Reklama

Reklama

Limonádový Joe aneb Koňská opera

  • angličtina Lemonade Joe (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1885 a v Arizoně je pořádné dusno. Obyvatelé Stetson City se napájí whisky a morální hodnoty citelně upadají. V Trigger Whisky Saloonu řádí skutečně vykutálená skupinka gangsterů. Majitelem vyhlášeného lokálu je Doug Badman (Rudolf Deyl ml.), k chlípnému pobavení zpívá Tornádo Lou (Květa Fialová) a své hříšné a podlé plány osnuje gangster od přírody Horác alias Hogo Fogo (Miloš Kopecký). Posledními spravedlivými v tomto otřesném a korupcí prolezlém městě je lékárník Ezra Goodman (Bohuš Záhorský) se svou dcerou Winnifred (Olga Schoberová). Jednoho dne přijede na bílém koni obchodní zástupce firmy Kolaloka, jistý Joe (Karel Fiala), který se alkoholikům rozhodne nabídnout napravení v podobě nealkoholické limonády. Je snad jasné, že alkoholici své mety neopustí tak snadno. (AČFK)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (700)

choze 

všechny recenze uživatele

"PLIVNU NA JEHO RAKEV!" - "JÁ TAKY, ALE JAK HO DO NÍ DOSTAT?" - "JSTE PŘECE MUŽ!" - "JSME PŘECE MUŽI." Kouzelná westernová parodická groteska s hravou kamerou a střihem (filtry, rodokapsové ilustrace a spousta nápadů, co projdou ale jen v grotesce, např. celá přestřelka Joea s Hogofogem převlečeném za černocha), brilantními dialogy ("JSEM TVOJE! KDYŽ DOSTANU Z TÉ PROVIZE ASPOŇ 4 PROCENTA!" - "ALE MILÁČKU, KLIDNĚ I 4 A PůL!"), hláškami (v podstatě každá druhá věta), písničkami a gagy a ozdobená nezapomenutelnými hereckými výkony Fialy jako ultrakladného neprůstřelného Joea, Kopeckého jako největšího českého filmového padoucha Hogofoga a Hlinomaze coby Grimpa a půvaby Květy Fialové a Olgy Schoberové ("JSI ŽENA NEBO ANDĚL?"). "A CO ZA TO?" - "VŽDYŤ VÁS MILUJI." - "NO PRÁVĚ. TO MĚ TEPRV BUDE NĚCO STÁT." ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Nepřekonatelná parodie, která ilustruje fakt toho, že nejlepší westerny nevznikají v USA, nýbrž v Evropě. Bezchybně a novátorsky výtvarně pojatý film, ve kterém se barevné odstíny střídají jako na obálkách prvorepublikových rodokapsů nebo na amerických reklamních plakátech. Asi poprvé a naposled se westernu objevilo i pražské panorama, i když zatím jenom v FATAMORGANA VALLEY. Stavby jsou promyšleny do nejmenšího detailu, včetně hrobu unknowna mana. Mnohé písničky se staly a asi i navždy zůstanou evergreeny. O ďábelském hereckém výkonu Miloše Kopeckého netřeba mluvit. ()

