Reklama

Reklama

Láska je jako jazzová píseň. Je krásná, dokud se nezačne chýlit ke svému konci… Píše se rok 1945 a „Velké jablko“, které nikdy nespí, New York, se právě zmítá v opulentních oslavách válečného vítězství nad Japonskem. Zábava je v plném proudu také v nočním klubu, kde na sebe narazí nafoukaný saxofonista Jimmy Doyle (Robert de Niro) a zpěvačka organizace amerických ozbrojených sil Francine Evansová (Liza Minnelliová). Navzdory nezájmu ze strany Francine se Jimmy do půvabné umělkyně v uniformě zamiluje a začne ji bez úspěchu stíhat. Osud dvojici později přeci jen svede dohromady, aby skončila jako hudební pár, který se nakonec promění v pár milenecký. Jakmile ale začne jejich vztah prohlubovat a sláva mohutnět, láska začne pohasínat… Méně známý a neprávem opomíjený film v kariéře velikána americké kinematografie Martina Scorseseho. 34letá vycházející hvězda se pečlivě stylizovaným snímkem rozloučila se syrovým realismem, jenž proslavil jejího Taxikáře. S výpravným dílem New York, New York vykročil Scorsese sebevědomě stranou a rozmáchlou jazzovou freskou, zasazenou do poválečné Ameriky, vzdal výtvarně i dějově hold tradici klasického Hollywoodu s žánrem muzikálů 30. – 40. let. Ke zvláštnostem filmu patří skutečnost, že po vzoru jazzové hudby byla řada dialogů vedena formou improvizace, což nakonec obnášelo zvýšené nároky na střihovou skladbu, aby se zachovala vnitrozáběrová soudržnost i plynulost vyprávění. Píseň New York, New York se stala klasickým šlágrem a hymnou stejnojmenného města. „Noirový muzikál“, jak jej nazval Scorsese, bohužel nenaplnil očekávání divácké návštěvnosti a produkce skončila v hluboké ztrátě. S ohledem na dobový neúspěch filmu na Scorseseho dolehly deprese; roku 1978 na pokraji smrti skončil v nemocnici, a to kvůli předávkování drogami. Záhy jej však vyléčil jiný projekt, který Scorseseho opět vyzdvihl na výsluní americké žánrové kinematografie: Zuřící býk. (Česká televize)

(více)

Recenze (111)

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

Retro "novohollywoodske" iskrenie páriku Evans/Doyle v službách muzikantského "showbizu" je (aj vďaka zohratosti ústrednej dvojice) nesmierne nestrojené a veru (až doteraz) nedocenené. Pozornosť sa obracia predovšetkým k muzikálovým číslam, ktoré hlavne v druhej polovici vystupujú do popredia a svojím obstojným prevedením im Martyho poklona určite prináleží. Lenže mne imponuje hlavne počiatočný vývin a neskorší nesúlad onoho zauzleného pomeru dvoch talentovaných umelcov rozbiehajúcich nádejnú kariéru. Nebolo im súdené byť spolu, ale aj tak si dokázali zachovať vlastnú tvár, rešpektovať jeden druhého a nakoniec si priznať, že tadiaľto cesta nevedie. Trefná štúdia málokedy trvácnych, tzv. "zamestnaneckých lások" (nezáujem, zblíženie, vzťah, dieťa, rozpor, rozchod) pri ktorých (skôr či neskôr) práca predčí city. Napadajú mi len 2 vady-kvôli iným spektáklom nepriaznivé nasadenie do kinodistribúcie a z toho vyplývajúce väčšinové odignorovanie návštevníkmi kín+akási tu neprimeraná rozvláčnosť slepo prosperujúca na úkor ešte dôslednejšieho prepracovania patálií Francine a Jimmyho, ale inak je "New York, New York" bezoblačnou ukážkou perfekcionistického remesla pána s veľkým S. P.S. Jazzové formácie a ich saxíky sú honosné... ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Scorsese, jak se patří, a zřejmě divácky nejnáročnější spolupráce magické dvojice Scoresese + De Niro. V první řadě krásná pocta muzikálům čtyřicátých a raných padesátých let s podmanivou a bezchybnou hudební stránkou. Na druhou stranu též napaditá variace na osvědčené téma. Celkové vyznění je velmi melancholické a snímek nese poselství, i když tu o to v první řadě nešlo. ()

Reklama

H.Gordon 

všechny recenze uživatele

Film se skvělou atmosférou a ještě lepším hudebním doprovodem. O Lize Minnelli jsem si obrázek jako na herečku díky tomuto snímku bohužel neudělala, ale zpěvačka je to skvělá. Robert De Niro byl samozřejmě perfektní. Na jednu stranu lump a vtipálek k pomilovaní a na stranu druhou jsem ho někdy nemohla přes jeho nelogické chování vystát. Co ještě musím pochválit, tak kameru, protože to musel natáčet fotograf, jak to bylo geniálně natočené, alespoň to tak vypadalo. U mě trochu slabší čtyři hvězdičky... ()

aluna 

všechny recenze uživatele

Francine a Jimmy, dva divoký ohýnky, který uměly dohromady roztomile plápolat v souznění, způsobit závažný popáleniny i destruktivně obrátit všechno kolem v troud. Bohužel pro tenhle bezesporu kvalitní film, za 155 minut vyhasne každej táborák, a když se u něj navíc pořád zpívá (a já muzikálům neholduju), vykřesal ze mě onen vznětlivej pár "pouhý" tři velice zápalný jiskry, jež mi žhnoucí v tóninách durových akordů připomněly, že najít ten správnej souzvuk je někdy pěkně Durová kovbojka, co se nedá jen tak Wohnout k obrazu svému. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Pri niektorých scénach by zástancom #metoo hnutia vystrelili tampóny z vagín. Na druhú stranu je to film, ktorý krásne vzdáva hold klasickému Hollywoodu. Takým tým spôsobom, že sa radi ponoríte do atmosféry, po dopozeraní budete šťastní, že sta mali možnosť spoznať hlavné postavy a ešte k tomu si budete pohmkávať ústrednú pieseň. De Niro a Minnelli vo svojich úlohách presvedčiví, vtipní a ľudskí. Veril som im úplne všetko. Dokonca mám taký pocit, že tá základná dejová línia je v mnohom tak trošku LA LA.. či? Každopádne je to jeden z tých filmov pri ktorých dĺžka nehrá rolu. Všetko plynie ako má. Všetko je správne namixované, nastavené a vytvorené. Krásny film v ktorom chápeme každé rozhodnutie a ktoré je aj napriek kráse a pozlátku plné skutočných postojov a túžob. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (16)

  • Scorsese prehlásil, že celá snímka bola natočená s ohniskovou vzdialenosťou iba 32 mm so zámerom napodobniť štýl rámovania obrazu z rokov 1946 až 1953. (Biopler)
  • Vo filme sa často improvizovalo, čo sa pripisuje tomu, že režisér Martin Scorsese v tom čase užíval kokaín. (classic)
  • Diskuse při natáčení filmu byly mezi hlavními představiteli značně divoké a to se oproti původnímu plánu dosti protáhlo, jelikož všemožné změny byly takřka na denním pořádku. Navíc vznikaly spodní proudy, které natáčení zpomalovaly a poutaly nechtěnou pozornost na štáb, který byl už tak pod tlakem médií kvůli častým návštěvám, mezi něž patřil i otec Lizy Minnelli (Francine Evans). Přesto se podle Martina Scorseseho jednalo o "zábavné" natáčení. (Rocky62)

Související novinky

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

14.06.2022

Ne, tohle není apríl. Bylo bláhové si myslet, že pokračování k miliardovému hitu Joker od režiséra Todda Phillipse (Pařba ve Vegas) bude jakkoli konvenční nebo následovat tradiční sequelová, natožpak… (více)

Reklama

Reklama