Reklama

Reklama

Obsahy(1)

57 let po tvrdé zkoušce s mimozemským tvorem je Ellen Ripleyová v hyperspánku zachráněna dálkovým záchranným týmem. Dojde dokonce k vyšetřování, při kterém ji chtějí obvinit ze zničení tvora, o kterého vysoce postavení vojenští pohlaváři stáli. Nakonec je osvobozena, je jí ale nabídnuta účast na jiné výpravě: na planetě, odkud vetřelec pocházel, mezitím vznikla kolonie s lidskými obyvateli. Ti se nyní odmlčeli a chystá se mise složená z vojáků námořní pěchoty, kteří mají na planetu sestoupit a vyšetřit, co se tam stalo. Ripleyová se svými znalostmi nebezpečného tvora by se v ní uplatnila. Ta se rozhodne takto skončit s nočními můrami a nepříjemnými vzpomínkami na monstrum – vetřelce a s nabídkou souhlasí. Znovu se tedy ocitá na nehostinné planetě, kde nacházejí kolonii opuštěnou. Jediný, koho najdou, je malá vystrašená holčička. Brzy zjistí, že všichni obyvatelé se stali oběťmi vetřelce – ne však jednoho. Vetřelci se poněkud rozmnožili a planeta je jimi zcela obsazena… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 580)

JFL 

všechny recenze uživatele

Cameronovi "Vetřelci" dodnes zůstávají zcela ojedinělým projektem. Ne z hlediska konceptu vytvořit pokračování úspěšného titulu, které bude stylově zcela odlišné, ale coby mainstreamový blockbuster a akční hit sezóny cílený na co nejširší publikum, jenž jako ústřední motivy vyprávění staví mateřství a genderové role. Jediný další titul, který tato témata pojímá v podobné šíři, je Tarantinova óda na mateřství a ženské bojovnice "Kill Bill", ale ta je stejně jako ostatní snímky autora určená výrazně užšímu a vytříbenějšímu publiku. Výjimečnost „Vetřelců“ spočívá v tom, že na rozdíl od jiných titulů, kde v hlavních rolích vystupují aktivně jednající ženy, zdejší hrdinka si zcela uchovává veškeré ženské atributy a není při tom vůbec objektivizována či sexualizována. V tom se zásadně liší od často vzpomínaných akčních hrdinek jako Wonder Woman či Xena, jež bývají dnes uznávány jako milníky v emancipaci ženských postav v popkultuře, ale svou sílu a zdánlivou nespoutanost vykupují tím, že jsou uzpůsobeny tradičně podmaňujícímu voyeuristickému pohledu. Ellen Ripley ční dokonce i ve filmografii Jamese Camerona, jenž ve všech svých filmech upřednostňoval silné ženské postavy, neboť se nenechává zastínit muži (jako postavy v "Pravdivých lžích" či "Avataru") ani není definována svými emocemi (viz "Propast" či "Titanic"). Také není stigmatizovaná absencí penisu jako Sarah Connorová z obou "Terminátorů", která v prvním díle je typická dáma v nesnázích, aby se posléze ve dvojce ze strachu z přicházející hrozby transformovala do androgynní bytosti, jež se zoufale snaží být silnější než muži, čímž se ale jen vzdaluje svému synovi (principielně lze děj "T2" shrnout jako boj za mateřskou podstatu Sarah Connorové, která chce mermomocí svému synovi nahradit otce, až on nevyhnutelně jako začne vzhlížet k terminátorovi, jemuž se Sarah, na rozdíl od ostatních mužů, s nimiž předtím byla, již nemůže vyrovnat; závěrečná oběť terminátora tak není pouze zárukou lepší budoucnosti lidstva, ale také navrácením ztraceného ráje mateřského objetí). Cameron ve "Vetřelcích" navazuje na princip genderové profilace hrdinky z prvního "Vetřelce", ale ještě ho více upřednostnil, aby zdůraznil podstatu postavy. Také tentokrát se Ripley ocitá uprostřed tradiční patriarchálního světa, jehož principy jsou ještě zdůrazněny tím, že namísto kariérní hierarchie posádky nákladní lodi je vržena do tvrdě machistické společnosti mariňáků. Jistě, i v tomto kolektivu najdeme ženy, ale příznačně jsou buďto upozaděny v pasivních či přímo pečovatelských pozicích jako pilotka Colette Ferro a zdravotnice Cynthia Dietrich nebo se jako Jenette Vasquez musí o své místo v kolektivu hlásit stylem Sarah Connor, tedy že budou mužnější než muži. Zákonitě je Ripley upozaděna hlučnými a egocentrickými vojáky, vůči jejichž suverenitě a skotáctví vyznívá až jako hysterická matka peskující neposlušná děcka, u nich nemá žádnou autoritu. Ale podobně jako v prvním filmu série, i tentokrát se pravá podstata a síla Ripley odhaluje právě v kontrastu vůči ostatním figurám, když ty začnou odpadávat. Ripley přebírá iniciativu a ukazuje svou rozvahu a racionalitu (oproti zkratovité Vasquez), aktivně řeší nastalé problémy (na rozdíl od panického plukovníka Gormana) a především je člověkem činů (a ne jen siláckých řečí jako Hudson). V momentě, kdy jsou odstraněny všechny mužské postavy (Bishop je coby android jakoby ekvivalentem gaye, tedy přítele a pomocníka ženské postavy), plně vykrystalizuje odklon snímku od tradičních genderových norem. Ripley se neupíná k nějakému muži (naopak Hicks se upíná k ní) a tak i vyprávění směřuje k ustanovení nikoli heterosexuálního páru, nýbrž páru matka-dcera. Při tom ale matka není vnímaná jako pečovatelka, tedy z podstaty pasivní ideál mramorizovaný v 50. letech, nýbrž coby ochranitelka a tedy i aktivní figura. Finální konfrontace Ripley a vetřelčí královny je pak soubojem dvou matek, potažmo skrze postavu Newt, o niž se doslova přetahují, nabývá podobu střetu milující matky a zlé macechy - viz ikonická fráze „Get away from her, you bitch!“ () (méně) (více)

