Michael Kamen, americký hudební skladatel a dirigent, se narodil v New Yorku v rodině zubaře a učitelky. Již od mala projevoval velký zájem o hudbu, takže umělecké vzdělání byla pro jeho další směřování samozřejmá volba. Po absolvování střední umělecké školy se přihlásil na prestižní soukromou konzervatoř Juilliard School, kde pak vystudoval hru na piano a hoboj.
Krátce po dokončení školy Kamen založil skupinu New York Rock & Roll Ensemble, jejímž členem byl také jeho spolužák Martin Fulterman (ten o mnoho let později, pod pseudonymem Mark Snow, napsal hudbu k seriálu Akta X). Klíčové pro další kariérní růst skupiny bylo setkání se slavným dirigentem Leonardem Bernsteinem. Tito mladí muzikanti ho zaujali natolik, že jim nabídl účast na sérii koncertů, kde si mohly mladé talenty zahrát s newyorkskou filharmonií. Do roku 1973 nahrála skupina pět alb a poté se rozpadla.
I když profesní život Michaela Kamena byl mimořádně bohatý a pestrý, za stěžejní oblast jeho působení můžeme považovat aranžování a tvorbu populární a rockové hudby, kde je výčet jmen, se kterými v průběhu let spolupracoval skutečně úctyhodný. Práce na orchestrálním aranžmá art rockového klenotu The Wall mu vynesla nejen dobré reference do budoucna, ale i přátelství Rogera Waterse a Davida Gilmoura, s nimiž po rozpadu Pink Floyd dále spolupracoval. Dalším dlouhodobým hudebním partnerem byl pro Kamena bluesový kytarista Eric Clapton, s jehož pomocí dával dohromady kytarové party na soundtrack k filmu SMRTONOSTNÁ ZBRAŇ nebo hudbu k seriálu EDGE OF DARKNESS. Na oplátku Kamen pro Claptona dirigoval orchestrální pasáže na jeho živém vystoupení 24 Nights a nebránil se také občasné hráčské výpomoci na různých koncertních akcích. Z komerčního hlediska byla pro Kamena zřejmě nejvýznamnější dlouholetá spolupráce s kanadským rockerem Bryanem Adamsem, skupinou The Queen, Davidem Bowiem a angličankou Kate Bush. Jeho už i tak dost bohatý rejstřík kolaborací v roce 1999 obohatila americká trash metalová legenda Metallica. Pro potřeby speciálního koncertu, později pro účely DVD pojmenovaném S&M, potřebovala převést své největší hity do orchestrální podoby. Celý večer, odehrávající se v Berkeley Community Theatre, potom Kamen také dirigoval.
Další neméně úspěšnou oblastí bylo pro Michaela Kamena skládání filmové hudby, s níž začal v roce 1976. Po vesměs málo známých filmech, z nichž vystupují jedině MRTVÁ ZÓNA (1983) a BRAZIL (1985), přišel v roce 1987 komerční průlom v podobě práce na filmu SMRTONOSTNÁ ZBRAŇ. To stvrdilo Kamenův statut až workoholického umělce, který neměl problém složit hudbu až ke čtyřem filmům ročně. V roce 1995 na něj hluboce zapůsobil film OPUS PANA HOLLANDA, pod jehož vlivem o rok později založil stejnojmennou nadaci, která si dala za cíl vybavit státní školy a různé komunitní programy hudebními nástroji.
Mimo komponování filmové a populární hudby napsal Kamen také jedenáct baletů, koncert pro saxofon a kytaru, podílel se na hudební náplni zahajovacího ceremoniálu olympijských her v Salt Lake City a čas od času působil také jako studiový a koncertní muzikant (hrál například na unplugged vystoupeních Davida Gilmoura).
Je zvláštní, že tak nadaný a neskutečně tvůrčí člověk, jakým Kamen bezpochyby byl, za svůj život nezískal více ocenění. Je držitelem tří cen Grammy, dvou Zlatý glóbů, jednoho ocenění Emmy a dvou nominací na Oscara. Na druhou stranu je to úděl celé řady lidí, kteří jsou tvůrčím motorem mnoha interpretů, ale tvář hudbě, kterou složí, už dává někdo jiný. To však Kamena nemuselo trápit. Jeho ambice jistě nebyly stát se superhvězdou, ale věnovat se tomu, v čem byl dobrý, co měl rád a své mimořádné tvůrčí zanícení vložit do co největšího množství poloh, jaké jen může proces psaní hudby nabídnout. Což mu jistě vycházelo k jeho plné spokojenosti a je jenom škoda, že jeho neskutečně bohatou kariéru v roce 2003 předčasně ukončil srdeční infarkt.
Kokska