Reklama

berg.12 

všechny recenze uživatele

Vinnetou, Limonádový Joe.... když na tomhle vyrůstáte, tak máte opravdu trochu pokřivený obraz o tom, co že je to vlastně ten western. Proto mi až relativně po dlouhé době docvaklo jak dokonalá parafráze vlastně tohle je. Dodnes nechápu, jak mohlo něco takového v zemi s nulovou westernovou tradicí a reflexí vzniknout. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Když vám někdo někdy řekne, že český/československý film nebyl nikdy reálně na světové úrovni tak mu rovnou můžete říct, že se plete. A to teď neodkazuji na současné velkorozpočtové historické české filmy, které se svými production values jsou schopny vyrovnat minimálně klasické velké evropské produkci, ale paradoxně filmy starší kdy se na československé scéně objevili dvě dvojice, jejichž náměty byli velmi ambiciózní a obsahovali elementy, které připomínali světovou produkci- Jednu takovou dvojici tvořili Václav Vorlíček a Miloš Macourek, z jejichž spolupráce vznikli snímky jako Kdo chce zabít Jessii?, Konec agenta 4C prostřednictvím psa pana Foustky, Dívka na koštěti, ,, Pane vy jste vdova!´´, Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách nebo také seriál Arabela. Macourek poté též spolupracoval ještě s jedním významným režisérem jménem Ondřej Lipský se kterým společně stáli za filmy jako Happy end, Zabil jsem Einsteina, pánové..., ,, Čtyři vraždy stačí, drahoušku!´´ nebo Šest medvědů s Cibulkou. A právě Oldřich Lipský tvořil jednu polovinu druhé a přece jen významnější dvojice, kterou tvořil společně se scenáristou a spisovatelem Brdečkou. Oldřich Lipský a Jiří Brdečka společně stojí za trojicí filmů, které vznikli v rozmezí let 1964-1981 (o rok později Brdečka zemřel, což znamenalo konec nadějí pro další spolupráci této významné dvojice) a vypadali nejen světově, ale dokonce se dostali i na zahraniční festivaly, kde též získali několik významných cen. Konkrétně jde o tyto snímky- Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevečeřela a právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, jehož největším úspěchem ve finále není výhra Stříbrné mušle na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu, ale fakt, že se na její projekci údajně neskutečně řezal samotný Henry Fonda. Spoluscenárista Jiří Brdečka je už strůjcem knižní předlohy a díky faktu, že si s Oldřichem Lipským vznikla legendární česká parodie u které si snad každý musí najít alespoň jednou vyloženě oblíbenou pasáž, která ho vždy rozesměje od ucha k uchu. Právě Limonádový Joe je start Lipského a Brdečkovy parodické trilogie, zároveň má ale Limonádový Joe opravdu náramnou výpravu a dokáže tak fungovat i jako dobrodružný film jen s mnoha humornými pasážemi a odlehčeným nádechem, který byste těžko svým nádechem přirovnávali ke klasikám takových westernových velikánů jako Sergio Leone nebo Sergio Cobrucci, i přes fakt, že film vznikl v ČSSR se ale jedná o jeden z těch mála českých filmů, který se povedlo usadit i v zahraničí a především jde o jeden z mála českých filmů, jehož humor nebyl omezen pouze na české publikum a reálně i díky často situačním momentům, gagům a vizuálním nápadům jde naprosto pochopitelně právě o ten film, který měl legendárního Henry Fondu dohnat k slzám smíchu. Koňská opera si naprosto bravurně utahuje z westernového žánru a zároveň mu svým zvláštním způsobem dává poctu a drží se víceméně zajetých pravidel, které jsou odlišené právě až těmi humornými a a úsměvnými momenty. Zároveň se velmi skutečně podařilo vystihnout dobové zasazení a celá westernová atmosféra v tomhle filmu sála ze všech koutů neskutečně. Už v roce 1964 Limonádový Joe představil několik zdařilých filmových triků a především je brán jako film, který položil základy kaskadérům v Čechách a i díky tomu mohlo dojít k akčním pasážím o kterých opět platí, že jsou účelově úsměvné, ale přesto by s trochu jiným pojetím mohli fungovat i v klasickém westernu. Koňská opera má též nezvyklé vizuální zpracování, které na rozdíl od většiny co tady padlo nemusí sednout skutečně každému. I v tomhle vizuálním pojetí mají ale eskapády Limonádového Joea své specifické a jedinečné kouzlo. Padá tu několik dnes již legendárních hlášek a i díky svému velkolepému zpracování se film za ta léta jednoduše neokoukal a i díky tomu patří mezi legendární české filmové klasiky, přičemž mu tento status už nic jen tak nesebere. Limonádový Joe je na to po 56 letech pořád příliš až tak moc svůj než aby byl totiž zaměnitelný. Oldřich Lipský měl po tomhle filmu definitivně nakročeno k tomu stát se jedním z nejlegendárnějších českých (nejen) komediálních režisérů (krom ,, české světové trilogie´´ stojí třeba za ,, Marečku, podejte mi pero!, Jáchyme, hoď ho do stroje! nebo Třemi veterány) a i díky jeho citu k humoru u Koňské opery humorná stránka tolik funguje. Je tu i parádní casting- Po původních volbách jakými byli třeba Karel Gott (hádejte, čí je nakonec alespoň hlas hlavního hrdiny? nebo Jiří Kodet se nakonec role ujal čerstvě Karel Fiala, který se předtím a ani poté už tak velké filmové role nedočkal, přes to ale bude jeho odkaz právě v legendárním pistolníkovi, který by se s nadsázkou mohl rovnat takovému Blonďákovi z Dolarové trilogie nebo Harmonikovi z Tenkrát na Západě. Miloš Kopecký si tu jako padouch Hogo Fogo položil základy pro své legendární ztvárňování záporáků a i jeho výkon se v zahraničí dočkal právem velké obliby. Je tu naprosto parádní Květa Fialová, velmi fajn Olga Schoberová a také plejáda dalších parádních či sympatických herců v menších a přesto zapamatovatelných úlohách, ať už mluvíme o Vladimíru Menšíkovi, Waldemaru Matuškovi, Stelle Zázvorkové nebo Zdeňku Srstkovi. Ten film je jednoduše sranda, která perfektně balancuje na tom jak vzdávat poctu a zároveň si z toho razantně utahovat a především i v závěru naprosto parádně nejen, že prodá zásadní zvrat přitažený tak za vlasy, že k téhle bláznivé parodii sedí (byl to tvůrčí záměr), ale zároveň představí dost možná nejlepší filmový Product placement všech dob. A i za tohle jasné plusové body. Kouzlu Limonádového Joea aneb Koňské opery jsem nikdy zcela nepropadl a nečekám, že by se to ještě někdy mělo změnit. Přesto ale ten film cením z mnoha důvodů a především se poprvé v rámci filmového světa o nás výrazněji dozvěděli v USA (ještě předtím než si o 2 roky později došel pro Oscara za nejlepší zahraniční film Obchod na korze). Je to naprosto zábavná a chytrá parodie, která je též filmařsky velmi vypiplaná, minimálně v rámci české filmové scény přelomová a člověk jí tak odpustí, že se některé gagy možná po humorné stránce míjí účinkem a když se ukáže, že méně je někdy opravdu více, přesto všechno je ale Limonádový Joe jednoduše jeden z těch filmů, který přece jen stojí za to před jadernou válkou strčit do trezoru. Až se totiž za 20 bude chodit do kina na Kameňák 12 nebo Bony a klid VII: Síla se probouzí, tak nové generace budou dost možná ještě obtížněji věřit tomu, že čeští filmaři vytvářeli něco co se mohlo světovému filmu vyrovnat. V tom případě jim tedy nevlepte pár facek a radši jim pusťte celou volnou trilogii, kterou naprosto stylově odstartoval právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, který i nadále bude šampiónem srdcí českých filmových diváků....... () (méně) (více)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Som dosť opatrný pri zaraďovaní komédií, paródií a iných "ľahkých" žánrov do mojej Top 100. Našťastie u Limonádnika je opatrnosť úplne zbytočná. Je to jeden z mála filmov, ktorý, podľa mňa, prekonáva i svoju literárnu predlohu. V tvorivom tíme dali o sebe, okrem režiséra a hercov, výrazným spôsobom vedieť aj kameraman, trikári, kaskadéri a ďalší. Hudobná zložka, poskladaná z chytľavých melódií a priliehavých textov, je jednou nohou trojnohého stolíka. Napriek tomu, že Limonádnik je kultom, legendou, stále sa ešte nájdu diváci, ktorí ho považujú za priemerný western so zbastardeným koncom. Asi pijú málo kolalokovej limonády. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (80)

