Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Dominic MuldowneyHrají:
James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Tim Pigott-Smith, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, Gerard McSorley, Darren Healy, Eva Birthistle (více)Obsahy(1)
V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (398)
Scénář: Paul Greengrass .. Velice dobrý, v podstatě hraný, autentický dokument. Syrový, drsný, reálný. Zrovna dvakrát mi ovšem neseděl styl kamery a střih se stmíváním na konci většiny záběrů. Jistě, Paul Greengrass danému tématu velmi rozuměl a vložil se do toho opravdu poctivě, ale k nějakému hlubšímu nahlédnutí do problému tam přeci jen něco chybělo. 75%. ()
Ani vlastne neviem čo mám k tomu napísať. Áno, námet bol silný, ale to podanie divákovi teda totálne katastrofické. Len zhluk chaotického obrazu, ktorý sa snažil tváriť civilne, predovšetkým kvôli absencii hudby - väčšinou zvuk vychádzajúci zo splašeného pobehovania postáv a pozostávajúci z výkrikov a revu niekde v pozadí. Kde, to veruže neviem. Najprv zdĺhavé prípravy na nejaký vraj mierový pochod, štartovanie vojakov ako keby išli dobiť Moskvu, pár výstrelov, obviňovanie, krik, plač, tlačovka.... Veľmi nesúrodá a nepútavá koláž obrázkov, preto tým pádom to jediné čoho sa tým dosiahlo bola všeobecná nezáživnosť a hrozitánska nuda. Myslím, že dvojhodinové pozeranie sa na krútiaci bubon práčky by bolo prínosnejšie. Na záver s titulkami však išla celkom obstojná pesnička. Veľmi slabý podpriemer. 30/100 ()
Paul Greengrass mě svým syrově dokumentárním stylem dostává už poněkolikáté. Po celou dobu zneklidňující, s vrcholným momentem útoku britských jednotek svírající pocit bezmoci... divák chce uhnout pohledem, ale to nejde - s každou další minutou mě film víc a víc děsil oním vědomím, že se tohle všechno skutečně odehrálo. A jak se to vlastně vůbec mohlo stát? ... Takže závěrečný doslov o vyznamenání důstojníků poctami od královny byl jen tím pověstným posledním hřebíčkem do rakve mých iluzí o civilizované a vyspělé západní Evropě. ()
Z dnešního pohledu už možná typická Greengrassovka. Jsou zde totiž poprvé přítomni jeho současné prvky jako je rozklepaná kamera, dokumentaristický styl natočení apod. To opět vyvolává sugestivní a autentistické pocity podobným těm z Letu č.93. Ovšem zde možná ještě navíc jedná o jeho nejosobitější film a je to na tom docela znát. Greengrass popisuje postoj a postup obou táborů a i když se o to místy snaží neutrálně, tak je jasné kdo za tuto památnou událost má největší zodpovědnost. Budete mít po skončení filmu zkrátka hodně pocitů a tento film ve mně bude asi hodně dlouho rezonovat. A po závěrečných titulcích jsem měl husí kůži. ()
Nemám rád režii a styl Paula Greengrasse. Roztřesená (a často rozostřená) kamera z prvního pohledu, jakoby se jednalo o pokračování hry Doom, mi prostě vadila. Vykecávání v prvních 45 minutách bylo asi potřeba, ale mě nebavilo. Rychlý střih působí až chaoticky a uspěchaně, jednotlivé části jsou napěchovány mnoha nedůležitými dialogy. Jednání hlavního organizátora Ivana, když se snažil onu stovku výtržníků uklidnit tím, že mezi nimi chodil jako mátoha a pod vousy si mrmlal ať toho nechají, místo aby použil třeba megafon, jsem nepochopil. Míra jednostranného pohledu na tyto události je na pováženou, dělá z vojáků vypatlance a z demonstrantů neskutečné chudáčky. Možná to tak fakt bylo, nevím, nemůžu soudit. Těch lidí je mi líto a nemám rád vojáky. Ale nemám rád ani Paula Greengrasse a jeho filmy. ()
Galerie (14)
Photo © 2002 Paramount Pictures Classics
Zajímavosti (8)
- Okrem autentického mesta Londonderry v Severnom Írsku sa natáčalo aj v metropole Írska - Dubline. (MikaelSVK)
- K docílení co nejlepší autentičnosti nebyla použita žádná světla, ale pouze ruční kamera. (HellFire)
- K historickej udalosti, ktorá je témou celého filmu, zložila Írska rocková skupina U2 pesničku s názvom "Sunday Bloody Sunday", v ktorej odsúdila počínanie britských vojakov. Pesnička sa čoskoro stala celosvetovým hitom. (alexix7)
Reklama