poster

Štístko

  • anglický

    The Fortune Cookie

Komedie / Drama / Romantický

USA, 1966, 125 min

  • Matty
    ***

    Film, který není barevný asi hlavně z toho důvodu, že sám vidí věci černobíle. Ale jinak jde o nadprůměrnou konverzační komedii, kompenzující nedostatek humoru inteligencí dialogů. Příběh je rozdělen do několika kapitol, téměř každá kapitola se odehrává na jediném místě, což filmu trochu nešťastně přidává na divadelnosti. Moc pohybu do veskrze statického děje nevnáší ani na vozík ze zištných důvodů upoutaný Jack Lemmon (že by opožděná reakce na Okno do dvora?), to už spíše jeho švagr, zákeřný právník v podání excelentního Waltera Matthaua, jenž věčně pendluje po místnosti. Jedná se o další delší komedii s poselstvím, kterou když se někdo snaží natočit dneska, většinou mu vznikne otravně rozplizlé „cosi“. Málokdo dokáže navázat na lehkost stylu Billyho Wildera, málokdo dokáže napsat vcelku obyčejný příběh, který drží vaší pozornost výhradně za pomoci kanonády dialogů po celé dvě hodiny. Není to jeho nejlepší film, dokonce ani jeden z nich, stále to ovšem je jeden z příjemnějších způsobů, kterak u televize strávit večer, po jehož skončení netoužíte dlouho dumat nad nesmrtelností chrousta, ale prostě jenom vstát a odejít. 65%(14.8.2007)

  • Djkoma
    ***

    Další mé setkání s Billy Wilderem, které tentokrát neskončilo tak příjemně, jak jsem očekával. Přes kvalitní obsazení, v kterém dominuje Walter Matthau a v pozadí sedící ochromený Jack Lemmon, není Štístko tím skvělým a hrozně vtipným filmem, jak měl být. Rozdělení do strohých kapitol pravděpodobně pro lepší přehled a s důrazem na rozdílné "pointy" nepůsobí příliš dobře. Příběh sám o sobě je totiž natolik jednoduchý, že ani sebelepší dialogy, které ke klasické promyšlenosti mají docela daleko, ho dobře neroztáhnou na 125 minut... Z celého filmu tak na mě působil pocit "nějak to rychle natočíme a jdeme" a žádné vypulírování do detailu se nekoná. Škoda, ale třeba někoho jiného to přesto potěší.(20.5.2009)

  • Oskar
    ****

    Vydřidušský právník přesvědčí banálně zraněného švagra, aby předstíral částečné ochrnutí a umožnil mu tak vysoudit balík - tak prosté a přitom tak vtipné! Walter Matthau a Jack Lemmon se ve Štístku setkali poprvé, ale člověk by řekl, že spolu vyrůstali. Jejich zdejší souhra mi připomíná vztah Pojarových medvídků, co se potkali u Kolína. Walter je ten větší, světem protřelý, který menším mazaně manipuluje, zatímco ten menší (zde Lemmon) se nechá zas a znovu přesvědčit, že jeho druha vedou příbuzenské city. ;o) Jisté je, že tahle hra je pěkně vypečená. Kousek jí sice chybí k zařazení k Wilderovým vrcholům, ale je to tak silný nadprůměr, že pro mnoho jiných by to vrchol byl. Od začátku je jasné, že celá ta finta nevyjde, ale všechny nastražené překážky hlavní dvojka přeskakuje s ladností horských kamzíků, takže s přibývajícími minutami jsem byl čím dál zvědavější, na čem to celé ztroskotá. A mile mě překvapilo, že na ničem tak banálním jako je "láska k ženě", "dobrý příklad dítěti" nebo jiné klišé. 80%(10.4.2007)

  • dopitak
    ****

    Stopáž vs zábavnost je objektivně maximálně na tři, ale za tu vloženou scénku s čísly dresů bod přidám. Nápad s fingovaným podvodem je dobrý, ale na dvouhodinový film to prostě nestačí. Film částečně reflektuje rasové problémy tehdejší doby, především ve stereotypním vnímání černošské "menšiny" detektivem Purkeym. Viděno v prvním dabingu (ČT 1995), jenž lze označit za kvalitní (potěšil především Stanislav Zindulka v maličké roli doktora).(6.12.2014)

  • genetique
    ****

    Dovoľujem si povedať, že bez režijného prispenia Billyho Wildera by nad týmto filmom dávno krúžili supy. Pretože aj keď je príbeh menej chytľavý (klasické 'oni nevedia, že my vieme, že oni vedia'), Wilderov podmanivý nadhľad mu dáva to správne pohladenie. Nechcem povedať šťavu, pretože film si ide svojim vlastným tempom a klasické spojenie Jacka a Waltera dáva o sebe tiež pozoruhodne vedieť. Nakoniec z toho všetkého zíde aj nejaká tá moralizácia, ale s veľmi prijateľným koncom. 75%.(21.2.2008)

  • - Nebylo to poprvé, kdy herec při natáčení Wilderova filmu trpěl zdravotními potížemi. Peter Sellers kvůli tomu odstoupil z natáčení snímku Líbej mě, hlupáčku (1964) a byl nahrazen Rayem Walstonem. (MrCreosote)

  • - Jedná se o první z 11 filmů, ve kterých se sešli Jack Lemmon a Walter Matthau. (MrCreosote)

  • - Námět filmu vznikl tak, že Billy Wilder opravdu viděl kameramana sraženého hráčem při utkání amerického fotbalu. (MrCreosote)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace