Reklama

Reklama

Noc na Karlštejně

  • Československo Noc na Karlštejne (více)
Československo, 1973, 83 min (Alternativní 86 min)

Scénář:

Zdeněk Podskalský st., Jaroslav Vrchlický (divadelní hra)

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Karel Höger, Jaroslav Marvan, Miloš Kopecký, Waldemar Matuška, Slávka Budínová, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších českých filmových muzikálů vypráví o císaři Karlu IV. a jeho hradu Karlštejn, na němž kvůli jeho zákazu nesměly přebývat ženy. Tento zákaz měl posloužit k tomu, aby se panovník mohl věnovat mužským záležitostem. Jedné noci byl ale porušen hned dvakrát… Na Karlštejně se tedy objeví nejen Karel IV. a dva nezvaní hosté, cyperský král Petr a bavorský vévoda Štěpán, ale také dvě ženy v mužském přestrojení. Jednou z nich je císařova manželka Eliška Pomořanská, která z lásky a ze stesku porušila zákaz, aby mohla císaře alespoň zahlédnout, tou druhou je neteř purkrabího Alena, která se vsadila s otcem, že dokáže strávit noc na hradě v mužském přestrojení… Český filmový muzikál natočil režisér Zdeněk Podskalský podle stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického. V hlavních rolích uvidíte Vlastimila Brodského (Karel IV.) a Janu Brejchovou (Eliška Pomořanská). Eliščina ochránce, arcibiskupa Arnošta z Pardubic, hraje Karel Höger a odvážnou a tvrdohlavou Alenu Daniela Kolářová. (Česká televize)

(více)

Recenze (496)

salahadin 

všechny recenze uživatele

Tenhle film je jako parta přátel, navštěvujete se často a je úplně jedno, že se slyšíte po milionkráté, jste prostě rádi spolu............................jo když se sejdou výborní zpěvoherci, Karlštejn, hra od Vrchlického, hudební skladatel těch nejchytlavějších songů (Svoboda jak jinak) a režie, která tomu všemu hemžení dá tvar a nadhled, není co řešit. Muzikály mi nikdy nic neříkaly a říkat nebudou, ale ("vůbec ne tichá")noc na Karlštejně je paráda. Když připočítám chlapa v montérkách s bicyklem mezi rytíři a tu nejkrásnější českou herečku všech dob (Brejchová), není o čem..............protože slova jako "jak se struny v ženě naladí" dostávají úplně jiný rozměr. ()

Bordoshut 

všechny recenze uživatele

3/10 – Dlouho už jsem se takhle nenatrápil. Na Noc na Karlštejně jsme se dívali v rámci povinné výuky v hodinách dějepisu, jakožto "příjemné" zakončení školního roku. Samozřejmě se to neobešlo bez historické analýzy a uvádění mylných bludů na pravou míru. Nebudu lhát, chvíle, kdy byl film zastaven a profesor ho světácky komentoval, patřily při sledování tohoto národního klenotu k mým oblíbeným. Poznámka bokem: vzhledem k tomu, jak horlivě nám o něm rozprávěl, bych se ani nedivil, kdyby se tehdá sám nějak podílel na natáčení. Každopádně iluze si nedělal, našemu utrpení přihlížel se škodolibým úsměvem. Než budete dál pokračovat, měli byste o mně vědět dvě věci. Zaprvé nesnáším muzikály. A zadruhé nesnáším písně od Karla Svobody. Co se mi líbilo? Komika. Občas jsem se prostě musel zasmát (spolu s panem profesorem), a to ať už zcela do očí bijící debilitě scénáře anebo i komediálním hereckým výstupům a promluvám, nějaký důvtip se Noci na Karlštejně holt nedá upřít – Zdeněk Podskalský měl pod čepicí. Naprosto mě třeba rozsekala scéna, kdy Karel IV. hovoří ke svým poddaným z hradeb, za ním už je prostě den, světle modrá obloha, a pak je tam záběr na lidi pod ním a oni mají pořád půlnoc. Ale to už se dostáváme k tomu Co se mi nelíbilo: Tady to bude výživnější. Tak zaprvé. V podstatě se tam vůbec nic neděje a stejně je to víc zmatené než Nolanův Tenet. Nedávno jsme se ve škole učili o retardaci děje, konečně jsem našel vhodnou příležitost, kdy to spojení použít (třebaže jen v přeneseném významu). Většina postav se chová přesně jako karikatury sebe sama, všichni šíleně přehrávají a vzhledem k tak prohlédnutelnému kostýmu imposter-ženy ze sebe akorát dělají slepé idioty. Nic proti slepým lidem samozřejmě, ale po zhlédnutí filmu bych se nebál tvrdit, že i nevidící člověk o holi by ženu dokázal sám vypátrat rychleji, než celá ta karlštejnská sebranka s vycvičenými psovody a radarem. To mají z toho, že místo socializace čumějí doma na Netlifx. Nechte mě to říct Ve zkratce: Noc na Karlštejně je tupá, otravná a debilní. Nezařadil bych ji sice do červené knihovny, protože nejedna feministka během promítání umřela na infarkt, ale scénář k pokleslé literatuře dozajista patří. K všudypřítomným hudebním stokrát opěvovaným salátům se ani nebudu vyjadřovat, ještě bych se vytočil. Řekněme jen, že znění jednoho z těchto úlovků jsem úspěšně přečkal na záchodě a měchýř se mi rozvázal, teprve když ta sračka skončila. Uf. Dvě hvězdy dávám akorát proto, že je to oldschool česká věc, ať se mi to líbí, nebo ne, a kdo ví – kdybych se narodil o pár set let dříve, možná bych z toho byl na větvi. Jinak na větvi jsem z toho takřka byl taky, když to skončilo, málem jsem si hodil provaz. Stručně a přehledně: "Potrefená slátanina z českých luhů a hájů. Doporučuji pro vlastence, nedoporučuji feministkám." ()

