Režie:
Petr JáklKamera:
Jan ŠusterHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Jennifer Armour, Alina Golovlyova, Jeremy Isabella, Paul S. Tracey, Debra Garza, Inna Belikova, Vladimír NevedrovObsahy(2)
Trojice filmařů se vydává na Ukrajinu s cílem natočit unikátní dokument o kanibalismu. Strašlivý hladomor v letech 1932-1933 tu dohnal spoustu lidí k děsivým činům. Nečekaně se jejich pátrání začíná propojovat s příběhem jednoho z nejzvrácenějších zločinců novodobé historie, kanibala Andreje Čikatila. Během 12 let spáchal přes padesát brutálních vražd, při nichž své oběti částečně snědl. Společně s místní tlumočnicí, průvodcem a senzibilkou se snaží odhalit tajemství domu, kde se vše odehrávalo. V opuštěném stavení uprostřed ukrajinských lesů se z filmařů i jejich doprovodu však brzy stávají nedobrovolní vězni. Stísněný pocit ve zdech domu se mění v děsivá setkání s jiným světem. Ze záměru natočit dokument se stává hrůzyplný boj o život. Nikdo netuší, kdo nebo co je TAM VENKU... (Bioscop)
(více)Videa (2)
Recenze (721)
Pár úplných zbytečností (kočka, digitální čmoud a jiné) kompenzuje nejsilnější faktor snímku; prostředí. Ta hnusná, rozpadající se chalupa uprostřed hustého lesa vyvolává respekt už za světla. Za tmy je to hnus o to větší. Téma kanibalismu a Čikatilova případu celkem zajímavé a solidně využité, v některých momentech bych se však nebál o něco víc přitlačit na pilu. Je sice fakt, že při lekacích scénách si zvukař hodně pomáhá maximálním "vohulením volume", ale kýženého efektu několikrát i dosáhne. V závěru je to pak už slušná adrenalinová jízda. Takže ano, v subžánru FF rozhodně to lepší. ()
Bohužel mám FF hororků nakoukáno docela dost a v poslední době mě už začínaly nudit. Na druhou stranu, Ghoul je naprosto srovnatelný s obdobnými americkými díly a v tomto subžánru dosahuje průměru, né-li lehkého nadprůměru. Mám-li být zcela objektnivní, za film dávám 65 % (přijít s tím o 5 let dříve, tak víc) a ten kousek do 4 * přidávám režisérovi za shanu (úspěšnou) přiblížit se holywoodu a za to, že se snaží v té naší krásné, leč žánrově omezené zemi, natočit i něco jiného, než jen hořkou komedii. Jen tak dál Petře. ()
Bohužel před lety jsem viděl film se stejným názvem Ghoul. Jednalo se však o britskou záležitost z roku 1975 a tam jsem se také seznámil poprvé co do pojmu i obrazu s ...... Když jsem se dozvěděl, že Jákl natočil horor stejného jména, měl jsem prakticky vyspoilerovaný obsah a lokace na Ukrajině v tom nemohla už zahrát zásadnější roli. Přesto jsem se na film těšil. Přeci jen solidní horor z pera i režisérské židle českého filmaře se u nás hned tak nevidí. A že je solidní jsem slyšel všude kolem od těch co jej již viděli. Sama zápletka není nijak originální, parta filmařů jede natočit dokument na Ukrajinu o lidojedovi a o kanibalismu ve třicátých létech po čas Stalinova hladomoru. Z prvu dobře se rozjíždějícího dobrodružství a vidiny slušně natočeného dokumentárního materiálu se nakonec skupinka hrdinů dostane do opuštěné chalupy hluboko v lesích, kde má bydlet onen kanibal, který s nimi slíbil natočit rozhovor. Večer je v chajdě kalba a ráno se skupinka probouzí s první neblahou předtuchou, když jeden z nich chybí. Navíc na kamerách a hlavně těch tajně rozmístěných se dějí podivné věci.... Dál nebudu spoilerovat. Moje rodina kdysi vlastnila vilu v lesích. Když její majitelé zemřeli, zůstal ten veliký dům opuštěný. Souhrou tragických událostí na konci války do domu nikdy nebyla zavedena elektřina ač vypínače byly na zdech. V domě se svítilo jen plynovými lampami s punčoškou, nebo petrolejkami. V místnostech to stále ještě bylo cítit po bývalých obyvatelích... Ve dne jsem neznal krásnějšího místa a rád jsem tam jezdil, ovšem v noci se dům, zahrady