Režie:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHudba:
Chris BoardmanHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, David Paymer, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, Jack Conley, Kris Kristofferson (více)Obsahy(2)
Pomsta je zábava, když se jí ujme dvojnásobný držitel ceny Akademie(R)* Mel Gibson v roli drsného Portera. Odplata je svižná a vtipná směs akce a filmu noir. Snímek režíroval držitel Oscara za L. A. Přísně tajné Brian Helgeland a podílel se také na scénáři, jež je adaptací románu Donalda E. Westlakea. Ten už posloužil jako předloha pro klasiku Point Blank, která vznikla ve spolupráci Jon Boorman/Lee Marvin. Když Portera podrazí vlastní kumpáni, ukradnou jeho podíl v hodnotě 70 tisíc dolarů a nechají ho napospas smrti, zbývá jen jeden způsob, jak věc vyřešit: Porterův způsob. Jeho vendeta postaví spoustu podrazáků před hlaveň pistole. Zkorumpovaní policajti. Pouliční gangy. Bezpáteřní křiváci. Šéfové podsvětí. Všichni, kdo stojí mezi Porterem a jeho sedmdesáti tisíci, brzy zjistí, že se Porter vrátil... a chce se mstít. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (694)
Soundtrack Chris Boardman: 1. Ain't That a Kick in the Head ,2. It's a Man's Man's Man's World ,3. The Thrill Is Gone ,4. Smoke Gets in Your Eyes ,5. If I Had My Life to Live Over ,6. Luck Be a Lady ,7. You're Nobody 'Til Somebody Loves You ,8. Main Title ,9. Lynn's Havit ,10. Porter Croaks Carter ,11. Warehouse/Finale ()
Krásně čistě napsaná, natočená a odehraná kriminálka ze staré školy s povinnou dávkou gibsonovské brutality od scenáristy rovněž vynikajícího L.A Přísně tajné. Proč pak Helgeland začal točit blbosti jako Příběh rytíře nebo Pojídač hříchů je mi záhadou, i když v tom po vyhození z Oplaty čenichám pochopitelnou touhu po neomezené tvůrčí svobodě. Miluju filmy, ve kterých jednotlivec, který nemá co ztratit, šikanuje zdánlivě všemocnou a neporazitelnou zločineckou organizaci a tenhle patří k nejlepším, byť tu na to dojde až v druhé polovině. ()
Mel Gibson má charizmatu na rozdávání, postava sebevědomého frajera a zlodějíčka Portera mu sedí dokonale, těžko si na jeho místě představit někoho jiného. Porter-samotář se v noir stylu vydává naskrz mafiíí a zkorumpovanými policisty za svými ukradenými penězi a hlavně za odplatou, kterou už ze samotného principu musí vykonat. Přestože krade a vraždí bez mrknutí oka, je to neuvěřitelný sympaťák a logicky táhne celý film. Atmosféra je výborná a značně k ní příspívá dobře zvolený modrý kamerový filtr, přesto mám však pocit, že z tak slibného potenciálu se dalo vymáčknout ještě víc - třeba dokreslit pár souvislostí, aby cesta přes všechny ty mafiány nepůsobila tak přímočaře a jednoduše... 8/10 ()
