Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

Jordan 

všechny recenze uživatele

aspoň už viem, kde jeden z posledných kovbojov hollywoodskej postmoderny chodí po svoje nápady a inšpirácie, lebo inception má jasný vzor, predobraz (myšlienkovo, pointovo a nápadovo) práve v eXistenZ. zhruba v rovnakom čase uzieral svetlo sveta ja matrix, Cronenberg je však o čosi komornejší, ujetejší a ako vždy typicky nemejnstrímový (aj keď tam má na malej ploche celkom slušnú partiu hercov). to, čo ma na jeho filmoch vždy bavilo a baví, ma bralo aj tu - detaily, nápady, premyslený filmový svet a havne EFEKTY! j.j.leigh, ktorú vnímam (či skôr ne-vnímam) ako pomerne nevýraznú som si konečne v tomto filme užil, lebo tu má zopár naozaj sexi polôh. spolu s TRONom a Gamerom je eXistenZ vlastne jeden z mála filmov, ktoré sa výsostne venujú problematike počítačových hier - a z týchto troch spomenutých jedine eXistenZ ako tak vážne, kriticky a hlbšie. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

"Everything is so dirty, absurd, grotesque." Esenciálny Cronenberg, ktorý strašne rýchlo ubehne, ako to už býva so všetkým dobrým. Virtualita nahrádza realitu, pudová posadnutosť hrou sex, herný charakter skutočné vlastnosti... V roku 1999 nebol natočený len jeden Matrix! Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň so sci-fi filmom). ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vizionářský sci-fi film Davida Cronenberga, už to samo o sobě je žánrové vymezení. Režisér zaplňuje film svými příznakovými bizarnostmi (střelná zbraň sestavená z koster vodních živočichů a zubní protézy), opět typicky pro jeho tvorbu (viz třeba Crash) hledá nové rozměry erotického pudu (orální sex v oblasti bioportu, sám bioport coby primární sexuální znak...) a erotické se záměrně mísí s (alespoň pro někoho) nechutným či minimálně neobvyklým, Cronenberg stimuluje v podvědomí diváka paranoické podhoubí, ale především poukazuje na arbitrárnost realit a vizionářsky hledá hypotetická nebezpečí plynoucí z vývoje počítačových her a prolínání virtuální a skutečné reality... A možná, že jako všechny filmy Davida Cronenberga, i eXistenZ především symbolicky odráží nejednoznačnost současnosti, zahlceni informacemi stále ještě nevíme, kdo a proč tu jsme... Podobné filmy: Matrix, Třinácté patro, Animatrix, Videodrome ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to nadpriemerný akčný sci-fi thriller od Davida Cronenberga. Má dosť dobrý príbeh o úspešnej programátorke počítačových hier a zamestnancovi spoločnosti, ktorí pri prezentácii jej najnovšej hry, ktorá má byť úplnou revolúciou v odbore čelia atentátnikovi, ale podarí sa im uniknúť. Na ceste musia spojiť svoje sily a využiť hru, aby celú situáciu zachránili, no kvôli jej prepracovanosti majú postupne čím väčší problém uvedomovať si, čo je stále reálne a čo už len hra. Spracovanie nie je zlé, ale dalo sa to podať aj lepšie. Podobný typ zápletky mám rád, vždy ponúkajú slušný potenciál, či už ako dynamický akčný thriller, ale hlavne po stránke nápaditosti a prístupu k jednotlivým realitám, ale v tomto prípade mám z toho skôr také vlažnejšie pocity. Kladov je tu dosť, obe postavy mi sadli, takže som im fandil, tempo je po celý čas úplne ideálne, vďaka čomu sa na to po celý čas dá bez problémv pozerať, no hlavne oceňujem celý ten prístup ku konzolám, hrám a podobne, čo mi prišlo dosť originálne a vďaka tomu to pôsobí tak správne úchylne. Ale zároveň som mal pocit, akoby tvorcovia všetky svoje nápady použili len na túto oblasť, inak mi dej príde až moc jednotvárny, tu je tých lepších nápadov minimum a navyše som po celý čas neveril tej údajnej výnimočnosti hry, lebo takýto postup v hre mi príde až moc nezaujímavý. No záver mi celkom sadol, aj keď tiež nie je originálny. Takže pozerá sa na to celkom dobre, len jednoducho v priebehu ma omnoho viac zaujímalo, s akým prídu ďalším nápadom ohľadom konzol, než samotný dej a to je predsa len trochu problém. Inak o nejakej akcii sa tu moc hovoriť nedá, tu sa jedná skôr len o pár zanedbateľných maličkostí. Herecké obsadenie je na tom dobre, sympatické hlavné duo Jude Law a Jennifer Jason Leigh a z vedľajších postáv potešia hlavne Willem Dafoe a Ian Holm. S réžiou a technickou stránkou som dosť spokojný, David Cronenberg má svoj štýl, ktorý mi sedí, ale s týmto scenárom sa už z toho viac získať nedalo. Takže lepšie hodnotenie dať nemôžem, k tomu by som potreboval o niečo zaujímavejší dej, ale aj tak je eXistenZ dostatočne zaujímavý film, ktorý sa rozhodne pozrieť oplatí a hlavne fanúšikom tohto režiséra. 65% ()

choze 

všechny recenze uživatele

Roku 1999 se hned tři filmy - Třinácté patro, Existenz a Matrix - pohroužily do virtuální reality, přičemž pod prostředním byl podepsán Cronenberg a navazoval jím na svůj Videodrom. Noční sbližovačka dvou cizinců na útěku nesázela na akci ani na romantiku, ale na cyberpunkově zamotaný a paranoidní děj opakovaně zpochybňující realitu i virtualitu a kladoucí otázky ohledně našeho fungování v nich. Ten mohl ve své době diváka překvapovat, s odstupem času se ale jeví průhledný, byť záměrem chaotického finále zřejmě bylo, aby se v něm divák ztratil, stejně jako předtím postavy. Film je taky cronenbergovsky tělesný, sexuální a bizarní - technika má biologický design, je tu motiv mutace, infekce, pitvy, kybersex... a nejvíc cool filmová pistole všech dob. Výsledkem je zábavně nápaditý a ujetý sci-fi thriller. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)
  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)
  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama