Režie:
Ladislav SmoljakScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Josef Abrhám, Libuše Šafránková, Eliška Balzerová, Zuzana Fišerová-Svátková, Zdeněk Svěrák, Dáda Patrasová, Jiří Kodet, Karel Augusta, Bedřich Prokoš (více)Obsahy(1)
Přál si někdo platit? Fantom restaurací vám vždy vyhoví! Knihkupec Dalibor Vrána (J. Abrhám) nemá lehké živobytí. Líbí se ženám a ty se zas líbí jemu, a protože je mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku spolknou alimenty. Svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit originálním způsobem, který mu přihraje náhoda. Stane se falešným číšníkem, nepolapitelným fantomem pražských a později i mimopražských restaurací. Využívá pracovní liknavosti vrchních a ochotně inkasuje netrpělivé hosty. Sám je překvapen, jak mu jednoduchý trik vynáší. Jenže – tak dlouho se chodí se džbánem… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (731)
Geniální Svěrákův scénář, výborná a nedoceněná Smoljakova režie, vynikající Uhlířova hudba. Vránův životopis zní dnes takto: po škole jsem se vyučil knihkupcem, nastoupil jako knihkupec, pak nastoupil do nápravného zařízení, pak nastoupil jako druhý houslista do Pražské filharmonie a jsem stále druhý houslista Pražské filharmonie. Bývalý knihkupec a falešný vrchní Darek Vrána v pětasedumdesáti letech nemá už tak pevnou ruku a jeho smyčec sice trochu chytá stařecký třes, ale to co se naučil v Daliborce ladí stále a pokud se tohle někomu nelíbí, tak jediné co potřebuje je festovní šňůra na prádlo a vzrostlá jabloň. Produkce: FSB ()
Některé tuzemské filmy jsou moc fajn, jiné naprosto geniální. Asi netřeba vypisovat, kam patří tenhle Smoljakův a Svěrákův konzistentní klenot. Scéna za scénou baví, těší, nostalgicky vrací do let minulých, divák po letech vnímá detaily, které dřív třeba ani nezpozoroval, všímá si drobností, které ho vrací do dětství nebo dospívání. Scénář je vynikající, ač samotná zápletka spíš jednoduchá (a místy úsměvná), ovšem zatraceně účinná. Osudy fantoma českých pohostinství, v něhož se proměnil nenápadný knihkupec a nepoučitelný záletník Dalibor Vrána, vyvrcholí obří karlovarskou honičkou s pravými číšníky, což odkazuje ke známým honičkám hrdiny s policajty z němých grotesek. Do té doby zazní plno nezapomenutelných hlášek a vystřídá se plno skvělých herců. Josef Abrhám výtečný. ()
Jeden z geniálních filmů dvojice Svěrák+Smoljak. 1) Jak tu pročítám komentáře, vidím, že všichni už všechno důležité napsali. Co jen dodat? Polívčička byla?_____ 2) Dodám, že Vrchní prchni je jeden z filmů, kterým dávám 5* bez ohledu na to, že v něm nevystupuje ani jeden pro mě přitažlivý chlap._____ 3) Vzpomínám si, že konec vzbuzoval diskuse už tehdy. Neumím si ovšem představit, že by v socialistické produkci mohl mister Vrána beztrestně působit i nadále. Dnes by si možná takový chlápek otevřel vlastní restauraci a poslední scéna by ukazovala, jak mu tam někdo cizí kasíruje hosty. Rovněž setkání s okrádacím spolužákem na závěr působí jako úlitba režimu. No vidíš, tak zas budem sedět spolu. I když možná ani ne. Ono totiž fakt není správné okrádat druhé a nebylo to správné ani tehdy a ani s použitím ospravedlňující formulky, že kdo nekrade, okrádá rodinu. To, že podobné chování režim trestal, ještě neznamená, že bylo správné._____ 4) Přínosné jsou místní Zajímavosti, které tímto doporučuji ctěným čtenářům k prostudování._____ 5) Závěrečná honička mě už moc nebere, stejně jako sprchování Dády Patrasové._____ 6) Mimochodem, ačkoli Josef Abrhám nepatří mezi mé oblíbené herce, jsem rád, že tehdy Smoljak prosadil svou proti Svěrákovi, který chtěl do role Nárožného. Ten se v hospodské roli opravdu našel později v seriálu Hospoda, kde si za pípou neumím představit nikoho lepšího. ()
"Pravej přední bliká, pravej zadní bliká, levej přední bliká, levej zadní bliká, světla svítí, stěrače stírají, ostřikovače stříkají, klaksón troubí!" Pan Pařízek umí vykonat kontrolu vozidla před jízdou velmi svědomitě. Navíc jsou mu sousedské vztahy jsou mu nade vše ("Tak jsme vymalovali - Tak sláva - Jak jste nás vytopili, tak jsme vymalovali") a jeho amatérský detektivní instinkt ho brzy navede na stopu falešného vrchního ("Vypadá jako Vrána, ale je to Králík"), který dokáže kvapem, často i levněji, vyinkasovat návštěvníky restaurace. Netuší, že Ing. Králík je alter ego knihkupce Vrány, který vozí svůj hadraplán do čistírny a neustále sráží četby chtivé zákazníky hláškami ("Chtěla bych milostný román - Přečíst nebo prožít?" či "Co chcete? - Pohlavní choroby - Nemáme, nevedeme!"). Svěrák si se scénářem tradičně vyhrál, nechal perlit i ústa ostatních, ale ty nejlepší kousky si opět nechal pro sebe. ()
No, no. Z dílny mistra Smoljaka je tento film vůbec to nejvíc nejhorší. Ale i tady se dá najít několik vtipných momentů. Já se zasmál výhradně ve scénkách, kde se vyskytoval Zdeněk Svěrák, protože jeho role byla naprosto geniální a výborně ji podal. Ostatní mi přišlo vtipné asi tak zhruba vůbec. Ten film zkrátka není pro mě a není to z důvodu, že bych ho nepochopil. Ten film se jednoduše nepovedl a nebo jsem pouze zaujatý, protože když vidím v kolonce autorů Smoljak, Svěrák, tak automaticky čekám něco perfektního, a to je možná právě ta chyba. Velmi slabé 2*. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (95)
- Ve filmu se zmiňuje nápoj Vinea. Vinea je značka syceného nealkoholického nápoje vyráběného z hroznového moštu. Vineu namíchal kolektiv slovenských vinařských odborníků v roce 1973. Vinea získala řadu ocenění. (sator)
- Tvorcovia nemali ani jasno v tom, koho obsadiť do hlavnej úlohy. Svěrák presadzoval Petra Nárožného, pre ktorého mal pripravený aj špeciálny dialóg. Ako inžinier Králik sa mal od suseda Parízka dočkať vety: „Celej pan Vrána. Postava, obličej, pleš. Navlas! Navlas!“ Smoljak bol ale zásadne proti slovami: „Nárožný tehdy vystupoval v trojici se Šimkem a Sobotou v rolích, jak sám říkal, blbého vzteklouna. Já měl o Daliborovi Vránovi úplně jinou představu, kterou splňoval pouze Josef Abrhám. Nechtěl jsem humor na první pohled, chtěl jsem činoherce, který tam ten vtip dostane jemněji.“ (Raccoon.city)
- Známy Velorex z filmu bol na natáčanie iba zapožičaný a na natáčanie ho vozili na korbe nákladného auta. Jazdil výhradne len počas filmovacích scén. Josef Abrhám (Dalibor Vrána) na Velorex spomínal v dobrom, no kritizoval zlé radenie a katastrofálny výhľad. (Raccoon.city)
Reklama