Porter je jeden z těch drsných týpků, které není radno namíchnout. Mohli byste snadno skončit na dlažbě... se zlámanými žebry a vystřeleným mozkem. Porter nemá rád podrazy. Obzvlášť ty, při kterých přijde o parťáka, manželku a balík peněz. Poté, co přežije vlastní smrt, rozhodne se jednat – chce zpátky svých 70 táců, stůj co stůj. Se zkorumpovanými poldy, čínskou, americkou i italskou mafií Porter rozehrává hru o přežití a o zabití. V konečném důsledku spíš o to zabití: -„Máš oheň?“ -„Ne.“ „Tak jsi mi k ničemu.“ PRÁSK!!!. Jinými slovy: někdy je lepší jednat, než vyjednávat. A tohoto pravidla se držel i Brian Helgeland při psaní scénáře ke své poctě starým filmům noir. Odplata je účelně přímočarou, brutálně nemorální, ale přesto lehce kodrcající jízdou napříč těmi lepšími filmy o pomstě a o mafii. Jako režisér má Brian ještě mnoho co dohánět. Stejně jako se Porter nepárá s likvidací obětí kladoucích zcela nežádoucí odpor, tak Helgeland projevuje podobně přímočarý přístup k režii. 75% P.S: Ten kdo se zasměje nad hláškou „Už to vypadá jako rostbíf“, může svůj smysl pro humor směle kategorizovat jako „absolutně mrtvolný“. Já se smál přímo od (prohnilého) srdce. Zajímavé komentáře: Marigold, Cornon ()
Jedna z tých akčných klasík deväťdesiatych rokov, ku ktorej som si nikdy úplne nedokázal nájsť cestu a tentoraz som vlastne ani nepochopil jej kultovosť. Samotný Mel Gibson je bez akýchkoľvek výhrad, predstavuje tu zaujímavú postavu, zásadového prefíkaného zlodeja, z ktorého navyše vyžaruje rešpekt, takže toho drsniaka som mu veril a hlavne všetky tie scény, v ktorých niekomu prejde cez rozum som si vychutnal, lenže zase tak moc ich nie je. Problémom je hlavne samotný dej, síce hlavná zápletka sa mi páči, vždy mám rád, keď relatívne normálny človek dokáže položiť celú vplyvnú organizáciu, nech je to akýmkoľvek spôsobom, či už násilným, alebo aj tým prefíkanejším, ale v tomto prípade mi prišiel dej dosť jednoduchý a hlavne príliš stereotypný, čakal by som niečo nápaditejšie. Tu ma vlastne výraznejšie bavil len úvod, záver a pár scén v priebehu, inak mi to prišlo len čisto priemerné. A nanešťastie film výraznejšie nepodporí ani akcia, keďže jej moc nie je. Ale zase musím uznať, že zničenie automobilu aj s osádkou a vystrieľanie ázijských gangsterov boli štýlové, tieto dve sekvencie sa vydarili. Sklamaním sú aj zvyšné postavy, síce sa tu nájde množstvo hercov, ktorých vždy rád vidím, ale z nich ma zaujali iba Kris Kristofferson, ktorý ako jediný zo záporákov vyvoláva rešpekt a možno ešte Lucy Liu, ktorá má aspoň zaujímavú postavu, ten zvyšok ako Bill Duke, James Coburn, Maria Bello a ďalší za moc nestoja. No zase režijne je to kvalitne zvládnuté, Brian Helgeland filmu dokázal dodať pomerne osobitý štýl, čo sa v tomto žánri zase tak často nestáva. Takže Odplata je ten typ filmu, ktorý si nemám problém raz za pár rokov pozrieť, keď mám chuť na niečo typicky deväťdesiatkovské, Mel Gibson, vizuál a zápletka ma vždy navnadia, len škoda toho slabšieho deja a minima akcie, takto je to pre mňa len lepší priemer. 64% ()
Galerie (34)
Zajímavosti (22)
- Když si jde Porter (Mel Gibson) pro peníze, srazí ho auto. Při srážce se rozbije přední sklo. V dalším záběru je však přední sklo auta neporušené. (Terva)
- Film se natáčel od 18. září do 27. listopadu 1997 v Chicagu a Los Angeles. Od 25. června do 2. srpna 1998 probíhaly dotáčky. (Dragoni)
- Restaurace, ve které se sejdou Val (Gregg Henry) a Stegman (David Paymer), se jmenuje „Varrick's“, což je odkaz na film Charley Varrick, který měl na Odplatu velký vliv. (HellFire)
Reklama