poster

Gepard

  • italský

    Il gattopardo

  • Francie

    Le Guépard

    (Francie)
  • slovenský

    Gepard

  • anglický

    The Leopard

Drama / Historický / Válečný / Romantický

Itálie / Francie, 1963, 187 min (Director's cut: 165 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Hejtmy
    *

    {408/1001} Jisté umělecké (zvláště herecké) kvality film s největší pravděpodobností měl, nicméně byly dokonale ukryty pod velmi silným nánosem rozvláčnosti. Sledovat tři hodiny film, ve kterém se prakticky nic nestane, kde veškerý děj se odehraje v prvních pár minutách a velmi zlehka na konci, to opravdu není nic pro mě. Z herců mě nejvíc zaujal Burt Lancaster, jehož postava mi jako jediná přišla zajímavá, na rozdíl od tuctového dobrodruha Alaina Delona. 30 %(27.6.2014)

  • vypravěč
    *****

    Viscontiho tvůrčí adaptace románu Giuseppa Tomasiho di Lampedusa zachycuje výsek ze života stárnoucího sicilského aristokrata v čase mocenského oslabení šlechty a vzestupu zámožného měšťanstva. Tento poslední gepard (a „poslední potomek svého rodu“ sui generis) asistuje hodnotové i společenské proměně (hraje si bezmála na jejího režiséra), aby zkáze nepodlehlo vše, co je jí ohrožené, nicméně nakonec shledává, že nastalé zpovrchnění vše minulé poskvrnilo. Jeho milovaný synovec Tancredi pozbývá svých mladických ideálů a své původní rebelantství nahrazuje maloměstskou (nebo velkoměstskou) usedlostí a kariérismem a cesta aristokratismu jím končí ve slepé uličce.(26.4.2009)

  • xxmartinxx
    **

    Tříhodinový test trpělivosti, v němž je odměna za tolik času stráveného s filmem stěží adekvátní. Můj první střet s Viscontim dopadl opravdu neslavně. Mám rád pomalé filmy, ale z jejich pomalosti musí něco vyplývat. Tohle je jen nestravitelná nuda občas ozvláštněná hezkou kamerou. Musím se přiznat, že jsem to nezvládl vstřebat a poslední hodinu jsem sotva vnímal.(1.5.2013)

  • mortak
    ****

    Jeden z vrcholů převodu románového stylu na plátno. Visconti na něj maluje, neboť každé políčko filmu je vlastně mistrovsky vytvořený obraz, herci deklamují text plný velkých myšlenek, idejí a ideálů, davové scény jsou velkolepé a snaží se vytvořit odraz zmizelého světa. Jenže to právě film devalvuje, neboť zatímco románová forma tuto kašírovanost snese, film jakožto přímé zobrazení situace působí neupřímně a uměle. Naštěstí jsou tu dvě životné linie - (a) sexuální život v katolickém státě (Mám s ní sedm dětí a nikdy jsem neviděl její prsa - katolická církev naučila manželky nenávidět tělo, nenávidět své manžele, takže ti museli navštěvovat veřejné domy, což bylo významné společenské centrum ve městě; muži měli své prostitutky, doporučovali veřejné domy svým synům při odchodu na studia a to vše pod dohledem katolické církve, viz všudypřítomný kněz ve filmu) (b) průnik bohatých měštáků do aristokracie.(12.5.2011)

  • nascendi
    ****

    Vo svojej knižnici mám aj predlohu filmu od G.T. di Lampedusu. Samotný film som po mnohých rokoch videl opakovane. Moje pôvodné dojmy sa nezmenili. Aj keď trojhodinová dĺžka filmu mnohých odradzuje, je pre celkové vyznenie filmu primeraná. To nebol film iba o revolúcii, ktorý by si vyžadoval svižnejšie tempo a viac akčnosti, ale predovšetkým film o pomalom, evolučnom odumieraní jedného spoločenského usporiadania a jeho nahradení iným. Na koho strane sú sympatie tvorcov je nepochybné. Burt Lancaster podal skvelý výkon, v ktorom sa spojilo odchádzanie aristokracie s jeho odchádzaním z mladosti. A valčík s Claudiou Cardinale je viac, ako len epizódkou filmu.(21.5.2013)

  • - Delon s Viscontim se vsadili, že Claudia Cardinalova Delonovi podlehne velmi brzy. Claudia Cardinalová připustila, že vůči kráse Alaina Delona nezůstala lhostejná, ale sázku prokoukla. „Nehodlala jsem vypadat jako hlupačka, která nedokáže odolat šarmu nějakého Delona," okomentovala situaci. (theSaint)

  • - Burt Lancaster v jednom rozhovore povedal, že Luchino Visconti bol najlepší režisér, s ktorým pracoval. Vyzdvihol najmä jeho komplexnú prácu s hercami. (MikO_NR_1909)

  • - I když měl Visconti s Delonem velmi přátelský vztah, Delon se stával často terčem režisérovi zloby, kterou Visconti při jedné příležitosti využil k tomu, aby Delona ponížil před celým štábem tím, že zkritizoval jeho herecké umění. (theSaint)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace