Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jedna věc je bojovat proti otroctví, druhá zbavit se vlastních předsudků… Americká občanská válka, druhá polovina 19. století. Mladý kapitán federální armády Robert Gould Shaw přežije zranění v bitvě díky pomoci černošského hrobníka Johna Rawlinse. Po svém zotavení je povýšen a stane se velitelem první jednotky, složené výhradně z černošských vojáků. Na pomoc s velením 54. dobrovolného pěchotního pluku povolá svého přítele z dětství, majora Cabota Forbese. Válka Severu proti Jihu je v plném proudu a to mimo jiné znamená, že vojáci černé pleti, oblečení v unijní uniformě, budou nepřítelem bez milosti popraveni, stejně jako jejich bílí velitelé… (Česká televize)

(více)

Recenze (185)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Tradiční Zwick velmi silný v obrazech s vynikající volbou herců. Matthew Broderick už dneska není příliš známý, ale v době natáčení byl stále velký talent a vedle něj trojice černochů Washington-Freeman-braugher. Asi nemusím k této trojici cokoliv dodávat. Působivé drama "prvního" černošského pluku za Občanské války má nejen kvalitní akční scény vytvořené v dobovém prostředí se všemi zbraněmi a detaily, ale také vypracovanou atmosféru boje Severu proti Jihu i samotného vnímání černochu a otroctví. Film také pracuje s tématy otroctví rodinného, kdy hlavní postava plní sny a touhy svých rodičů možná více než své vlastní. Pokud chcete ochutnat Občanskou válku se všemi jejími plusy i mínusy, Glory je tím pravým filmem napříč časem do minulosti plné bajonetů a modrých uniforem... už jen to finále stojí za to. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Clovek dostane presne to, co od velkofilmu od Zwicka ocekava. Takze paradni valecny sceny, neco toho hrdinstvi a trochu patosu. Tentokrat to neni zas tak prehnany, na druhou stranu, valecnejch scen tu mohlo bejt vic, jsou tu v podstate jen dve, jedna nekdy v polovine filmu a neni vubec spatna a pak zaverecnej utok na pevnost, kde je vysledek vicemene jasnej. A tahle druha valecna asi 20 minutova sekvence je natocena taky perfektne, obzvlast zaverecnejch asi 5 minut za zvuku nejaky kostelni hudby jsou neskutecny vizualni orgie a je to asi jeden z nejlip natocenejch utoku, co sem kdy videl. S timhle vlastne ale souvisi prvni problem filmu, kdyz se zrovna nebojuje, film se zameruje na charaktery cernochu, jejich vycvik a jak se snazi ukazat belochum, ze to nejsou jen otroci a spina na manualni praci. Ne ze by to nudilo, jen je toho zbytecne moc. Druhej problem je Broderick. On nehraje vylozene spatne, jenze jako velitel jednotky pusobi proste smesne, mladicek s prilepenou bradkou, absolutne bez charisma. Aspon, ze to zachranujou ostatni, paradni Denzel, kterej sice nehraje zas az tak uchvatne, respektive podava svuj standartni nadprumernej vykon, takze toho oskara moc nechapu. No a pak Freeman, kterej ma svoji typickou dobrackou rozumnou postavu, kterou spolehlive zvlada zahrat. Takze celkove paradni historickej velkofilm o zajimavym useku americkejch dejin, ale Zwick ma lepsi kousky. ()

Reklama

Ruut 

všechny recenze uživatele

Zwick mi nikdy úplně nesednul. Ani ten Samuraj s Cruisem nebylo vončo - příliš patosu, takové to gentlemanské chlapáctví co reálně asi nikdy nebylo. Co ke Glory napsat - Broderick hraje správného naivku s pár chloupky na bradě, Freeman je tu jen aby dostal frčky a Washington taky není zrovna moc vytěžený. A v roce BLM to působí celé dost nemístně, zvlášť když víte, že většinu problémů a kriminality ... ale nic. Prostě za tři, takže dobrý no ... ()

