Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Miloslav HarvanHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jaroslav Marvan, Josef Vinklář, Josef Bláha, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Bohumil Šmída, Martin Růžek, Bohuslav Čáp, Ota Sklenčka, Jaroslav Raušer (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Policejní rada Vacátko znovu přichází! Tentokrát v kasařské romanci podle povídky Jiřího Marka. Jednou z největších postav, které vytvořil Jaroslav Marvan, je vrchní kriminální rada Vacátko. Spisovatel Jiří Marek, autor literární předlohy, napsal tuto postavu podle čtyř skutečných pražských kriminalistů z období první republiky, ale teprve až když jí Marvan vdechl život, zajásal syn jednoho z oněch čtyř pánů radů: „To je přece táta!" Film Pěnička a Paraplíčko bezprostředně navazuje na oblíbený televizní seriál Hříšní lidé Města pražského. Volba padla na povídky z jeho další knihy "Panoptikum hříšných lidí". I zde se vedle pana Vacátka objevují jeho podřízení – detektivové pan Bouše a pan Brůžek v podání Josefa Vinkláře a Josefa Bláhy. Film nesoucí podtitul „kasařská balada" ukazuje s úsměvným nadhledem pražskou „zločineckou galérku". Pěnička je kasař a Anča Paraplíčko chudičká šlapka. Jejich příběh málem vyústí v krvavý masakr, kterému zabrání jen moudrost a životní zkušenost rady Vacátka... (Česká televize)
(více)Recenze (128)
Můj nejoblíbenější český seriál se dočkal i pokračování v podobě čtyř celovečerních filmů. Tím prvním z nich je Pěnička a Paraplíčko (i když se natáčel zároveň s Partií krásného dragouna). Tahle kasařská romance od pana Sequense je příběh, ve kterém skoro od začátku víte, kdo je vrah, příběh nešťastné lásky kasaře Pěničky k prostitutce Anče zvané Paraplíčko. Mordparta poprvé bez Mrázka je tentokrát tak trochu v pozadí celého příběhu, více prostoru dostali R.Brzobohatý a J.Bohdalová. To vše dokresluje skvělá hudba, hlavně song J.Zímy z Jedové chýše je perfecto. I když z těch čtyř celovečerních snímků řadím tento jako nejslabší a asi nejméně povedený, stejně dávám za pět, protože i tak je to velká paráda a protože Vacátko je prostě moje srdeční záležitost. ()
Miluju dobu první republiky. A proto miluju i seriál Hříšní lidé města pražského. Filmy s panem Vacátkem jsem ale nikdy neviděl. Ani jeden. Až poprvé tenhle, den před napsáním tohoto komentáře. A nebyl jsem zklamán. Doba první republiky opět vykreslená taková, jaká asi skutečně byla. Krásná a staromódní. Ale v té době i zloději měli šarm a úctu a své kouzlo. Mě se moc líbila u černobílého seriálu hudba. A to zůstává i zde. Paní Bohdalová opět hraje skvěle. O panu Marvanovi netřeba mluvit, i když by si to zasloužil. Miluju jeho herectví a je pravdou, že je to jeden z nejlepších českých herců v historii. Pozadu nezůstává ani pan Brzobohatý. Příběh je sice trochu slabší, protože velmi brzy víme, kdo je vrah a tak jde jen o to, jak na něj pan rada Vacátko přijde. Ale závěrečná scéna všechno nahradí. Brzobohatý se opevní v domě, k tomu policejní akce a vrchol všeho, odvážný pan Vacátko jde do akce. Možná je to mým nadšením z první republiky, možná z geniálního Marvana, ale já se už teď těším až shlédnu další filmy. ()
Čítal som veľa o tom, že film Pěnička a Paraplíčko má nejaký romanticko-humanistický presah. To snáď iba u tých, čo si prvorepublikovú Prahu predstavujú ružovo. Lenže rozstrieľať břevnovský činžiak rotou policajtov na rešeto - to už tak romanticky nevyzerá. Sequens totižto točil pravdu. Anča Kulatá bola rodená k....a. A rodená k...a sa nikdy nepolepší (viď posledná scéna filmu s Mlíkom). Že Pěnička bol nejaký rytier? Nuž, keď sa Vacátkovi spovedal na povale, tak mu do očí povedal, prečo sa pochytili s Toufarom. A Anča to nebola. Jedine žeby tak Pěnička pomenoval svoj hasák. Film treba vidieť viackrát, s krátkym odstupom. Jedine tak môže divák odkryť charaktery hrdinov vrstvu po vrstve. ()
Režisér Jiří Sequens kromě seriálu Hříšní lidé města pražského natočil i 4 samostatné celovečerní filmy ze série Hříšných lidí v barevném formátu. Pěnička a Paraplíčko je kasařská balada, která se točí kolem zapíchnutého gaunera Toufara. Výborné herecké obsazení, čarovná atmosféra Prahy 30. let minulého století a nádherná hudba Zdeňka Lišky (ta křídlovka mě zní v uších pokaždé hodně dlouho, když film vidím). Nebo píšeň o hříšnících, kterou zpívá Josef Zíma jako člen pražské galerky, je úžasná šansoniérská balada. A v neposlední řadě scéna, když si jde rada Vacátko (Jaroslav Marvan) na půdu jednoho domu pro Pěničku (Radoslav Brzobohatý) a jejich povídání si o tom, jak se vše semlelo - to by člověk porozuměl všemu. Nezapomenutelný film, který můžu vidět pořád dokola. ()
Seriál bol holt seriál, mal väčšiu šťavu ako jednotlivé filmy. Príbeh je až príliš priamočiary, zápletka jednoduchá a vrah odhalený hneď zo začiatku. Je však zaujímavé sledovať, ako sa dynamiku a napätie podarilo udržať až do samotného konca. Záverečná scéna na pôjde je parádna, pekná pripomienka starej Prahy s celým komparzom domovníka, policajtov, či hasičov. Zároveň krásne priblíženie 'pražskej galérky', ktorá donúti diváka si čo-to o nej pogúgliť. Podarila sa aj hudba, tá znie v ušiach ešte stále. ()
Galerie (3)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (14)
- Při rvačce v hospodě si kaskadér, který zastupoval Radoslava Brzobohatého zlomil klíční kost. (Witta)
- Úvodní skladbu pod názvem "Píseň flamendrů" zpívají Miloš Zavřel, Hana Talpová a Michaela Černá. Ve filmu místo nich účinkují Stanislav Fišer, Jana Břežková a Elena Lindauerová. (Willy Kufalt)
- Originální šaty prostitutky Anči Kulaté zvané Paraplíčko (Jiřina Bohdalová) navrhl vyhlášený kostýmní výtvarník Jan Bulka, kterého doporučila Slávka Budínová. Ta si u něj sama nechávala šít oblečení. Podle Sequense uměla Slávka nosit kostýmy s velkou noblesou - mimo jiné i proto ji obsadil do dalšího celovečerního filmu s Vacátkem (Jaroslav Marvan) Vražda v hotelu Excelsior (1971). (Cucina_Rc)
Reklama