Epizody(10)
-
Currahee (E01)
-
Den všech dnů (E02)
-
Carentan (E03)
-
Nováčkové (E04)
-
Křižovatky (E05)
-
Bastogne (E06)
-
Bod zlomu (E07)
-
Poslední hlídka (E08)
-
Proč bojujeme? (E09)
-
Body (E10)
Obsahy(2)
Bratrstvo neohrožených představuje zásadní počin v historii HBO i televize samotné. Jedná se o desetidílnou minisérii natočenou na motivy bestselleru spisovatele Stephena E. Ambroseho, jenž pojednává o elitní jednotce americké armády z 2. světové války známé jako Easy Company. Minisérie začíná v přísném výcvikovém táboře v Georgii v roce 1942 a vypráví o pozoruhodných úspěších této dobrovolnické střelecké roty, která se časného rána v osudný den "D" roku 1944 účastnila výsadku ve Francii. Stála v čele operace Market-Garden a prodělala ofenzívu na Rýně, zaútočila na nacisty v Bastogne i v Bulge a v roce 1945 pomáhala dobýt Hitlerovo "nedobytné" Orlí hnízdo v Berchtesgaden. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (1 259)
Skutečně skvělý seriál, který svým rozmachem skoro ani nepatří na televizní obrazovky. Přesto ho tam budete opětovně rádi hledat, o to se vsadím. Příběh roty E, kterou sledujeme od výcviku až do konce války, se může směle řadit do zlatého fondu válečného filmu. Je velmi realisticky natočený, syrový, drsný a přitom (což u americké produkce dvakrát potěší) není patetický, zbytečně patriotický a slzopudný. Hlavní trumf "Bratrstva neohrožených" nespočívá v brilantně natočených bojových akcích, jeho hlavní síla je jinde - v čase, kdy vlastní boj neprobíhá a na povrch vyplouvají příběhy jednotlivých vojáků; v čase, kdy se tuží válkou zformovaná přátelství...Hnacím motorem každého výjimečného díla je nějaké poselství, které vysílá ke svým divákům. I v tomto bodě "Band of Brothers" funguje bezchybně, navíc v několika rovinách - klade otázky o hrdinství, utrpení, povinnosti, přátelství, o údělu vojáka a válce samotné. Pro mě je (i když od reality jistojistě stále hodně vzdáleným) důkazem absurdity a nepochopitelné krutosti jakéhokoliv válečného konfliktu. Což není rozhodně málo...Stačí vzpomenout na devátou epizodu se symbolickým názvem "Why We Fight", která se v mém osobním žebříčku zařadila mezi klenoty televizní tvorby. ()
V první chvíli možná mnohými nedoceněný seriál, který poutavým a vkusným, ale i realistickým způsobem přibližuje utrpení války skrze jednotku, která prošla evropskou špínou a krví. Právě procházka relativně známými místy, opakování bitev viděných jinde a jindy z nového (působivějšího) úhlu rozhodně prospívá příběhu i schopnosti vniknout do atmosféry i světa před kamerou. Spielberg, Hanks a další zúčastnění předčili má očekávání a válku si užívají, dávají ji hlubší rozměr a diváka pohlcují do příběhu mužů, kterými mohl být kdokoliv. Na takové muže se nesmí zapomínat, stejně tak na všechnu tu hrůzu, která se stala. Kdo nechápal kvalitu BoB ihned, musel ji docenit nejpozději s rámci srovnání s mladším mořským bratřičkem z Pacifiku. BoB je možná nejlepší válečný (mini)seriál všech dob, ale je skvělé cítit, že to nebyl prvotní záměr. ()
Vlastně ten seriál poškozuji, když dávám pouhé čtyři hvězdičky, protože jde v každém ohledu o vynikající řemeslo a jeden z vrcholů žánru. Realisticky podané válečné drama, skvěle obsazené s dobře nastíněnými charaktery, bez laciného patosu a zároveň s dostatečně velkým rozpočtem, aby vznikl divácky atraktivní seriál. V zásadě mi vadí jen ten americky zkreslující pohled na 2. světovou válku, který si naplno uvědomí snad jen dobrý znalec historie. I když Bratrstvo neohrožených je v zásadě civilní, absentuje tam ten tradiční nechvalně známý patriotismus, divák se pochopitelně při sledování seriálu nedoví, jak nízká byla bojová morálka amerických jednotek na západní frontě, jak nízká byla vůbec podpora války na evropském kontinentě mezi americkou veřejností. Spojené státy byly dlouho ve vleku politiky izolacionismu, částečně