasové úvaze o možnosti (či nemožnosti) odpuštění a smyslu spravedlnosti. Snímek bohužel nesplnil očekávání - především pro svou syžetovou řídkost a nedostatečné vyklenutí dramatického oblouku včetně přirozené gradace příběhu. Příjemné jsou naopak kamera a herecké obsazení, tvořené doslova plejádou špičkových českých herců. Představitel jedné z hlavních rolí - Jiří Schmitzer byl roku 1997 oceněn Českým lvem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (158)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Relativně nenápadný film, dnes možná dokonce trochu pozapomenutý (kdy ho vůbec naposledy reprízovali?), ale za mě - a teď mě berte s rezervou, nesestavoval jsem si žebříček - zřejmě nejsilnější porevoluční film o zločinech komunistického režimu. Podpořeno je to najmě tím, že scénář filmu vychází z autentických prožitků Jiřího Stránského, který v padesátých letech zakusil realitu pracovního tábora a uranových dolů na vlastní kůži. Film má taktéž výborné obsazení (J. Schmitzer, V. Dlouhý, K. Heřmánek, v menších rolích kupř. S. Zindulka nebo L. Suchařípa), exceluje především Jiří Schmitzer v roli férového vězně Svobody (sic!). Nenechte se však mýlit, že snímek funguje pouze jako "zúčtování" s jednou z temných kapitolách našich novodobých dějinách, jeho "tázání se" po smyslu odpuštění odkazuje k něčemu daleko obecnějšímu. 75 % ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Velmi neprávem zapadlý film, patřící k tomu nejlepšímu co u nás po revoluci vzniklo. Mrazivá brutalita komunistické zvůle, a srážka lidské malosti se zoufalým pokusem neustoupit tomu všeobjímajícímu marasmu kolem, nesnížit se tomu všemu naroveň. Korunované fantastickými hereckými výkony, připomínajícími neméně skvělé Všechny dobré rodáky. 9/10 ()

Reklama

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Předzvěst tvůrčí senility. Vážný námět, scénáristicky a režijně zpracovaný sklepáckým způsobem, který kouzlem nechtěného humoru překonává ten chtěný z Černých baronů. Co se od Stránského ve filmové podobě někdy povedlo ? Kromě skvělého Schmitzera hromada výkonů, zapomenutím vysvobozující jejich představitele, nejvypjatější scény jsou zpracovány lajdácky. Pokud se herectví v obsazením skromnějších scénách usadí, mění se tempo k nudnosti. Stivín se jako příliš často s příběhem (když styl filmu schází) míjí, Šlapetova kamera je nevyužitá a zde zcela zaměnitelná. 2-3* ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Filmařsky bohužel dosti promarněná šance věrohodně a čistě umělecky kvalitně ztvárnit toto silné a z historického hlediska stále otevřené téma nezákoností padesátých let. Nechápu ta zde tolik přeceněná hodnocení, zdali jsou za námět či literární předlohu (? - v tom případě bych snad i souhlasil, byť pointa a místy i děj téhle historky jsou poněkud přitažené za vlasy - ale budiž - nemělo by ovšem potom jít o hodnocení na filmové databázi), protože co se týče ryze filmového zpracování, připadá mi bohužel tento páně (rutinéra) Bočana počin (i čistě technicky) spíše jako nějaká natažená televizní inscenace, kde někteří herci sice snaží se dodat filmu jakýsi dramatický náboj, v celku ale celé to snažení vyznívá (asi i díky scénáři) naprosto ploše a v některých případech až toporné herecké výkony jen podtrhují celkovou bezradnost tvůrců filmu. Nejmenované osobnosti televizních estrád se navíc podle mě nemusely v tomhle snímku vůbec objevit, protože herecky samozřejmě nepřekročily svůj stín... Bohužel, zrovna v tomhle případě opravdu s těžkým srdcem říkám - promarněná šance natočit silný film s (pro mnohé dožívající pamětníky) bolestnou a neuzavřenou tématikou. A nakonec ani ta skvělá (neoriginální Beethovenova) hudba už to nespraví... ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Slušný herecký výkony Schmitzera, Heřmánka a Dlouhýho, celkem slušná atmosféra podpořená hudbou (tušim, že to byla Beethovenova sedmá symfonie), naopak trochu slabší scénář a navíc jsem na konci postrádal nějaký rozuzlení nebo pointu. Myslim si, že se z toho dalo vymáčknout víc. Jinak mi přišlo dost mimo obsazení Milana Šteindlera do role velitele lágru. To pro mě vždycky bude komik. To je skoro stejný, jak kdyby toho velitele hrál třeba Luděk Sobota. 60% ()

Galerie (6)

Zajímavosti (10)

  • Ceny: Český lev za mužský herecký výkon (J. Schmitzer); Trilobit '97 za herecký výkon (J. Schmitzer); MTF Monte Carlo 1997: Stříbrná nymfa za režii, Cena Mezinárodní katolické organizace pro rozhlas a televizi Stříbrná holubice. [LFŠ 2010] (Krouťák)
  • Hynek Bočan využil k natočení filmu částečně reálií i herců z probíhajícího natáčení seriálu Zdivočelá země (od r. 1997). (sator)
  • Vodca "čierneho komanda" Franta Ježek (Jiří Krampol) hovorí, že do lágru má ako nový väzeň z Leopoldova prísť aj Artur London. Film sa však odohráva v roku 1958 a London bol už v roku 1956 dávno prepustený z väzenia a rehabilitovaný. (Jello Biafra)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Reklama

Reklama