Režie:
Michael MannScénář:
Stuart BeattieHrají:
Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Barry Shabaka Henley, Debi Mazar, Javier Bardem (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (957)
Zpočátku to vypadá, že se jedná o další film jako je výtečný povídkový snímek Jima Jarmusche Noc na zemi. Noc ve velkém městě a taxikář. Jenže tady se jedná o kruté drama o přežití. Jak nemám rád Toma Cruise, tak tady se mi líbil a musím mu přiznat i velmi slušné herecké představení. Přesvědčivý je i Jamie Foxx. Od prvních minut jsem byl napnutý a proto velkoryse přehlédnu i pár logických kiksů. ()
Bezmála dokonalý thriller, který spojuje lehkost a komplexnost nezávislé americké kinematografie a bezchybnou vizuální pompu hollywoodských filmů. Michale Mann našel naprosto dokonalý tón narace, který je úzce napojen na skvělý soundtrack – tu zádumčivě analyzuje nitra postav, tu dynamicky rozvíjí akční sekvence. Chvíli klip a chvíli velmi citlivá a svérázná studie dvou naprosto odlišných charakterů. Právě dvojice Cruise-Foxx je bezchybně předoucím motorem téhle podívané, cynický a machiavelistický zabiják versus idealista a průměrný snílek. Jejich vzájemná chemie drží film i tam, kde se jakoby chvilkově vytrácí jiskra příběhu, jejich vztah dovedně balancuje na černém ostří komedie a osobního dramatu. Po víceméně poklidném (snad až trochu moc) začátku a skvěle natempovaném středu přichází oslnivá finální gradace, kterou narušuje jen až příliš okatě signalizovaný twist. Dá se bohužel vytušit už v prvních minutách, ale to katarzi Collateral nijak nebrzdí. Brilantní práce kamery a brilantně napsané dialogy i vymyšlené postavy udrží tuhle podívanou v neskutečné rovnováze, kde jemnou psychologickou hru precizně vyvažuje adrenalin. Michael Mann vyrobil husarský kousek, strhující thriller s neodolatelným cynismem, skvělými postavami, přesahem k dehumanizované realitě dneška a nezaměnitelnou atmosférou spící a nezúčastněné megalopolis. Smekám. ()
Ty jsi ho zabil? -Ne, já ho střelil. Zabily ho kulky a pád. Skvělý film, kterému vévodí vynikající Cruise a výborný Foxx. A i když se většina scén odehrává v prostoru taxíku, tak se nudit nebudete. Alespoň já jsem se nenudil. Je vidět, že Mann umí a o to více se těším dnes do kina na jeho další film, Public Enemies. Doufám, že si ho užiju stejně, jako tento film. ()
Collateral disponuje jednou ohromnou silou, která vždy rozdrtí časoprostorovou bariéru, a do filmu mě prostě vcucne. Mluvím o soundtracku. Sotvaže zazní první tóny ušního hyperbalzámu s názvem Hands of Time, rázem se ocitám na zadní sedačce žlutého taxíku, který si to poklidně sviští noční městskou magistrálou. Vedle mě sedí Annie a příjemným hlasem rozmlouvá s Maxem. S nasazeným poloúsměvem hledím nepřítomně z okénka, hlavu mi nadnáší ta bavlnková melodie a cítím se jako ve stavu beztíže. Podobně jsem na tom i při Ready Steady Go. Jakmile do toho Paul Oakenfold kopne, stojím uprostřed zaplněného tanečního parketu. A tu se kolem mě prožene šedovlasý uragán Vincent. A támhle vidím opět Maxe. Soundtrack doslova zbožňuju!... Film toho však nabízí mnohem více: herci hrají přesvědčivě a minimálně Cruise coby Vincenta si budu za zevnějšek, profil a občasná blesková představení pamatovat hodně dlouho. Moc se mi líbilo prostředí, stylizace, kontrasty, jenom ty náhody se mi příliš nepozdávaly a Mann pak navíc vytlačil pouze obyčejný závěr. Ale to, co se mnou provádí zdejší písně v kompozici s prostředím, či právě probíhající situací, to jsem snad nikdy nezažil. A scéna s vlkem je boží! 90% 65 miliónů dolarů(rozpočet)/218 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/44 miliónů dolarů(čistý zisk z kinoprojekcí) ()
Film se dost pomalu rozjíždí, ale nenudí a když se pak rozjede, tak to je teprv výborná jizda, bohužel se ale tvůrcům moc nepoved konec, kterej je dost náhlej, jakoby nevěděli jak film zakončit, tak to prostě najednou ustřihnou. Je to takový dost divný a myslim si že se takovejhle film dal zakončit daleko líp, jinak je celej film úžasně udělanej a napínavej s několika výbornejma akčníma scénama, který jsou dokonale podbarvený skvělou muzikou, ale co je hlavní, že taky dokonale zahráli oba hlavní herci, jak Tom Cruise, kterej je ve svý záporný roli výbornej, tak i Jamie Foxx, kterej se Cruisovi nejmíň vyrovná. Michael Mann je výbornej režisér do filmu vložil pár dobrejch nápadů a několik super scén, ale tenhle skvělej thriller, dost pokazil tim slabým koncem, jestli se tomu vůbec dá řikat konec ()
Galerie (37)
Zajímavosti (48)
- Třetí týden natáčení opustil tým kvůli tvůrčím neshodám kameraman Paul Cameron a byl nahrazen Dionem Beebem. (HellFire)
- Scéna, v níž Vincent (Tom Cruise) zakopne o židli, kterou prohodil sklem, nebyla ve scénáři. Cruise se však po pádu zvedl a pokračoval v natáčení. (Chrustyn)
- Na scénáři se podílel i jeden z producentů filmu Frank Darabont. (imro)
Reklama