Režie:
Steven LisbergerKamera:
Bruce LoganHudba:
Wendy CarlosHrají:
Jeff Bridges, Bruce Boxleitner, David Warner, Barnard Hughes, Peter Jurasik, David S. Cass Sr., Michael Dudikoff, Cindy Morgan, Jackson Bostwick, Dan Shor (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Snímek Tron byl v době svého vzniku vpravdě převratný, experimentoval s neprobádanou počítačovou animací a nevídanými vizuálními efekty, které okořenily skvělé akční scény. Flynn (Jeff Bridges) je počítačový expert, který se živí tvorbou her. Soustavně se ale také nabourává do počítačové sítě firmy Encom a snaží se z ní získat důvěrnou informaci. To se ale nelíbí hlavnímu programu, který se rozhodne přenést Flynna do svého království, elektronické civilizace, plné nástrah. Flynn se teď musí probojovat přes počítačové hry a pokusit se zneškodnit neovladatelný a nebezpečný hlavní ovládací program. Jeho jedinou nadějí je odvážný a věrný program Tron, který jako jediný je schopen mocného nepřítele porazit. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (2)
Recenze (484)
Vynikající vizuál - o tom žádná. Lisberger a jeho tým v Tronu uletěl do nepředstavitelných filmových lokací a musí se nechat, že ty fungují skvěle a dodávají filmu jeho nezapomenutelný a legendární punc. Na druhou stranu si nemůžu pomoct, ale na mě osobně děj Tronu nefunguje ani za mák. Přitom to má hlavu patu, dokonce i patu, chvílemi i hrdinům fandím, ale jako komplex mě to ani na několikáté nevzalo. Takže - za audiovizuál čtyři, za děj dvě, průměr - tři hvězdy. Look, just so I can tell my friends, what this dream is about, okay? Where am I? ()
Neskutečné žrádlo. Děj na úrovni videohry pro Segu bych neřešil, nejdůležitější je ‚vystajlovaná‘ grafika a Bridgesův ironický úsměv. Nejzajímavější na tom všem je, že ‚triky‘ vlastně nemají možnost jakýmkoliv způsobem stárnout. Chápu, proč na tomhle spousta lidí vyrostla, že Wachowski Brothers? 4 a ½. ()
Pro člověka, kterého doslova "vychovaly" 8 bitové počítačové hry a videohry byl tento film opravdu úžasným zážitkem. Jeden z nejoriginálnějších filmů, jaké jsem kdy viděl. Film, který nemůže zestárnout, protože bude stále zajímavý svým zpracováním a celou ujetou podstatou ... Polygonová grafika v takové míře musela dát v roce vzniku neuvěřitelně zabrat nejen lidem, ale i tehdejším počítačovým přístrojům (fakt by mne zajímalo, na čem přesně ji tvořili ...). A vůbec celkové pojetí filmu je klasika nejklasičtější a přitom nejjednodužší (až bych použil pojem "nejprimitivnejší" ...). Johnny Mnemonic (1995), ani trilogie MATRIX nebyly rozhodně první ... první byl TRON ... človíček probíhající vektorovým světem videoher ... BOMBA!!! ()
Bohužel absolutně nedokážu docenit, jak moc převratně Tron musel působit v době svého uvedení. Ale neustále jsem se o to snažil. Myšlenka a částečně i provedení mi připadají fantastické. Příběh ale spíš kolísá, v určitých chvílích vyloženě drhne. Vykrádání či půjčování si ze Star Wars zde není tak očividné, rozhodně ne tak, jako v pokračování Tron: Legacy. Což je mimochodem film, který z větší části dojíždí právě na některé postuláty tronovského světa stanovené v tomto filmu. Oba filmy jsou značně nedokonalé, ale stejně je mi první Tron sympatičtější. Je z něj cítit, že je to skutečný průkopník, všechny ty hloupé naivity mu mohu snáze odpustit, než pokračování. ()
Nejaký Steven Lisberger zaviedol v svojej dobe publikum na miesta, kde ešte nikdy predtým neboli a prežívali úplne nový typ príbehu. Za túto inováciu a originalitu si film svoje vysoké hodnotenie zaslúži. Efekty síce zostarli, ale napriek tomu mi nepripadajú smiešne, skôr vzbudzujú túžbu po ich preskúmaní, po tom, akým štýlom bolo možné pred 30 rokmi niečo podobné natočiť. Zaujímavé, že podobný virtuálny typ sci-fi sa v budúcnosti vďaka Tronu príliš neuchytil. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (45)
- Steven Lisberger při tvorbě Trona vycházel z „Pongu“ z roku 1972, považovaného za první komerčně úspěšnou videohru. Od jednoduchého pinkání míčku mezi dvěma raketami se ovšem posunul dál a vytvořil svět, ve kterém zavedl diváky do nitra počítačových programů. (Zdroj: ČSFD)
- Vinou nesprávného zpracování filmu v postprodukci se v něm náhodně objevují vady. Ty byly „skryty“ tak, že se k nim přidal zvuk a staly se "součástí programu". (HellFire)
- V Severní Americe film utržil 33 milionů amerických dolarů, celosvětově pak v součtu 50 milionů. Šlo o relativní finanční zklamání (studio muselo odepsat cca 17 milionů), ovšem slušnou náplastí se jistě postupně staly sedmdesátimilionové tržby z prodeje merchandisingu. (NIRO)
Reklama