  • Za režisérom Oldřichom Lipským prišla po jednej besede v Českej Lípe mladá dievčina, ktorá sa pochválila, že snímku vďaka otcovi premietačovi videla 52-krát. Rekordmanmi sú zrejme členovia posádky jednej zaoceánskej lodi, ktorí ju videli 180-krát. (Raccoon.city)
  • Autorem slavné hlášky: „Noci jsou chladné? To abych si vzal teplé prádlo,“ je ve skutečnosti otec režiséra Oldřicha Lipského, Vilém Lipský. Touto průpovídkou počastoval policistu, který jej zatýkal pro údajné rozvracení republiky. Paradoxní na této situaci bylo to, že onen policista před 2. světovou válkou sloužil v Pelhřimově jako četník a Vilém Lipský, který v té době byl pelhřimovským radním, byl de facto jeho nadřízeným. (Dinsberg)
  • Květa Fialová (Tornádo Lou) vzpomínala, že s filmem objížděli i letní filmový festival v bývalé NDR, ale němečtí diváci se filmem naprosto minuli a dokonce v některých případech po českých tvůrcích házeli co měli po ruce. (sator)

Související novinky

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

22.07.2021

Letos se v obou Těšínech budou slavit prázdniny s filmem. Na přelomu července a srpna se po pandemické přestávce diváci setkají naživo v rámci filmové přehlídky „Kino na hranici”. Co je čeká? „Loňský… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno