Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Od Cronenberga mám rád 3 filmy (Dějiny násilí, Východní přísliby a Mouchu) a přestože ať se snažím sebevíc, nemůžu objevit žádný další výborný film, který bych přidal. eXistenZ není zase tolik objevným filmem jak se tváří. Ano jistý prvek neokoukanosti se nedá upřít, ale opět je v mnoha scénách ten nechutný Cronengerg, kterého zrovna dvakrát nemusím. Herci ničím nevyčnívají. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Cronenberg je nejen starý známý úchyl, ale i lišák, nebojící se prezentovat umělý virtuální svět skrze provokativně primitivní výpravu a jalové dialogy (první půlhodina, než jsem pochopil o co Cronenbergovi běží, mě vyloženě znechucovala), přičemž mu není ani trochu blbé nejprve donutit diváka ke konstrukci složitých teorií kolem spletitého příběhu, nímž se Ted a Allegra proplétají a záhy se snaze o nějaké hlubší pochopení vysmát, protože hru a realitu nelze rozlišit a tudíž jsou i skutečné cíle postav zahaleny mlhou... eXistenZ je film vyžadující (jako obvykle) dávku pochopení pro osobitou bizarnost Cronenbergovy filmové řeči, pokud je tato podmínka splněna, stává se jedinečným zážitkem. ()

Reklama

d-corso 

všechny recenze uživatele

Porovnávat eXistenZ s Matrixem, je podobné jako srovnávat žábu s vietnamskými digitálkami. Žába jistě dál doskočí, na druhou stranu se celkem složitě nosí na ruce a většinou neukazuje přesný čas. Je také nutné si uvědomit, že to, co jí chybí na vnějškové pohlednosti, je nahrazeno dokonalou funkčností a pokud se ponoří do vody, aniž by na sobě měla napsáno "200 m water resistant", můžeme si být vcelku jisti, že se po čase opět objeví na hladině a vesele si zakváká. To ovšem pochopitelně za předpokladu, že nepřiletí čáp. Jinak vše podstatné o eXistenZ již bylo napsáno v sedmnáctém čísle časopisu Živel. ()

Jordan 

všechny recenze uživatele

aspoň už viem, kde jeden z posledných kovbojov hollywoodskej postmoderny chodí po svoje nápady a inšpirácie, lebo inception má jasný vzor, predobraz (myšlienkovo, pointovo a nápadovo) práve v eXistenZ. zhruba v rovnakom čase uzieral svetlo sveta ja matrix, Cronenberg je však o čosi komornejší, ujetejší a ako vždy typicky nemejnstrímový (aj keď tam má na malej ploche celkom slušnú partiu hercov). to, čo ma na jeho filmoch vždy bavilo a baví, ma bralo aj tu - detaily, nápady, premyslený filmový svet a havne EFEKTY! j.j.leigh, ktorú vnímam (či skôr ne-vnímam) ako pomerne nevýraznú som si konečne v tomto filme užil, lebo tu má zopár naozaj sexi polôh. spolu s TRONom a Gamerom je eXistenZ vlastne jeden z mála filmov, ktoré sa výsostne venujú problematike počítačových hier - a z týchto troch spomenutých jedine eXistenZ ako tak vážne, kriticky a hlbšie. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg patří pro mě k nejzajímavějším režisérům, jejichž tvorbu jsem za poslední dobu víc rozkoukal. Jeho originální vize s bizarním vývojem lidského těla i technického pokroku mě vždy dostanou fantastickými nápady, zajímavě budovaným příběhem a k závěru opět sílícím zneklidňujícím přesahem. Připadám si, jakobych u něj skoro vždy vstoupil do stejného světa v jiné dimenzi, jen pokaždé v jiné epoše šílené budoucnosti, jejímiž výdobytky pan režisér varuje, ale současně se s nimi nesmírně baví a úspěšně tím baví i svého spřízněného diváka. Poslední dobou začínám u Cronenberga vnímat i jistou dávku poťouchlého černého humoru, obzvlášť mě v tomto směru upoutala vtipně ztvárněná scéna s postavou W. Dafoa v dílně s mohutnou strojovou výbavou na výrobu konektorů a zavádění bioportů na těle lidského jedince. Už jen ty nápady typu pistole složené z kostí či připájení lidí do videoherního světa vsunutím řádných fyzických káblů do zad jsou něco neskutečného, co snad jinde neuvidíte. :o) Díky tématu s rozvíjením nové virtuální reality a odhlečenému zpracování jsem si místy připadal jako u důmyslné parodické verze Fassbinderova Světu na drátě, přesto pořád velmi napínavé. [85%] ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)
  • Keď Kiri a jeho asistent opravujú Allegrino hracie zariadenie, Kiri hovorí "Köszönöm, köszönöm, köszönöm," čo je v maďarčine "Ďakujem, ďakujem, ďakujem." (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama