Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Matěj usedá na břehu řeky a ve spánku nad ním diskutují Rozum a Štěstí. Rozum, moudrý kmet se stříbrnými vlasy, chce Matějovi pomoci. Provede své kouzlo a Matěj se probudí jako nový člověk. Vysvětlí užaslým rodičům, že odchází do světa, a osud ho zavede do Ctiradova království, které je ovšem náhle stiženo pohromou. Vydatná porce královské moudrostí, kterou pohádkový děd Rozum přičaroval Matějovi, pochází totiž z Ctiradovy královské hlavy. Právě v této těžké chvíli se blíží ke Ctiradovi Závist, ošklivá ježibaba kterou právě vyhnali z Mojmírova království, a která se na Ctiradově dvoře zabydlí pod maskou jeho sestřenice. Závist postupně ožebračí polovinu místní šlechty, naučí všechny hrbit se a nosit šaškovské čepice. Nejmoudřejší lidé království jdou do vězení. Do města mezitím ovšem pronikne Matěj, který se ihned spojí se stejně mladou a půvabnou Pavlínou, královskou dcerou. Závist se ho snaží několikrát zničit. V té chvíli se nad Ctiradem opět radí Rozum se Štěstím. Rozum má sice vždycky pravdu, ale bez trochy štěstí je bezmocný, a tak Štěstí - v podobě zlatovlasé krásky - bere Matěje pod svoji ochranu. Ale Závist má v rukou poslední ďábelský triumf... (Bontonfilm)

(více)

Recenze (344)

blackrain 

všechny recenze uživatele

Ano, závist je mocná a nesmrtelná, zvlášť, když kráčí ruku v ruce s hloupostí. Přesně takhle si budu tetičku Závist představovat do konce života. Její zhmotnění v podobě Jiřiny Bohdalové bylo dokonalé. Jí ta Závist sedla jako zadek na hrnec. Rozum a Štěstí se taky povedli. Jaromír Hanzlík byl kouzelný, když přišel o rozum. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Velký porevoluční hit s Jiřinou Bohdalovou, který ve své době podpořilo její účinkování v Jedna kočka za druhou. Za normalizace převážila její práce pro televizi a proto každé její zastavení ve filmu se zdálo být uníkatním. Dnes se tato teze potvrdila, vzhledem k tomu, že dodnes jejím posledním velkým filmem byla Fany a po Nesmrtelné tetě se její poslední velkou pohádkou stala Jezerní královna, ve které de facto jen svou Závist zopakovala. Tato její poloha se nakonec ukázala platnou také pro několik dalších pohádek v TV (Boháč a chudák...). Při zpětném pohledu můžeme navíc ocenit zakořenění Filipa Blažka a litovat odchodu Barbory Bobuľové do zahraničí. ()

Reklama

Ripley 

všechny recenze uživatele

Není to blbý a to je dobře.Hanzlík jako král bez rozumu byl dobrý tah.Hlupáky on zkrátka umí viz. role v Postřižinách nebo Slavnostích sněženek.Bohdalka má celý film pro sebe,což mi nevadilo,ale výkon Blažka a Bobuľové byl velmi rozpačitý.Jako celek jde o průměrnou pohádku,která nedosahuje atmosféry našich starých klasických pohádek,ale každopádně se najdou mnohem horší kousky které následovaly v dalších letech až do teď. ()

Remedy 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších českých pohádek, u které jsem se v dětství i docela dost bál. Výborná Bohdalová společně s Hanzlíkem herecky excelují v příběhu, jehož některé myšlenky zůstanou aktuální snad navždy. Jako exemplární příklad mě napadá scéna s královským šaškem a dvořany, kde se v okamžiku lámání chleba zachová panstvo tristně svinským způsobem. Není v tom asi třeba hledat nějaké hlubší paralely s dnešní "rozdělenou" společností. Lidi jsou prostě svině. ()

Lovely.Bones 

všechny recenze uživatele

Celé toto pohádkové dílo je jen o jedinké věci. O super herecké jízdě Jiřiny Bohdalové (tzv. Matky české filmové kultury). Prakticky je to jedna dlouhá One Woman Show, a kdykoliv není na plátně, tak je to nuda k uzoufání. Ostatní herci se pouze vezou, dokonce občas i drhnou, jako například herecké dovednosti a sympatičnost Barbory Bobuľové. Hudba je slabá, stejně jako efekty. Kdyby tohle bylo dotaženo, tak bych věřil tomu, že by se to mohlo stát i kultovní záležitostí. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (10)

  • V knize "Rozmarná léta českého filmu" je zárodek filmu popsán takto: "'Celé to vzniklo tak, že mi zavolali mně naprosto neznámí lidé z Bontonu, konkrétně pan Kozák, že si mě vytipovali jako člověka, který má zkušenosti s filmem pro děti a že by ode mě chtěli pohádku,' vzpomíná režisér Zdeněk Zelenka. 'Pozvali is mě a řekli mi takové opravdu skromné zadání: Chtěli bychom něco jako Tři oříšky pro Popelku, aby to byl divácký film, aby to nestálo moc peněz a aby to byla komedie.' Následující historka je už poměrně známá. Termín odevzdání námětu se blížl, Zdeněk Zelenka pořád neměl nic v ruce a vtom mu volá Jiřina Bohdalová. 'Co děláš?' ptala se ho. 'Ale, já jsem takovej vůl, podepsal jsem, že jedné firmě napíšu námět na pohádku, vůbec nevím, jestli na ní mají peníze, ale já teď ten scénář taky nemám,' rozčiloval se Zelenka. 'A co v tom hraju?' zeptala se s kouzlem soubě vlastním Jiřina Bohdalová. 'Vždyť ti říkám, že ještě vůbec nevím, o čem to bude,' cholericky prskal Zelenka. 'Tak to bude prd, a ne pohádka, když v tom nehraju,' řekla Bohdalová a zavěsila. Zasadila tím do hlavy Zdeňka Zelenky semínko, které začalo klíčit. 'Že bych něco pro tu Bohdalku,' brumlal si pod vousy, přečetl si krátkou pohádku Karla Jaromíra Erbena 'Rozum a Štěstí' a fantazie mu začala pracovat." (NIRO)
  • Natáčeno se také na zámku ve Vranově nad Dyjí , Kopicově statku v Českém Ráji, ve skanzenu Kouřim a na zámcích Horšovský Týn a Sychrov. (M.B)

Reklama

Reklama