H34D 

všechny recenze uživatele

Možná právě tady vzniklo to rčení, že dobrý sequel musí nabídnout všeho víc, než originál. Vetřelci Jamese Camerona jsou naprosto masakrální, atmosferický, úzkostný, hororový, akční nářez, který skutečně dokáže první díl překonat snad ve všech ohledech. Je to opravdu ten typ pokračování, který důstojně kráčí ve šlépějích svého předchůdce a přesto dokáže expandovat do šířky i délky. Místy jsem si říkal, že jde snad až o rodinný, byť tedy ryze dospělácký velkofilm, který skvěle funguje i po 35 letech. Doslova jsem z něj měl špatné spaní... 9/10 ()

Reklama

EdaS 

všechny recenze uživatele

Vidět Vetřelce po letech a obou Avatarech v kině (navíc v rámci vetřelčího maratonu v Aeru) názorně dokazuje, že Cameron je poslední léta kreativně za zenitem. Kinosestřih má pořád neskutečné tempo a koule a spolehlivě funguje, jako když ho člověk viděl poprvé. Adrenalinová a neuvěřitelně nápaditá akce, ikonické scény, nezapomenutelné postavy, odlehčující hlášky, to všechno propojeno do brilantního celku. Na tom několik scén s dnes už lehce slabšími triky nemůže nic změnit. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Přeskočit téměř nedosažitelně vysoko posazenou laťku byl nemožý úkol, ale James Cameron udělal co mohl. Ripley pořád funguje a i Newt, Hicks nebo Bishop mi přirostli k srdci velmi rychle. Přesto jsem Aliens začal mít rád až po rozšířené verzi, která teprve dává psychologickému podkladu první poloviny ten správný náboj. Svůj podíl na dodatečném diváckém úspěchu má pak i nestárnoucí akce a dechberoucí momenty plné elegantně smrtících záporáků. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Prvý raz som sa s Votrelcami (nominovanými až na siedmich Oscarov) stretol sprostredkovane: keď v 9O. rokoch, kedy som chodil na základku, naša triedna raz ráno rozprávala pred celou triedou kompletný dej tohto filmu, na ktorý zašla včera večer do nášho kina,. nedýchali sme od vzrušenia. Áno, pár vecí nesedí. Či už neprofesionálne a nelogické správanie mariňákov (neuposlúchnutie základných pokynov od nadriadeného). Niektorí z nich sú doslova do počtu: majú ledva dve vety a potom zomrú bez toho, aby ste si to poriadne všimli (ruku na srdce: ako zomrel Crowe?). Občas sa do toho Cameronovi vpašovala technická patália (Vasquezová raz na monitore má krstné meno, raz nemá). A mňa osobne (ale zjavne som v menšine) vždy nudilo "dvojité" finále. ktoré navyše nemá zmysel: votrelci zjavne neútočia na stroje, ale na Bishopa áno? Wtf? Ale aj tak vynikajúci akčný sci-fi horor za 5*. Mne osobne, podobne ako Scottovi, nesedí iné poňatie Alienov, ktorí sa z extrémne záhadných tvorov stali ľahko poraziteľní anonymní členovia mravčieho/včelieho spoločenstva. No proste je to jeden z "tých" filmov, na ktorých som vyrastal, bol som z neho úplne paf, mal som knihu Alana Deana Fostera (vychádzajúcej z pôvodného Cameronovho scenára, takže obsahujúce scény, ktoré sa do filmu nedostali: Bishop vs. alien, Burke vs. granát) a mená mariňákov, vrátane