Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 171)
Marná sláva, jako Mozartova biografie by po faktické stránce Amadeus propadl, ale Formanovi šlo o něco zcela jiného nežli o historickými fakty podložený snímek ze života génia. Jeho Amadeus je strhujícím příběhem konfliktu výjimečnosti a průměrnosti, dokonalou typologií takového střetu, který bohužel probíhá vždy podobně nehledě na dobu a místo. Výkon Toma Hulceho řadím k největším hereckým vystoupením, která se před mýma očima kdy odehrála, ale herectví obecně funguje v Amadeovi jako v málokterém filmu. Obrovskou poklonu zaslouží Forman za dokonalé propojení hudby a děje, scény s dirigujícím Amadeem jsou skvostné, a to už vůbec nemluvím o "Requiem", které Mozart v horečkách diktuje nechápajícímu Salierimu (Confutatis Maledictis... ta scéna mě vždycky uvrhne v samu hlubinu emocí!). To je moment, který naplňuje význam slova "drama". Nová režisérská verze možná trochu ubírá filmu na tempu, ale rozhodně přinejmenším postava Constance si více prostoru zasloužila. Miloš Forman – geniální komponista formy a obsahu! ()
Opravdu skvěle udělaný film o Mozartovi s úžasným výkonem Toma Hulce ( mimochodem, jak zvládl Vetchý v dabingu jeho podivný smích, to bylo tedy něco ). Nádherná Mozartova hudba je tak živě zapojena do celého děje; scény, kdy skladatel vysvětluje jednotlivé pasáže, v tu chvíli si tu muziku musíte prostě zamilovat. Pamatuju se, že v době, kdy se film dával poprvé v kinech, stoupl počet prodaných desek Mozarta. Tenhle film mám opravdu ráda a můžu se na něj dívat znovu a znovu. ()
Trošku som bol pred dokonalosťou a hlavne pred dĺžkou režisérskeho zostrihu a veľkým umelecko-hudobným nádychom skeptický, Forman však všetky moje obavy rozprášil behom pár minút a ja som si ten troj-hodinový maratón filmárskeho umenia vychutnával a hltal som ho plnými dúškami. Každý, kto má vychodených pár hodín hudobnej výchovy pozná Mozartov život ako život zázračného dieťaťa, ktorý ako vedel koncertne zahrať takmer na všetkých orchestrových nástrojoch, skladal opery a vystupoval na kráľovských, cisárskych a pápežských dvoroch. Formanov film zameraný na temnejšiu (dospelú) časť jeho života je strhujúcou historickou drámou, životopisným dokumentom a tragédiou, v ktorej pozadí burácajú nádherné symfonické skladby, ktoré vniknú pod kožu aj tomu najrezervovanejšiemu človeku, čo sa hudobných štýlov týka. Obraz, strih a výprava sú skvostom technickým, F. Murray Abraham hereckým. A tento film filmovým. 95%. ()
"Heee, heeeeee.". Smíchu Mozarta jsem se dost zasmál. "He, heee, hee." Vynikající životopisné drama Amadeus, natočené úspěšným režisérem Milošem Formanem, kvalita se pozná. "He, he, heeee." Na ten smích nelze zapomenout. Stopáž 180 minut se nezdá dlouhá a uteče rychle. ( Hodnocení: 9/10 ) ()
Nejlepší hudební film všech dob. Formanovské sobecké téma: zpracování génia a zaostávajícího okolí. Člověk příjde i o ten nejposlednější zbyteček sebevědomí, který snad ještě má. Nemůžeme pochválit Mozartův charakter, ale musíme se sklonit před velikostí jeho děl. Z výjimečného osvíceneckého panovníka se stala skoro namyšlená figurka. Z výborného skladatele průměrný závistivec. Rozprostře se před námi dokonalá iluze klasicistní Vídně, ale je to přece jen iluze. Kdybychom hledali historickou pravdu, museli bychom se svěřit suchopárným odborníkům - což však vůbec nebrání v Amadeově cestě do mé TOP10. ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
Zajímavosti (115)
- Podľa filmu bola nahraná aj skladba „Salieri“ od slovenskej hudobnej skupiny Banket v podaní Richarda Müllera. Vyšla v roku 1986 na albume „Bioelektrovízia“. (Piri)
- Na filmu se jako historický poradce a hudební znalec podílel Zdeněk Mahler, i když v titulcích nebyl uveden. Zúčastnil se natáčení a hrál malou roli kardinála v němé epizodě, která ale po střihové úpravě ze scény vypadla. (raininface)
Reklama