díky špatné zkušenosti ze svého angažmá v 1. světové válce. Evropská válka nebyla populární a vlastně až drastické záběry z koncentračních táborů a líčení německých zvěrstev na sklonku války dodatečně odůvodnily v očích veřejnosti vstup do války a válečné ztráty. Proto taky protižidovské pogromy přitáhly tak silnou pozornost. Americké velení s ohledem na veřejné mínění doma chtělo minimalizovat ztráty a vedlo válečnou kampaň nesmírně opatrně. Obvyklá taktika byla intenzivním bombardováním a dělostřeleckým ostřelováním zdecimovat protivníka tak, aby nekladl pokud možno žádný odpor. Ještě v posledních měsících války, kdy stály americké jednotky proti demoralizovanému nepříteli, kterému docházely pohonné hmoty a proviant, postupovaly v průměru o 3-5 km denně, i když měly drtivou převahu. Spoustu těchto věcí se prostě divák seriálu nedoví nebo se je přinejmenším nedoví v plném rozsahu. I když i na západní frontě se umíralo a strádalo, je to nesrovnatelné s tím, jaká dramata probíhala na východní frontě nebo během partyzánské války. Celkový dojem: 90 %. ()
Fantastická práce! Tvůrci vzali to nejlepší z vojína Ryana (naturalistické a technicky brilantní zobrazení války), odbourali nechutný vlastenecký patos a soustředili svůj seriál kolem uvěřitelných postav z masa a kostí, které chybují a chovají se jako skuteční lidé. Narativní koncept, kdy se každý díl soustřeďuje na odlišný úhel pohledu a věnuje pozornost odlišným postavám, je zpočátku matoucí, ale jakmile si člověk navykne na několik klíčových tváří, začne být "Bratrstvo" vskutku návykovou záležitostí. Obraz války je tu patřičně drsný, bezprostřední a vskutku brilantně přenesený skrz oko kamery do divákova mozku. Perfekcionismus kamery i režie je udivující, a i když jsme většinu fintiček viděli už ve Spielbergově válečné pohádce, teprve v Bratrstvu působí skutečně bezprostředně. Výborná je i majestátní hudba Michaela Kamena a samozřejmě maximální uznání si zaslouží scénáristé, kteří dokázali zdánlivě nesourodé válečné obrazy poslepovat do naprosto soudržného celku a vytvořit navíc potenciál pro filmové obrazy tak mocné, jako je například miniaturní lovestory medika a francouzské sestřičky v Bastogne. Bratrstvo není jen spektakulárním zážitkem, je to zároveň vrcholně působivý portrét válečného utrpení a všedního heroismu... ()
Priznám sa že The Pacific je 100x lepší ale ako vojnový seriál, ktorý obsadí druhú pozíciu, to nieje zlé. Vizuálna stránka je pozoruhodná. Iste, poviete si, za 120 000 000 dolárov by ste to tak dobre nakrútili aj vy. Ale niektoré epizódy sú také monumentálne, že trvajú síce „len“ 60 minút, ale budete z nich tak „vojnovo naplnení“, akoby sa jednalo o dvojhodinové „plnohodnotné“ kino filmy. Spielberg teda opätovne potvrdil svoju obchodnú zručnosť, keď za relatívne nízky peniaz sprevádzkoval obrovský kolos (revolučný Jurský park urobil za ani nie sedemdesiat miliónov dolárov). Kostýmy, sychravé exteriéry, detailne zariadené interiéry, zbrane, masky, rekvizity, tanky, vozidlá, lietadlá, masové bojové scenérie atď., to všetko je na špičkovej úrovni, ktorá miestami až berie dych. Vďaka bohu neberie dych tým „aha, aké bombové efekty“ alebo „dofrasa, ako to nakrútili?“ ale tým, že sa stávame svedkami akoby dokumentárnych záberov, sme súčasťou príbehu a sánka nám nepadá z počítačových trikov, ale z príbehu a verného „podania doby“. ()
Galerie (137)
Zajímavosti (83)
- Joe Liebgott bol oveľa starší ako ostatní z roty Easy Company - keď vojna skončila, mal 30 rokov. Ross McCall, ktorý ho hral, mal počas natáčania 24 rokov. Naopak to bolo s Denverom "Bullom" Randlemanom (Michael Cudlitz) a Buckom Comptonom (Neal McDonough), ktorých herci boli o 10 rokov starší ako ich postavy. (WalterIK7)
- William Guarnere (Frank John Hughes) vytesal "Fran" do svojej pušky, pretože to bolo meno skutočnej manželky Williama Guarnera. (WalterIK7)
Reklama