Reklama

Reklama

Láska je jako jazzová píseň. Je krásná, dokud se nezačne chýlit ke svému konci… Píše se rok 1945 a „Velké jablko“, které nikdy nespí, New York, se právě zmítá v opulentních oslavách válečného vítězství nad Japonskem. Zábava je v plném proudu také v nočním klubu, kde na sebe narazí nafoukaný saxofonista Jimmy Doyle (Robert de Niro) a zpěvačka organizace amerických ozbrojených sil Francine Evansová (Liza Minnelliová). Navzdory nezájmu ze strany Francine se Jimmy do půvabné umělkyně v uniformě zamiluje a začne ji bez úspěchu stíhat. Osud dvojici později přeci jen svede dohromady, aby skončila jako hudební pár, který se nakonec promění v pár milenecký. Jakmile ale začne jejich vztah prohlubovat a sláva mohutnět, láska začne pohasínat… Méně známý a neprávem opomíjený film v kariéře velikána americké kinematografie Martina Scorseseho. 34letá vycházející hvězda se pečlivě stylizovaným snímkem rozloučila se syrovým realismem, jenž proslavil jejího Taxikáře. S výpravným dílem New York, New York vykročil Scorsese sebevědomě stranou a rozmáchlou jazzovou freskou, zasazenou do poválečné Ameriky, vzdal výtvarně i dějově hold tradici klasického Hollywoodu s žánrem muzikálů 30. – 40. let. Ke zvláštnostem filmu patří skutečnost, že po vzoru jazzové hudby byla řada dialogů vedena formou improvizace, což nakonec obnášelo zvýšené nároky na střihovou skladbu, aby se zachovala vnitrozáběrová soudržnost i plynulost vyprávění. Píseň New York, New York se stala klasickým šlágrem a hymnou stejnojmenného města. „Noirový muzikál“, jak jej nazval Scorsese, bohužel nenaplnil očekávání divácké návštěvnosti a produkce skončila v hluboké ztrátě. S ohledem na dobový neúspěch filmu na Scorseseho dolehly deprese; roku 1978 na pokraji smrti skončil v nemocnici, a to kvůli předávkování drogami. Záhy jej však vyléčil jiný projekt, který Scorseseho opět vyzdvihl na výsluní americké žánrové kinematografie: Zuřící býk. (Česká televize)

(více)

Recenze (111)

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Neprávom opomenutý počin. Ešte viac ako absencia oscarových nominácií ma prekvapuje len niečo málo cez tisíc tunajších hodnotení a Scorseseho zmienenie v zaujímavostiach iba v súvislosti s nezhodami na pľace a drogami, čo pôsobí, ako keby nebol ani moc prítomný. No opak je evidentne pravdou. Nielenže má v réžii badateľný rukopis, ale tiež pridanú hodnotu v podobe pocty klasickému Hollywoodu. Veľkolepý hudobný film (nie muzikál) prevyšuje príbeh ústredného páru s geniálnym De Nirom, ktorý má ďalej k excentrickému umelcovi a bližšie k vyšinutému sociopatovi, čím tvorí chýbajúci článok medzi jeho podobnými psycho polohami v roli Taxikára a Kráľa komédie. V NY, NY je svojou neodbytnosťou navyše strojcom neskutočne vtipných scén. Zdarne mu sekunduje Liza Minnelli, lebo jej okrem spevu patrí obdiv aj za presvedčivé herectvo, keďže mi prestávala byť nesympatická s pribúdajúcim časom na obrazovke a zároveň (Z)rodila sa hviezda. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Jedna je za skvělou hudbu a za posledních dvacet minut filmu, kdy to opravdu vypadalo jako muzikál (scény z muzikálových vystoupení Francine Evans jsou výtečné). Snad jsou za tím jenom ty opravdu příšerné dialogy (dabing pro MGM studio Bear, 2009), anebo celkové nepochopení, ale ještě před půlkou jsme to doma chtěli vypnout. ()

Reklama

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Scorsese, jak se patří, a zřejmě divácky nejnáročnější spolupráce magické dvojice Scoresese + De Niro. V první řadě krásná pocta muzikálům čtyřicátých a raných padesátých let s podmanivou a bezchybnou hudební stránkou. Na druhou stranu též napaditá variace na osvědčené téma. Celkové vyznění je velmi melancholické a snímek nese poselství, i když tu o to v první řadě nešlo. ()

hans500 

všechny recenze uživatele

Po Taxikáři Scorsese opět zcela změnil námět a natočil vynikající muzikál ve stylu 40. a 50. let. Hudba je perfektní, De Niro v další své výtečné kreaci bezchybný, Liza Minneli je také perfektní. Tradičně skvěle vykreslil Scorsese atmosféru New Yorku a celkově si se snímkem dokázal poradit tak dobře, že ani přes velmi dlouhou stopáž nenudí. ()

Pavlínka9 

všechny recenze uživatele

Je to strašně nudný :D :D Považuji to za "poloněmý" film :D :D Skoro se tam nemluví - a to nemyslím, že se tam hlavně zpívá :D :D Ale je to prostě takové "prázdné", nenáročné, rozvleklé, zbytečně dlouhé a vlastně i zbytečné :D Jsem ohromně ráda za ten závěr filmu :) Jeden z nejlepších konců (né nějaký trhák) -ale hlavně je to jeden z nejrozumnějších konců, jelikož oba věděli, že je to blbost, aby se sešli :D :D Liza Minnelli a její zpěv, její tanec a její "kouzlo", které z ní prostě srší :) To je bomba :) Je skvělá :) A její písně ve filmu jsou nezapomenutelné :) Ale sakra - musí mi být asi tak 60let, abych asi úplně pochopila, proč tenhle film byl natočen :D :D Těším se, až si někdo bude pobrukovat tu melodii, já se optám, zdali ví, o čem ten film je a já povím, že o tom, jak nečekaně ze sexu vznikají děti a mají je lidi, kteří nemají ani šajn, co to obnáší :D ()

Galerie (30)

Zajímavosti (15)

  • Scorsese prehlásil, že celá snímka bola natočená s ohniskovou vzdialenosťou iba 32 mm so zámerom napodobniť štýl rámovania obrazu z rokov 1946 až 1953. (Biopler)
  • Herečka Liza Minnelli používala počas nakrúcania tú istú šatňu, ako jej matka Judy Garland. Pohybovala sa tiež v rovnakých ateliéroch MGM a o jej vlasy sa staral rovnaký kaderník, Sydney Guilaroff. (classic)
  • Martin Scorsese chtěl muzikálový koncept návratu do časů továrny na sny změnit na drama narušených vztahů a smíchat nostalgii se společenským fenoménem. Tímto tématem se kritici zaobírali až v době, kdy byl film uveden v kinech. (Rocky62)

Související novinky

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

14.06.2022

Ne, tohle není apríl. Bylo bláhové si myslet, že pokračování k miliardovému hitu Joker od režiséra Todda Phillipse (Pařba ve Vegas) bude jakkoli konvenční nebo následovat tradiční sequelová, natožpak… (více)

Reklama

Reklama