poster

Krvavá neděle

  • Velká Británie

    Bloody Sunday

Drama / Válečný

Velká Británie / Irsko, 2002, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • mustafa
    ****

    Člověk si řekne, koho zajímá pár zavražděných Irů v 70. letech. I já sám jsem tomuto filmu příliš nevěřil. Jenže Krvavá neděle je tak zajímavě a řemeslně natočená, že Vás ihned zaujme a nechává v očekávání až do konce. Musím souhlasit, že je to velmi autenticky natočeno, což dodává skvělou atmosféru. je vidět, že se dá natočit film i bez větších finančních nákladů na výrobu. Záverečná píseň od U2 mě donutila sledovat titulky až do konce. Abych ale pouze jen nevychvaloval, tak bych trošku zkritizoval až příliš useknutý konec, i kdyby to přidalo dalších patnáct minut, tak by to ale podle mě stálo za to.(3.2.2004)

  • Douglas
    *****

    Brilantní a dodnes mimořádně intenzivní dokudrama z moderní anglicko-irské historie, ve kterém Greengrass poprvé v komplexní podobě představil svůj ozvláštňující stylistický přístup, jímž později ovlivnil mnohé konvence akčního filmu. To je koneckonců na Greengrassově stylu asi nejpřekvapivější: dokáže stejně dobře fungoval na poli realisticky působící dokumentarizující formy, a zároveň posilovat působivost stylizovaných žánrových uspořádání. Tato skutečnost se dá vysvětlit mimo jiné tím, že i Krvavá neděle sice působí jako bezprostřední záznam událostí onoho nešťastného víkendu, ale současně využívá řadu konvencí inscenovaného hollywoodského stylu.(19.4.2013)

  • Matty
    *****

    Léčba šokem. Ten film mě rozložil na drobné částečky a ty následně rozptýlil do širokého okolí. Stále nedokážu věřit. Ještě žádný film se mnou nezacloumal jako Krvavá neděle. Její maximální autenticita maže veškeré rozdíly mezi filmovou realitou a realitou jako takovou. Ani živé televizní přenosy nepůsobí tak drasticky. Až se stydím film o něčem tak nechutném ohodnotit pěti hvězdičkami, ale stále je to jenom film. Film, který by měli v rámci kulturní i dějepisné osvěty absolvovat všichni. 95% Zajímavé komentáře: hirnlego, novoten, honelnik, Martyr, pepino(12.4.2006)

  • monolog
    ****

    Podle mě je to silný film. Jak duševním obsahem, tak i jen čistě materiálním dějem. Edgar Alan Poe kdysi řekl, že jedno dodá i jinak odpudivé a odporné věci přitažlivost pro obyčejného člověka. A to je skutečnost. A i zde toto vědomí dodalo hodně. Bez toho, že by se to stalo, by tento film byl jen další masakr, možná dobře natočený a zahraný, s výborně gradovanou přeměnou přístupu lidí, ale nic víc. Ale protože je to skutečné, takže těch třináct lidí opravdu někdy umřelo, tak je to každému mnohem zajímavější a plné všemožných vnitřních dějových pnutí k naší realitě. Vemte si například takové Skleněné peklo. Kdyby ten film byl podle skutečné události, a ne jen z pera Thomase Scortii a Franka Robinsona, byla by to ještě kromě skvělého filmu úžasná výpověď o existujících lidech a jejich skutečných charakterech. Ale vraťme se ke Krvavé neděli. Neschvaluji sice, že vojáci stříleli do davu, ale když se nad tím zamyslím, ani jim to nemůžu vytýkat. Stejně jako se davu zmocnila davová nenávist a následně hysterie a panika, tak se těch vojáků zmocnila sugesce války, všemi projevované nenávisti a strachu, aby se jim nic nestalo. A přiznejme si, že jenom cvok by sebe nechal zranit nebo zabít, místo aby zabil on sám a dřív, než by mohl být vůbec zraněn (pokud má prostředky, což oni měli). Myslím, že skutečná situace mohla být ještě mnohem horší a dusnější, než jak to ukazuje scénárista. Ale naopak si myslím, že spousta věcí je tam přibarvených, jako vychloubání vojáků, kdo kolik vystřelil. Nikdo není od přírody vrah, tím míň masový. A co se týká toho nastrčení bomb, i o tom si myslím své. Klidně je ten kluk totiž mohl mít opravdu při sobě, nebo mu je mohli dát jeho kumpáni, když chtěli zachránit svůj zadek, aby je nezatkli za terorismus. Ale taky mu to klidně mohli vážně strčit ti vojáci. To už se dneska patrně nikdy nedozvíme a ani nezjistíme, kdo za to ve skutečnosti mohl. I kdyby někdo z nich promluvil, je to jen tvrzení proti tvrzení a bez důkazu. Co se týká osudu vojáků, kteří stříleli, nemám strach, že by nebyli potrestáni. IRA si je určitě postupně našla a vypořádala se s nima. Ještě bych chtěl zdůraznit výkon Jima Nesbitta. Kdyby jeho postava nebyla tak přesvědčivá, film by byl hodnocen stejně jenom kvůli tématu, protože přestože je to pro někoho známá věc, pro spoustu lidí to bylo poprvé, kdy se o Krvavé neděli dozvěděli (včetně mě, i když nejsem zrovna neználek).(3.3.2006)

  • mat.ilda
    ***

    Forma mně hodně připomněla moji vlastní práci s kamerou, jen obsah nemívám tak dramatický a jsem naprosto nestranná :-). Teď vážně - dokumentárním stylem, s kamerou funící těsně za zády pohybujícího se objektu, se často dařilo diváka propašovat do samotného kotle dění, na žádné straně však neměl známé, a tak mu nezbylo, než se nechat strhnout vírem a bez odstupu být postaven před hotovou věc v jednom nepřátelském táboře, aby byl, se stejným efektem, vzápětí vyplivnut do protějšího, vždy jako pozorovatel, ovlivněný předem daným náhledem - úskalím všech hraných dokumentů... I když tvorbu Paula Greengrasse nijak zvlášť neobdivuji, za udržení pozornosti v permanentním neklidu si určitě zaslouží mé uznalé kývnutí.(18.11.2013)

  • - Když Ivan Cooper opouští dům, můžete v kině spatřit upoutávku na film Mizerná neděle (1971), který se v tu dobu hrál, a Jízda sedmi statečných (1972). (HellFire)

  • - K docílení co nejlepší autentičnosti nebyla použita žádná světla, ale pouze ruční kamera. (HellFire)

  • - Okrem autentického mesta Londonderry v Severnom Írsku sa natáčalo aj v metropole Írska - Dubline. (MikaelSVK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace