Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Podle mnohých kritiků je hnací silou filmu Štístko, další z Wilderových originálních a inteligentních komedií, Oskarem oceněný Walter Matthau v roli vydřidušského právníka Willieho Gingriche. Partnerem mu je další hvězda Jack Lemmon. Ten si zahrál kameramana CBS Harryho Hinklea, jejž nešťastnou náhodou při utkání týmu Cleveland Browns poraní fotbalista Luther Jackson (Ron Rich). Mazaný Willie, Harryho švagr, s vidinou získání spousty peněz zraněného filmaře přesvědčí, aby předstíral, že v důsledku nehody částečně ochrnul. Aby zajistil spolupráci svého klienta, přesvědčí Harryho chamtivou bývalou ženu Sandy (Judi West), aby předstírala oživení jejich romantického vztahu. Ranou pro Harryho svědomí je ale účastné chování fotbalisty, který je z celé kauzy úplně zničený. Mezitím Harryho neustále sleduje soukromý detektiv Purkey (Cliff Osmond), jenž doufá, že jej nachytá v situaci, která by prokázala, že Harry postižení jen hraje, a pojišťovna by se vyhnula vyplacení obrovského plnění. Hvězdný tandem Matthau-Lemmon v dokonalé herecké souhře statečně překonává všechny překážky, i když je jasné, že jejich finta nakonec nemůže vyjít. Pod scénář tohoto úspěšného snímku se podepsala osvědčená dvojice Billy Wilder a I.A.L Diamond. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (53)

Matty 

všechny recenze uživatele

Film, který není barevný asi hlavně z toho důvodu, že sám vidí věci černobíle. Ale jinak jde o nadprůměrnou konverzační komedii, kompenzující nedostatek humoru inteligencí dialogů. Příběh je rozdělen do několika kapitol, téměř každá kapitola se odehrává na jediném místě, což filmu trochu nešťastně přidává na divadelnosti. Moc pohybu do veskrze statického děje nevnáší ani na vozík ze zištných důvodů upoutaný Jack Lemmon (že by opožděná reakce na Okno do dvora?), to už spíše jeho švagr, zákeřný právník v podání excelentního Waltera Matthaua, jenž věčně pendluje po místnosti. Jedná se o další delší komedii s poselstvím, kterou když se někdo snaží natočit dneska, většinou mu vznikne otravně rozplizlé „cosi“. Málokdo dokáže navázat na lehkost stylu Billyho Wildera, málokdo dokáže napsat vcelku obyčejný příběh, který drží vaší pozornost výhradně za pomoci kanonády dialogů po celé dvě hodiny. Není to jeho nejlepší film, dokonce ani jeden z nich, stále to ovšem je jeden z příjemnějších způsobů, kterak u televize strávit večer, po jehož skončení netoužíte dlouho dumat nad nesmrtelností chrousta, ale prostě jenom vstát a odejít. 65% ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Nakonec za 4*, ale s výhradami. Rozjezd je dobrý a vtipný, Walter Matthau je neskutečný, celé dvě hodiny jsou pak místy posázené dobrými hláškami a vtipy, dokonce se najde i hlubší "lidská" stránka, ale střední pasáž je pomalejší a trochu natahovaná, kratší stopáž by snímku i zábavě prospěla. # Jen tak mimochodem díky Mattheauově filosofování nad banánem chápu, proč je v návodu ke každému výrobku seznam činností, ke kterým není určen. # [viděno: TV, 2.0->5.1] # příběh 7 | hudba 7 | humor 4 | akce 0 | napětí 0 | pustil bych si znovu 7 ()

Reklama

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Tahle záležitost pro mě byla filmovým pohlazením, ze všeho nejdřív chci pochválit originální a inteligentní scénář, Billy Wilder si tentokrát vzal na mušku prolhané a manipulátorské právníky a naprosto nedostatečnou vstřícnost pojišťoven.. Příběh o zraněném kameramanovi, na němž se chce přiživit dokonale odporný švagr (skvělý Walter Matthau) a bývalá manželka, je pečlivě protkán ingrediencemi života, chamtivostí, touhou po lásce, opravdovým přátelstvím a nakonec i svědomím a ctí.. Závěr mi vyloudil na tváři úsměv a obdiv k tvůrci, jak nápaditě z toho vybruslil.. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Nesnáším nechuť pojišťoven přicházet o výnosy hrazením pojistných událostí, blonďaté zlatokopky, něhu hráčů amerického fotbalu, precedentní systém amerického práva i ulhané právníky. A přestože tento snímek toho o moc víc nenabízí, tak já jsem byl spokojen zejména proto, že jsem bystře nezaznamenal tu tolikrát zvěstovanou absenci humoru. A Waltera Matthaua si ihned beru jako právníka, který mi zajistí nějaký ten miliónek do kapsičky žalobou na České dráhy, Fiat Ferroviaria a Českou republiku za to, že zanedbali prevenci, když na Pendolino nevyvěsili upozornění, že bych se mohl zranit při chůzi po střeše vlaku za jízdy. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Billy Wilder /Sunset Boulevard/ natocil vybornu komediu zo 60. rokov s vybornou dvojkou komikov ako Jack Lemmon /Dej si pohov, kamosi, Byt, How to murder your Wife/ a Walter Matthau /Dej si pohov, kamosi/ v hlavnych ulohach. Film ma pribeh, tempo je hned od zaciatku na urovni, ale Ramzeszial sa tu zase dostavila nuda, najma v strede filmu. Dialogy su vyborne, a le ako som spominal, v sreede dost sklzli do priemeru. Humor je jemny, inteligentny a vobec nie sileny, film ma prijemne tempo a este k tomu vybornu Judi West. Maximum to vsak nebude, lebo najlepsie filmy natocil Wilder v 40. a 50. rokoch, v 60. rokoch uz o jeho filmy prestaval byt az taky zaujem : 80 % ()

Galerie (57)

Zajímavosti (8)

  • Nebylo to poprvé, kdy herec při natáčení Wilderova filmu trpěl zdravotními potížemi. Peter Sellers kvůli tomu odstoupil z natáčení snímku Líbej mě, hlupáčku (1964) a byl nahrazen Rayem Walstonem. (MrCreosote)
  • Během filmování prodělal Walter Matthau infarkt a natáčení tak muselo být pozastaveno, než se herec zotavil. Během této doby ale ztratil na váze téměř 15 kilogramů, což je v několika scénách dobře poznat. Matthau nicméně ve většině filmu nosí těžký plášť, aby tuto změnu co nejlépe zakryl. (MrCreosote)
  • Námět filmu vznikl tak, že Billy Wilder opravdu viděl kameramana sraženého hráčem při utkání amerického fotbalu. (MrCreosote)

Reklama

Reklama