krstných, nielen priezvisk, som vedel aj kebyže ma prebudíte o polnoci. Nosením dreva do lesa je potom vyzdvihovanie vydareného kastingu, kde stojí jedna legendárna postava vedľa druhej (Hicks, Apone, Gorman, Drake) a do toho kultové hlášky a notoricky známe dialógy ("Hej, Vasquez, už si ťa niekedy pomýlili s chlapom?" - "Nie a teba?"). Vynikajúca je tiesnivá atmosféra základne na LV-426 alias Acherone, kde neustále kvapká voda a na každom kroku sú viditeľné stopy po ničivom boji (chcem prequel o tom, ako tento nerovný boj prebiehal!). Prvá polovica filmu je tajomná a atmosférická. Nič v nej nevidíme, napriek tomu sme napnutí ako dobre našponovaná struna. V druhej polovici nastáva akčné peklo a znova sme napnutí... lež diametrálne odlišným spôsobom. Režisérska verzia nie je nutná. Oficiálna kinoverzia je dokonale zrozumiteľná. Ale ak túžite po ešte väčšej chuťovke (Ripleyovej céra, Hadley pred napadnutím, geniálne guľomety na nožičkách reagujúce na pohyb), je nutnosť. Rozpočet 18 miliónov, celosvetová tržba 131. Mimochodom, o rok neskôr budúca Cameronova manželka a producentka Votrelcov Kathryn Bigelow natočila realistický upírsky horor Near Dark, do ktorého obsadila Bishopa, Vasquezovú, aj Hudsona. ()

Galerie (128)

Zajímavosti (195)

  • Ve scéně, kdy Ripley (Sigourney Weaver) po neúspěšné misi zásahového týmu odjíždí s transportérem pryč, si můžeme všimnout velké rýhy na boku vozidla. Ale v dalším záběru je rýha pryč a auto je opět jako nové. (pornogrind)
  • Po výsadku z obrněného vozidla rekognoskuje okolí Sgt. Apone (Al Matthews) pomocí přístroje pro noční vidění BM8028 FERO D-51 ZUB Gen2+, jenž byl vyvinut pro speciální jednotky německého Bundeswehru. Zvláštností přístroje je elektromotorické ostření obou objektivů zároveň pomocí ozubeného řemenu. (8mm)
  • James Cameron ve filmu použil některé fráze z knihy „Hvězdná pěchota“ od Roberta A. Heinleina a herci hrající mariňáky měli za úkol si knihu přečíst. Také nakladač, který Ripley (Sigourney Weaver) používá ke konci filmu v boji s královnou, je inspirovaný silovými obleky z knižní předlohy. (Zdroj: Wikipedia.cz)

Související novinky

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

Zemřel Bill Paxton, Hudson z Vetřelců

26.02.2017

Pooperační komplikace nám dnes sebraly hereckého veterána Billa Paxtona. Mladší ročníky tohohle pána možná neznají, v 80. a 90. letech ho však nešlo přehlédnout. Kdo za to může? V první řadě James… (více)

Avataří sága bude mít 5 dílů

Avataří sága bude mít 5 dílů

14.04.2016

Pamatujete si, jak se v roce 2012 vyklubaly ze dvou sequelů Avatara tři? James Cameron tehdy zvednul nejedno divácké obočí, no a teď se mu to povedlo znovu. Jeho vystoupení na CinemaConu totiž… (více)

O čem měl být pátý Vetřelec?

O čem měl být pátý Vetřelec?

30.11.2015

U 20th Century Fox nedávno zrušili dva velké filmy. Nejdřív se škrtly plány na Fantastickou čtyřku 2, protože jednička bolestivě neuspěla, a záhy jsme přišli o pátého Vetřelce. Ten je údajně jen… (více)

Reklama

Reklama