a hospodářská stavení staly čímsi podobným z tohoto filmu. Jákl velmi dobře rozehrál řadu lekaček i napětí jen díky nočním záběrům, kde jsou věci osvětlovány jen mihotavým světlem baterek či kamer s infra viděním. Za baterkami pak herci trhaně oddechují, vykřikují, volají... vše působí nesmírně autenticky a skutečně. Celý příběh navíc vložil do sychravého podzimu, takže sám les kolem usedlosti byl strašidelný i bez toho ostatního a to obzvláště za noci. Jenže, to už tu také bylo. Prvně jsem to viděl v Marylandských lesích u Záhady Blair Witch. Vše ostatní jsou už jen kopie. Závěr si mohl Jákl odpustit, já měl totiž také problém s uvěřením celé záležitosti. -- Pokud bych to měl nějak shrnout. Film celkem dobře odsýpá, párkrát se leknete a to je vše. Je to celé řemeslně provedeno velmi dobře, jenže vše tu už bylo a tak opět souhlasím s Malarkeyem - největší radost mám z toho, že to natočil našinec a že to snese srovnání se západem. Dávám tedy 3 fotografie. * * * ()
Ve stylu Záhady Blair Witch se pod taktovkou Petra Jákla ml. rozjíždí napínavá hororově laděná podívaná, jejíž největší předností je osvědčený styl vyprávění (dokumentaristické pojetí), atmosferické prostředí a duchařský námět s propojením skutečného případu vraha. Vlastně pořádně nechápu tak nízké hodnocení. Podle mého názoru jde o velmi slušný počin, u kterého by nás mělo těšit, že vznikl z pera českých tvůrců. Ano, Jákl kopíruje jiné horory, nepředstavuje nám nic extra nového a sám jsem se u tohoto hororu nebál (což je co říct), ale domnívám se, že jde o zdařilou podívanou. 4* ()
Film jde od prvních minut přímou cestou za svým cílem děsit a polekat. Přes autorovo zařazení mezi thrillery je tak film čistokrevným horrorem, který v průběhu používá všechny osvědčené nástroje k paralýze diváka. Lekačky, necivilizované postavy a ponurý dojem konce světa v podobě ukrajinské vesnice podtržený podzimním počasím úspěšně tvoří patřičnou nepříjemnou atmosféru a v součtu společně s mnou protěžovaným POV stylem solidní fungující celek. Ghoul se tak může klidně zařadit i v celosvětovém měřítku mezi ty zdařilé horrory roku 2015 (umírněně řečený obrovský superlativ pro Petra Jákla). Objektivní dojem slušného nadprůměrného horroru se bije s nadšením, které vyvolává v českém divákovi, protože v rámci dosavadní snahy naší kinematografie o horror je snímek jako lamborghiny zaparkované mezi koloběžkami. ()
Galerie (19)
Photo © Bioscop
Zajímavosti (20)
- Natáčení sexuální scény nelze označit jako hladké, své by mohla vyprávět Alina Golovlyova. „Dodnes netuším, co se stalo představitelce Kataríny Alině, ale přímo na place dostala po prvním pokusu o natočení této scény záchvat pláče. To se okamžitě přeneslo i na jejího hereckého partnera, kterého situace v temném prostředí paralyzovala, a vzal si do hlavy, že za její stav může on," nechal se slyšet Petr Jákl ml. (Zdroj: blesk.cz) (oje)
- Natáčení začalo v Kyjevě a postupně se přesunulo směrem k rusko-ukrajinské hranici, přičemž se štáb několikrát dostal i na ruské území. Filmovalo se přímo v místech, kde vrah Čikatilo žil, a všichni místní obyvatelé o kanibalovi věděli. Filmařský tým se pohyboval přibližně hodinu od civilizace a často se podíval také do lesů, před kterými je místní varovali, protože se v nich mohli setkat s vlky či medvědy - štáb však neměl na výběr. Během filmování se Petru Jáklovi ml. podařilo najít i osoby, které hladomor z první poloviny 20. století pamatovaly. Kromě Ukrajiny se točilo také v Kalifornii. (Zdroj: blesk.cz) (oje)
- Vystrašení nebyli jen diváci v kině, ale dle vyjádření Petra Jákla ml. také herci během natáčení. „Někteří měli takový strach, že natáčení na reálných místech dávných tragédií chtěli vzdát," líčí režisér. (Zdroj: idnes.cz) (oje)
Reklama