Reklama

argenson 

všechny recenze uživatele

Roli císařovny Elišky měla původně hrát i zpívat Brejchová, potom Vondráčková, načež tvůrci včas došli k závěru, že ta první neumí zpívat, ta druhá zase hrát, z čehož vyplynul geniální kompromis, kdy té první to ve filmu moc sluší a ta druhá přišla k jednomu ze stěžejních hitů své pěvecké kariéry. A že to celé není moc historické? To lze očekávat u historických či životopisných filmů, zatímco tohle je muzikál/komedie. Leč i tak si může každý odnést poznatek, že ze čtyř manželek Karla IV. byla Eliška ta, co dokázala lámat meče. Karel Svoboda dokázal (na rozdíl od jiných) vybavit nosnými melodiemi celý film, byť se hudební motivy opakují v různých aranžích. Hudebně je to hodně stylově barevné a pak ani neruší to, že někteří herci mají se zpěvem problém (zatímco naopak například Matuška nemá problém s hraním). Vyšperkované dialogy se starobylou češtinou příjemně kontrastují s moderní hovorovou mluvou (Hanzlík: "Hodím se marod."). A výkvět českého herectva v kouzelných exteriérech... Prostě za 100%. ()

kingik odpad!

všechny recenze uživatele

"Jede král, jede král", sice jede král, ale v úvodních titulkách jela také jízdní kola, která se do záběru vloudila, jako taková roztomilá chyba ve filmu. A film samotný? Děs a hrůza. Když to dávají v televizi, tak tomu nedám opětovnou šanci, když zazpívá Brejchová jako Vondráčková známou melodickou písničku, tak se osypu nad tím nevkusem, a ještě ta podivná naivita, s jakou je to pojato, a mám dost. Dál nepíšu. Ztráta času. Hnusně nevkusná a nezajímavá kravina. Mé hodnocení: 0% ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Bez notoricky a nealkoholicky známych piesní by to nemalo vôbec šmrnc. Čo to je vlastne za zápletku, veď tu v podstate nie je ani poriadny dej. Nevyspatá Brejchová na mladicu veru nevyzerá, zvláštnym pozitívom je ale vidieť Marvana na konci svojich síl, kde vidieť, že rozum funguje, ale telo už nevládze. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (63)

  • Jaroslav Marvan (Ješek) sa nechal na reverz voziť z nemocnice na natáčanie. V závere ho museli dokonca aj podopierať. (Raccoon.city)
  • Některé kostýmy, například dvorních dam, vznikly přešitím kostýmů z filmu Jan Hus (1954). (jecmen2)
  • Ve scéně, kdy Eliška (Jana Brejchová) zpívá "Lásko má, já stůňu", je vidět malba Karla IV. a císařovny na Karlštejně. Ovšem na malbě není ona, ale 3. Karlova manželka Anna Svídnická. (Mr.Hudson)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama