Reklama

Reklama

Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (958)

tron 

všechny recenze uživatele

"Poznal si ho?" -"Nie." - "Tak prečo si ho zabil?" - "Mal by som podľa teba zabíjať len tých, ktorých poznám?" A takto vznikla urba legend o mŕtvom chlapíkovi, ktorý sa tri dni vozil v metre a nikto si to nevšimol. Collateral nie je srdcovka. Ale dobrý film za poctivé 4*? Asi áno. Hoci raz za život to stačí vidieť. Collateralu chýba niečo dôležité, ale napriek tomu nám režisér Posledného mohykána naservíroval výživný, atmosférický, mäsitý pokrm okorenený silným hereckým obsadením. Chladnokrvný, tajomne filozofujúci zabijak Tom Cruise a tvárny Jamie Foxx ako muž, ktorý si doteraz myslel, že robí taxikára dočasne. Mann sa nikam neponáhľa. Na prvom mieste stojí džezová atmosféra nebezpečného veľkomesta, potápajúceho sa do dusnej tmy. Šéfmi výroby vlčieho trileru boli Frank Darabont (Zelená míľa) a Chuck Russell (Likvidátor) - divná a divoká, ale zjavne fungujúca kombinácia. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

COLLATERAL byl první film, který jsem od Manna viděl a musím přiznat, že mě pokaždé dokáže přikovat k sedačce, stejně jako porpvé. Michael Mann má totiž obrovský talent, kdy dokáže úžasným způsobem vtáhnout diváka do děje a COLLATERAL je bezpochyby jedním z těch filmů, které to umí. Tady totiž nejde jen o prolnutí osudů dvou odlišných lidí, ale také o podivnou hru náhody, která je právě v tomhle snímku vykreslena s úžastnou precizností a nutí vás všimnout si jí i kdyby jste nechtěli. Herecké výkony (jak hlavní tak i vedlejší) jsou jak už u Manna bývá zvykem vynikající. Tom Cruise mě v podstatě začal pořádně zajímat až právě po COLLATERALU, kde perfektním způsobem ztvárnil zabijáka, který má jakýsi pokroucený smysl pro morálku (pochybuju, že Cruise někdo v takové roli čekal). Jamie Foxx také není špatný jen jsem chvílemi měl pocit, že se do role nedokázal vžít tak dokonale jako to dokázal Cruise. Tenhle snímek je navíc zvláštní tím, že jako jeden z prvních použil digitální kameru v takovém měřítku. Bylo to zvláštní, ale překvapivě rychle jsem si na to zvyknul, protože některé z úchvatných záběrů (hlavně v temné budově na konci filmu, kdy jediné světlo pochází z okolních mrakodrapů a pouličních lamp o několik pater níže) by jiným způsobem prostě nešly natočit. Nesmím ještě zapomenout na výbornou hudební složku, která dokresluje úžasnou atmosféru filmu, ať je to instrumentální doprovod Jamese Newtona Howarda, nebo hudba ostatních interpretů. No a co se mi nejvíc zarylo do paměti? Asi poslední záběr na odjíždějící vlak metra, ve kterém je zobrazena pomíjivost a zbytečnost lidského bytí. ()

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Malinko zklamán. Mann je machr, jako režisér se nevtírá a myslí mu to. Ale tady se do hry až příliš často zapoujují nelogičnosti, ohraná klišé (natahovaný závěr mě neskutečně vytočil) i pár nelogičností (Jamie mohl párkrát utýct a neudělal to jen z vůle tvůrců, pak ale zariskoval naprosto nesmyslně...). Místy mě hodně rušila digitální kamera, která nepomohla vůbec ničemu a v kontrastu s obrazově lahodnými pasážemi na klasický film, zabíjela kouzlo některých okamžiků. A to se radši nebudu pozastavovat nad tím, že hrdinové filmu pořád dokola mluví o "velkém Los Angeles" a sedmnácti milionech lidí v něm, aby byl příběh nakonec založen na neustálém potkávání hlavních postav. Takovýhle sled náhod opravdu nesežeru. Naštěstí Cruise podle mého předvádí svůj životní výkon, naprosto přesvědčivou a cool studii "oscarových rozměrů" (a to ho nemám fakt moc v lásce), a Jamie Foxx nemá moc času kazit dojem svým neumělým a strojeným tichošlápkem, kterýmu jsem nevěřil ani ten průkaz taxikáře. A pak je tu Michael Mann, který neumí natočit vyloženě blbou scénu. Režisér, jehož mýtické souboje muži proti muži mají cosi hlubokého do sebe. Lehce zklamaných 70%, ale jináč fajn. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Fakt brilantní thriller s opravdu nebezpečnym Tomem "šedivou hlavou" Cruisem. Jeho postava nájemnej killer Vincent je opravdu bad motherfucker, to pochopíte ve chvíli jak sundá ty zlodějíčky co mu vezmou jeho brašnu. Ještě lepší než Cruise je ovšem Jamie Foxx a k němu není co dodat protože to zahrál fakt uplně nejvíc hustě a věřil jsem mu fakt všechno. V roli cool policajta potěší Mark Ruffalo a Peter "Vítejte v džungli" Berg. No a Michael Mann je fakt hustej režisér a kameraman by za tohle měl sklidit ovace. Takže ať se jde Michael Madsen vycpat (protože tenhle film nehorázně setřel) mě se to líbilo. ()

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

Než se černoch proměnil v akčního hrdinu a Tom Cruise v Terminátora, byl to fajn thriller skoro jako ze staré školy. Dlouho přes polovinu možná i na čtyři hvězdičky, pak to šlo rychle do háje. Že mi Mannův styl výrazně nesedí, vím už od (nesledovatelného) Miami Vice, ale tomuhle jsem chtěl dát už dlouho šanci. Bohužel, díky nečekanému obratu ve stupidní akční radoby napínák v poslední čtvrtině, to nedopadlo. V podstatě ztráta času. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (48)

  • Jamie Foxx (Max) se připravoval na automobilové honičky účastí na závodech starých aut v poušti. (Kulmon)
  • Když Max (Jamie Foxx) vstoupí do kanceláře Annie (Jada Pinkett-Smith), na dveřích je napsáno Annie Farrell a David Canning. David A. Canning je specialista na digitální technologie, který pracoval na tomto filmu. (Kulmon)
  • Jedenáctý film Toma Cruise (Vincent) na 1. místě severoamerického žebříčku znamenal pro DreamWorks openingový (6.-7. 8. 2004) výdělek 24,7 milionu amerických dolarů. Nakonec tržby v domovině dosáhly 101 milionů dolarů, celosvětové 220,2 mil. (imro)

Související novinky

Michael Mann natočí svůj vysněný film

Michael Mann natočí svůj vysněný film

09.02.2022

79letý režisér Nelítostného souboje, Miami Vice nebo Collateralu Michael Mann konečně dostane šanci natočit svůj vysněný projekt. Režisér po letech příprav sehnal obsazení a finance pro natočení… (více)

Denzel si hledá bezpečné bydlení

Denzel si hledá bezpečné bydlení

11.07.2010

V akčním thrilleru Safe House studia Universal si totiž zahraje vězně a zároveň korunního svědka, který je pod ochranou CIA. V rámci programu pro ochranu svědků je uklizen někam do Jižní Ameriky.… (více)

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

22.03.2007

Fanoušci brutálních počítačových řezničin mají po nedávném ohlášení filmové adaptace Metal Gear Solid opět důvod jásat. Nebo také ne. Přijde na to, jak studio New Line Cinema pojme velkoplátnovou… (více)

Reklama

Reklama