poster

Noc oživlých mrtvol

  • Česko

    Noc žijících mrtvých

  • USA

    Night of the Living Dead

  • Slovensko

    Noc živých mŕtvych

  • Austrálie

    George A. Romero's Night of the Living Dead

Horor / Mysteriózní

USA, 1968, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JFL
    ****

    Šedesátá léta dvacátého století přinesla zásadní tematický posun pro filmové horory. Do té doby totiž žánrové snímky zobrazovaly ohrožení přicházející zvně našeho světa, zpravidla v podobě nadreálných monster typu upírů, vlkodlaků, mimozemšťanů či všemožných zvířecích bestií. V případě, že nositelem zkázy byl výplod člověka jako v případě doktora Frankensteina, bylo vždy jasně konstatované, že strůjcem zla je outsider stranící se společnosti. V roce 1960 přišel zásadní zlom s Psychem Alfreda Hitchcocka, kde vrahem byl na první pohled obyčejný mladý muž s psychickou poruchou. O čtyři roky později snímek The Last Man on Earth (Poslední muž na zemi, 1964) podle románu Richarda Mathesona Já, legenda (I Am Legend, 1954) rozvedl monstrositu obyčejných lidí do apokalyptických rozměrů. Potenciál tohoto směru dovedl do maxima George A. Romero ve svém debutu Noc oživlých mrtvol, který inicioval zlom v ikonografii filmových zombií. Nejen, že oživlé mrtvoly ani náznakem nespojuje s mystikou či okultismem, ale ani se nezatěžuje tradičně nesoudným vysvětlováním jejich původu. Zombie zde totiž slouží nikoli jako laciná atrakce, ale coby katalyzátor vyprávění. Nejzásadnější posun, s nímž Romero přišel, bylo přenesení pozornosti z vnější hrůzy fantaskních zrůd na vnitřní zlo, které se ukrývá v lidech samotných. Romerova nihilistická vize společnosti hroutící se tváří v tvář iracionálnímu ohrožení rezonovala s dobovými náladami v Americe konce šedesátých let. Vleklá válka ve Vietnamu a její dopad na veřejné mínění a polarizaci společnosti v USA se odráží jednak v obsažených mediálních obrazech apokalypsy, ale také v zastřešující nedůvěře vůči státním aparátům. V době uvedení filmu nicméně málo kritiků dokázalo ocenit komplexnost a myšlenkovou výbušnost snímku. Naopak spíše jeho autorům spílali za explicitní násilí a absenci jakýchkoli pozitivních hodnot. Již o pět let dříve ustanovil trashový klasik Herschell Gordon Lewis svým snímkem Krvavá hostina (Blood Feast, 1963) žánr gore filmu a záhy i další tvůrci zkoušeli explicitní krvavé výjevy povýšit na přímočarou atrakci. Nicméně fušerskost a okatá hloupost Lewisových snímků i děl jeho následovníků umožňovaly divákům získat vůči zobrazovaným hrůzám bezpečnou distanci. Tentokrát ale díky dramatickému vyprávění, s důrazem na konflikty mezi lidmi zbavenými racionálních jistot a bezpečí společenské struktury, veškeré zobrazované hrůzy přesně cílí na úzkosti a podvědomé obavy publika. (text byl původně psaný pro katalog LFŠ)(22.9.2013)

  • Morien
    *****

    (1001) Viděla jsem 30th Anniversary Edition a to bylo tedy zatraceně působivé. Dokonce mám dojem, že se ani nebudu pokoušet sehnat původní film, protože bych si ráda zapamatovala tohle. Nejsem schopná posoudit, co všechno bylo dotočeno a co je původní (z textů na netu jsem pochopila, že zejména ten kazatel), každopádně celek šlapal jako hodinky snad v každém směru. Rozhodně se mi líbilo to, že film byl natočený způsobem, jako kdyby šlo kupříkladu o soudní drama či jinak vysoce seriózní nebo aspoň na tento post útočící film. Herci byli mňamkózní, stejně tak scénář a kamera. Jde o nezávislý snímek a přesto je každý záměr komponovaný s velkým důrazem na estetiku, mňam mlask. Dost mě mrzí, že tohle je jeden z otců nového hororu a ti lidé, kterým on prošlapal cestu, pojem hrůzy a strachu tak bezuzdně przní béčkovými slátaninami pro týnejdžry na pátek večer. A třešinkou, kterou jsem si nechala na závěr, je pochvala hudby, kterou pro tu po-třicetiletou verzi napsal Scott Vladimir Licina. ♥ Ta se podílela na extázi, která se mě během filmu zmocňovala, alespoň z jedné třetiny, ne-li víc. Právě kvůli tomu bych tu pravou starou verzi vidět ani nechtěla, protože si Noc oživlých mrtvol nedovedu představit bez té mrazopudné strachomuziky.(3.9.2010)

  • ripo
    ***

    Zo súcitu k statusu legendy zombie horrorov nebudem pridávať na hodnotení .... Úvodné pasáže v dome mi pripomínali, akoby to produkovala Československá televízia, štúdio Ostrava, alebo Košice ... Až som sa bol pozrieť do údajov, či to nie je TV film .... Akoby sa tento film nenatáčal v roku 1968, ale minimálne o 15 rokov skôr. Totálne nudný prostriedok filmu, kde sa akože mali prejavovať charaktery postáv, ma ubíjal. Nič nezmenila ani masová zombie scéna na záver, či posledné výstrely - tie sa hádam dali čakať cca 10 minút vopred. Kvality tomuto filmu neuberám, avšak, pre mňa to bolo sklamanie ...(11.7.2009)

  • cheyene
    *****

    Vynikající horor z doby, kdy ještě k vybudování atmosféry, hrůzy, strachu a děsu nebylo zapotřebí hektolitrů krve a desítek "lekaček". Od samého začátku má Noc oživlých mrtvol spád a ačkoliv mrtvoly vypadají na dnešní poměry až příliš normálně (až moc živě), tak děsivost tomuto počinu upřít nelze. Skvělé herecké výkony hlavních hrdinů, klaustrofobní prostředí a mysterióznost samotného námětu, to vše mě vede k plnému počtu hvězdiček.(5.4.2015)

  • molotov
    *****

    Klasika.(9.7.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace