Režie:
George A. RomeroKamera:
George A. RomeroHrají:
Duane Jones, Judith O'Dea, Karl Hardman, Marilyn Eastman, Keith Wayne, Judith Ridley, Kyra Schon, Charles Craig, S. William Hinzman, George Kosana (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Do kin míří další naprostá klasika jménem Noc oživlých mrtvol. Tenhle film se stal přelomovým a ovlivnil celý další vývoj hororového žánru. Příkladem budiž pojem zombie, jehož celosvětové vnímání se změnilo právě až s Nocí oživlých mrtvol. Do té doby to byl člověk při rituálu Voodoo, pak už nemrtvý dychtící po lidském masu. Příběh sleduje osudy sedmi lidí, kteří najdou útočiště před živými mrtvými na opuštěné farmě. Pak se situace ale zvrtne a přeživší se pustí do sebe vzájemně. Film je i na dnešní dobu hodně syrový a správně nekompromisně děsivý, takže v porovnání s ním vypadají moderní horory trochu pohádkově. (Pannonia Ent.)
(více)Videa (2)
Recenze (457)
Americký režisér George Andrew Romero, dnes všeobecne uznávaný kráľ zombie horroru, natočil v roku 1968 svoj filmový debut, ktorý odštarotival jeho úspešnú karieru zombie tvorcu. Toto dielo už mnoho krát prekonal svojimi ďalšími snímkami, v ktorých ďalej rozvíja tento horrorový subžáner. "Noc oživlých mŕtvol" však treba rešpektovať ako základný kameň; ako niečo, čo dalo impulz ku vzniku nového filmového fenoménu - zombie horror! **** ()
Tenkrát to v kinech musel bejt fakt nářez a být vlastníkem osamnělé farmy jistě bych se večer rozhodl přespat raději v hotelu ve městě než jet domů a bát se každýho stínu venku. Tohle je zkrátka začátek té dlouhé řady zombie hororů, které kupodivu dnes už tak nefungují, protože jsme stále otrkanější...Chrchlající mrtvák za dveřmi už dnes není nic tak neobvyklého čeho by se divák leknul, to už jich musí být aspoň celé město nebo celý stát aby se o tom dalo točit... Tehdejší černo-bílé zpracování tomu dalo ještě něco navíc. * * * * ()
I vystoupil léta Páně 1968 praotec Romero na horu R.I.P. (ani náhodou, mrtvoly!) a k souputníkům pravil: „To je ta země zombie zaslíbená, lidského masa plná, krví oplývající…“ Znepokojivá hudba S.V.Licina (kdo by řekl, jak strašidelné může být pouhé jedoucí auto!) a závěrečný ryze americký hon na krocany (nejdřív střílej, potom se ptej) jsou jediné dva pro mě zajímavé vztyčné body režisérova slavného debutu a i když pominu spoustu do očí bijících lapsusů s kontinuitou scén (střídání venkovního dne a noci při úvodním schování se Barbary do domu je nejmarkantnější), nepřekousl jsem to pomalé tempo a ztrátu dechu v prostřední části tohoto jinak bezesporu základního kamene žánru, který, přiznávám se a proto mě berte s rezervou, pro svou šílenou stereotypnost stejně příliš nevyhledávám. „They're coming to get you, Barbara..“ ()
║Rozpočet $114,000║Tržby USA $12,000,000║Tržby Celosvetovo $30,000,000║ Režisér George A. Romero a začiatok jeho zombickej ságy ani lepšie nemohol začať. V podstate z jednoduchého príbehu vystaval ponurú drámu o vzťahoch ľudí zajatých v dome ohrozujúceho hladnými zombíkmi. Práve týmto filmom sa vytvorila základná stavba pre rozvoj tohto horrorového subžánru, kde ožívajú mŕtvy. Tento žáner prežíva až dodnes a stále má čo ponúknuť, aj keď prechádza občas nejakými menšími úpravami. Najlepšie na tom je že aj samotný Romero dnes už označovaní ako otec zombii žánru, stále prispieva a obohacuje to čo pred desiatkami rokov začal. Naposledy sa zaskvel skvelým doplneným ságy v podobe Denníka mŕtvych . K jeho zombii prvotine ešte dodám, že už vtedy sa dokázal pohrať dosť slušne z trikmi, maskami a strihom a tak nám prináša miestami brutálne scény plné násilia, napätia a krvi. /80%/ ()
Romero nekompromisně odříznul hororový žánr od jeho goticko-nadpřirozených kořenů a pod vlivem Mathesonovy novely Já, legenda šokoval diváky zřejmě prvním příkladem tzv. sociologického hororu (za jehož otce bývá někdy neprávem označován Craven). Dokázal zachytit soudobý strach z represivního aparátu, znepokojení ze stoupající kvantity a brutality násilí v ulicích. Možná nejvýmluvnějším komentářem k době je závěr, kdy se jako největší zrůdy neprojeví zombies, ale (bílí) venkovští balíci, zastupující nedůvěryhodné autority. Laciná vizuální stránka byla zčásti nutností, zčásti snahou přiblížit se dobovému televiznímu zpravodajství (rovněž černobílému). Výsledkem je nejen přelomový horor, stojící na počátku vlny neučesaných „feel-bad“ filmů (Poslední dům nalevo, Texaský masakr motorovou pilou...), ale také kruté a pravdivé zachycení nálady pro (nejen) americkou společnost zlomových let. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, Radko, Kusko.t2, MIMIC ()
Galerie (123)
Photo © Reel Media International
Zajímavosti (119)
- Romero připustil, že film Herkyho Harveye Carnival of Souls (1962) měl velký vliv na natáčení. (Chatterer)
- Hudba použitá ve filmu zazněla původně ve snímku Teenagers from Outer Space (1959). (Chatterer)
- Noc oživlých mrtvol byl poslední film svého druhu, který byl přístupný všem věkovým generacím. Měsíc po jeho vydání vznikl systém přístupnosti filmů, který se dnes běžně používá. (Wade)
Reklama