Režie:
Petr JáklKamera:
Jan ŠusterHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Jennifer Armour, Alina Golovlyova, Jeremy Isabella, Paul S. Tracey, Debra Garza, Inna Belikova, Vladimír NevedrovObsahy(2)
Trojice filmařů se vydává na Ukrajinu s cílem natočit unikátní dokument o kanibalismu. Strašlivý hladomor v letech 1932-1933 tu dohnal spoustu lidí k děsivým činům. Nečekaně se jejich pátrání začíná propojovat s příběhem jednoho z nejzvrácenějších zločinců novodobé historie, kanibala Andreje Čikatila. Během 12 let spáchal přes padesát brutálních vražd, při nichž své oběti částečně snědl. Společně s místní tlumočnicí, průvodcem a senzibilkou se snaží odhalit tajemství domu, kde se vše odehrávalo. V opuštěném stavení uprostřed ukrajinských lesů se z filmařů i jejich doprovodu však brzy stávají nedobrovolní vězni. Stísněný pocit ve zdech domu se mění v děsivá setkání s jiným světem. Ze záměru natočit dokument se stává hrůzyplný boj o život. Nikdo netuší, kdo nebo co je TAM VENKU... (Bioscop)
(více)Videa (2)
Recenze (721)
Západní žánrový standard, jemuž podráží nohy absence jediného momentu překvapení i to, že kvůli efektu jsou postavy ochotny zachovat se jako nebetyční tupci, což by jim šlo odpustit tehdy, pokud by se jim dostalo kapky osobního života navíc; všechno tohle bohužel absentuje a tak je to vlastně ve výsledku… onen západní žánrový standard. [Jestli to má být pochvala, či pohana, je na vás.] 3 a ½. ()
Ano, svatá pravda, nejedná se o klasickou českou debilitku, je to stoprocentní debilitka americká, což je ve svém smutném finále vlastně jedno. Má averze k FF opět zaregistrovala očekávaný nárůst a blokem s černými puntíky, určeným pro tento šupžánr, si můžu maximálně vytřít prdel, je nenávratně plný. Co si zasloužilo vůbec nějaké solidní hodnocení, tak to byli herci. Respektive jejich výběr, který neprobíhal v našem zdevastovaném rybníčku, a proto neťapkal po lese Straša Strašilov, či nějaká zrzavá kreatura. Přesto si tohle může po druhé pustit leda masochista s šedým zákalem. Pítře Džákle, kdybych neměřil o metr méně než vy, znova bych si nechal vysvětlit in natura Vaše sexuální vychytávky při promu... ehm, při reportážích psaných na oprátce. ()
Chvála ze všech stran a přitom výsledek nic moc. Žádné pocity to ve mě nevyvolalo, spíš jsem byl rozčarovaný hlavně z těch zvuků, které měly strašit a přitom byly vloženy do míst, která zdaleka strašidelná nebyla. Prostě úplně mimo. Rozhodně první v pořadí, kde jsou lekací zvuky nejvíce přepálené ze všech filmů, co jsem kdy viděl a díky tomu kvalita snímku prudce klesá. A pokud se spoléhá pouze na lekací zvuky a není vytvořena hororová atmosféra a děj, tak je to špatně. Taky mi to chvílema připomínalo Blair Witch... ()
Film jde od prvních minut přímou cestou za svým cílem děsit a polekat. Přes autorovo zařazení mezi thrillery je tak film čistokrevným horrorem, který v průběhu používá všechny osvědčené nástroje k paralýze diváka. Lekačky, necivilizované postavy a ponurý dojem konce světa v podobě ukrajinské vesnice podtržený podzimním počasím úspěšně tvoří patřičnou nepříjemnou atmosféru a v součtu společně s mnou protěžovaným POV stylem solidní fungující celek. Ghoul se tak může klidně zařadit i v celosvětovém měřítku mezi ty zdařilé horrory roku 2015 (umírněně řečený obrovský superlativ pro Petra Jákla). Objektivní dojem slušného nadprůměrného horroru se bije s nadšením, které vyvolává v českém divákovi, protože v rámci dosavadní snahy naší kinematografie o horror je snímek jako lamborghiny zaparkované mezi koloběžkami. ()
Konečne našinec, ktorého žánrovky nie sú handicapované východoeurópskou zaprdenosťou, majú gule a sú predateľné globálne. Univerzálne fungujúci horor hollywoodskej paranormálne-blairwitchovskej školy, režijne lepší než väčšina jemu podobných, napr. Chernobyl Diaries, The Dyatlov Pass Incident (čo Jákla pasuje do postu lepšieho režiséra než je Renny Harlin :-) Film je poskladaný z vecí, ktoré už sme videli inde, ale funguje. Hlavne vďaka pojmu “Čikatilo", z ktorého už pri vyslovení mrazí. Škoda, že sa jeho meno nezačne vo filme prepierať skôr, rozjazd mohol mať silnejšiu atmosféru. A škoda, že s tým Jákl neprišiel skôr. Dnes bude jeho film iba jeden z mnohých. ()
Galerie (19)
Photo © Bioscop
Zajímavosti (20)
- Jedná se o první český horor, který byl uveden v kinech ve 3D. (Gyorgy)
- Na 4 roky trvající produkci filmu se podílela řada ostřílených hollywoodských tvůrců. Jako výkonný producent se pod film podepsal Rob Cohen, který produkoval Čarodějky z Eastwicku (1987) a režíroval snímek Rychle a zběsile (2001), koproducentkou byla zase Nancy Bishop, která se zase starala o casting filmu Mission: Impossible (1996). (Zdroj: lidovky.cz, rozhovor s tvůrci na premiéře) (oje)
- Na vyžádání režiséra Petra Jákla ml. v kinech zvýšili hlasitost na vyšší úroveň. (kytka.patrik)
Reklama