classic 

všechny recenze uživatele

Sláva” plukovníkovi Robertovi Gouldovi Shawovi, pretože ľudovo povedané: „z hovna uplietol bič” , čo sa zase až tak extrémne často nestáva, ale keď sa už predsa tak stane, automaticky každému jednému jedincovi za to patrí určite veľké uznanie, pričom zo začiatku to tak ani bohvieako nevyzeralo, čo sa to vlastne → z prvého afroamerického pluku armády Únie v americkej občianskej vojne, konkrétne pod hlavičkou → 54. pešieho pluku z Massachusetts, nakoniec všetko (pozitívne) vykľuje, až sa im miestami trochu čudujem, že po predchádzajúcom násilnom odvlečení z domoviny, a zároveň i neskoršom pravidelnom bičovaní a zotročovaní na plantážach, majú ešte nejakú chuť bojovať za stranu Severu, no zrejme tam »hore« , nepanovali až tak príšerné podmienky, ako zrovna tam dole na Juhu, kde by som asi nechcel byť jedným z otrokov, pritom nie všetci mali na ružiach ustlané, čo dokazuje najmä postava → Afroameričana Tripa, ktorý má vo svojej duši mimoriadne hlboko zakorenenú nenávisť (zlé spomienky z minulosti), čo ho pomaličky rozožiera zvnútra, ako rakovina ? Scenár Kevina Jarreho (mimochodom jeho Otec nebol nikto iný, než práve slávny francúzsky hudobný (filmový) skladateľ → MAURICE JARRE !) sa spočiatku zameriava na štýl: „ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku” , no ale i napriek tomu budú musieť ešte poriadne »zabojovať« o to, aby mohli vôbec bojovať v naprosto kľúčovej bitke o pevnosť Wagner z 18. júla 1863, čo zahŕňa i strhujúce finále pod taktovkou režiséra Edwarda Zwicka, ktorý v podstate týmto nadštandardným historickým (veľko)filmom takpovediac iba začínal, ak nepočítam zopár televíznych príspevkov, až konkrétne teraz sa konečne preslávil. Rád by som pokračoval niekoľkými kritickými pohľadmi smerom na herca v hlavnej úlohe → Matthewa Brodericka a Jima Hornera, ktorý síce skomponoval dosť emotívny soundtrack, no opäť mám taký pocit, akoby vykrádal sám seba, že hudobné motívy sa v tomto prípade neustále opakujú, ako obohratá platňa ? Herec, ktorý sa zviditeľnil s príchodom Ferrisa Buellera, nie je až tak extra presvedčivý, ako »čierni herci« vo vedľajších úlohách, menovite → fenomenálny Denzel Washington a pozoruhodný Morgan Freeman, ktorí ho spoľahlivo zatienia. Aspoň sa snaží, a to mi (celkom) stačí. Čo ma priam fascinuje, je nádherná kompozícia obrazu v podaní Freddieho Francisa, ďalej i strihová skladba zo strihovej miestnosti → Stevena Rosenbluma (dvorného strihača Eda Zwicka, ktorý si týmto osvojil veľmi dobrý zvyk), či povedzme aj výprava a kostýmy, ktoré sú ako vystrihnuté z danej doby, no bez dynamického zvuku → zvukárov Donalda O. Mitchella, Gregga Rudloffa, Elliota Tysona, Russella Williamsa II., by sa sotva jednalo o polovičný úspech. Zhliadol som neuveriteľne remeselne a kvalitne nakrútený snímok, ktorý je aj patrične surový, čo si krvavé dejiny "Spojených štátov amerických" , proste vyžadujú ! ()

castor 

všechny recenze uživatele

Každý tak nějak tuší, že Glory pojednává o válce Severu proti Jihu a že za svou roli vyzobal nějakou tu hereckou cenu tehdy nepříliš známý Denzel Washington. Já si budu ještě navíc pamatovat zručně natočené bitevní scény, hudební doprovod ostříleného Jamese Hornera a zejména to, že Glory funguje i po bezmála 30 letech. Černí Američané dostávají velkou příležitost podat důkaz o svých schopnostech, chytí se jí za pačesy a sledujeme tak vzestup 54. massachusettského pěšího pluku, jednoho z prvních černošských vojenských oddílů. Dle očekávání jedeme v tradičních kolejích, zkritizovat se dá leccos, nicméně Edward Zwick byl vždy vyzdvihovaný za řemeslnou preciznost i zdravou míru patosu, daří se mu to i tentokrát, takže těch dvou hodin litovat nebudeme. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (14)

  • V závěrečné části soundtraku "Charging Fort Wagner" jsou použity slova ze středověkého hymnusu "Dies Irae" od Tommasa de Celano a hudba je složena na motivy kantáty "Carmina Burana" od Carla Orffa. (cego94)
  • Při prvním nasazení 54. Massachusetského pluku proti pluku konfederace stříllí pluk bez nasazených bodáků. Ve chvílí, kdy konfederační pluk vyráží na zteč, však už bodáky na mušketách 54. Massachusetský pluk má. (Caaslav)
  • Po ohlásení vzniku filmu sa k réžii prihlásil režisér Bruce Beresford, no nakoniec od toho sám upustil. (MikaelSVK)

Související novinky

Zemřel herec Mark Margolis

Zemřel herec Mark Margolis

04.08.2023

Ve věku třiaosmdesáti let zemřel ve čtvrtek v nemocnici Mount Sinai v New York City po krátké nemoci americký herec Mark Margolis, mnoha divákům známý především jako zlověstný don Hector Salamanca ze… (více)

Reklama

Reklama