Reklama

Reklama

Americký thriller Collateral (2004) se odehrává v Los Angeles, kde náhoda svede během jedné deštivé noci dohromady černošského taxikáře Maxe (Jamie Foxx) a nájemného vraha Vincenta (Tom Cruise). Přemýšlivý Max už jezdí taxíkem dvanáct let a sní o vlastní firmě s limuzínami. Jeho elegantní zákazník Vincent si ho najme na celou noc, a tak se pro Maxe nastávající hodiny změní v peklo. Cynický zabiják musí během několika hodin zabít na objednávku narkomafie pět lidí. Do svého úkolu se pustí s profesionální chladnokrevností, i když má v patách policii, FBI a nakonec i své zákazníky. Bezmocný taxikář se stává nedobrovolným řidičem a průvodcem člověka, který rád filozofuje, dokáže i ve vypjatých situacích vtipkovat a lidský život pro něho znamená pramálo… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (956)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Ke kladům se vyjadřovat moc nebudu, napsalo to tady již hodně jiných přede mnou. Collateral je prostě chytrý film a Tom Cruise je po Eyes Wide Shut a tomto kousku v žebříčku mých oblíbených herců hodně vysoko. Trošku mě zamrzelo, že některé části filmu mi připadaly jako úlitba masovému publiku - nějaké ty zbytečně vtipné dialogy atd. Cruisův zabiják patří mezi jedny z nejlepších. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Velezkušený režisér Michael Mann dobře ví, že kombinace horizontálních a vertikálních záběrů shora se nejlépe hodí k charakteru městského urbanismu, který tak bravurně reprezentuje právě akční thriller Collateral. Jak je u Manna zvykem, staví celý film na bipolárním modelu dvou hlavních postav (model známý z Nelítostného souboje atd.), které svede osud či náhoda dohromady a kteří pak tvoří kostru děje. Jejich vztah (jako v každém Mannově filmu) záhy přeroste v cosi hlubšího a zásadnějšího, což je asi největší devizou všech jeho snímků, které pak stojí v ostrém kontrastu s bezduchou většinou filmů akčního žánru. Nejenom střet dvou odlišných světů (cynicky pragmatický morální relativista versus sympaticky naivní idealista), ale i výstižně předvedená anonymní strnulost spícího Los Angeles, megapole, v němž má člověk skutečně tak bezvýznamné postavení, že jeho smrt se v běhu města absolutně nijak neprojeví... Tohle civilizační odcizení městského způsobu života (o němž mluví postava nájemného vraha Vincenta) vnímám jako ústřední myšlenkovou osu filmu... Podobné filmy: Nelítostný souboj, Ronin, Dějiny násilí ()

Reklama

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Netradiční a nutno říct velmi povedený thriller, který silně vybočuje z vyjetých kolejí žánru. Dá se říct převážně konverzační krimi-thriller s prvky nezávislé kinematografie. Digitální kamera občas narušuje esteticky dojem z filmu, neb vypadá paradoxně příliš uměle a nepřirozeně, zároveň však její použití nemohu zahrnout do kolonky 'zápory', jelikož bez jejího přispění by se možná Mannovi tak skvěle nedařilo vykouzlit vynikající melancholickou náladu spícího velkoměsta. S obrazovou složkou pracuje režisér se stejnou jistotou jako s proměnlivou hudbou a především s herci. Jamie Foxx je fajn, přesto na sebe více pozornosti strhává prošedivělý Tom Cruise, jemuž role cynického zabijáka překvapivě sedla jako ulitá. Ale přerušme chválu, jako mnoho jiných snímků má i Collateral své mouchy. Abych mu mohl s klidným svědomím dohodit pátou hvězdičku potřeboval bych od něj větší přítlak na pilu (těch 119 minut je přeci jen trošku moc), důmyslnější vykreslení vzahu Maxe a Vincenta a především ne tak typicky Hollywoodský závěr. 75% ()

Jossie 

všechny recenze uživatele

Nemíním na tomhle filmu hledat nějaké nedokonalosti. Po velmi sympatickém začátku seznamování Maxe s advokátkou přijde neuvěřitelný rozjezd, skvělá akce, napětí, vynikající rozhovory a Maxova proměna je naprosto úžasná. Tom Cruise byl výborný zabiják a nakonec i trochu sympatická postava (Max potřeboval slyšet krutou pravdu o svém životě), Jamie Foxx se do role Maxe ohromně hodil.Je to jedna z nejsympatičtějších filmových postav. Nemám žádné výtky, bylo to prostě dobré. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nedoporučuji číst dál, pokud jste film neviděli. Mistrná ukázka toho, jak do jedné noci a jednoho města zhustit psychologicky komplexní thriller s uvěřitelným vývojem postav a vztahů mezi nimi. Dějové linie se i díky zapojení prvku náhody prolínají tak, že to působí přirozeně, ne jako naplnění předem dané šablony. Díky postupnému dávkování informací jsou před námi neustále otázky, na něž chceme znát odpovědi. Každá postava slouží vyprávění a každý střih má své opodstatnění, podobně jako není nadbytečná žádný pohled a pohyb mechanicky jednajícího Vincenta (v automatičnosti, s jakou sahá po nábojníku poté, co byl vážně zraněn, je cosi až robotického). Motorem vyprávění je vedle postupně plněné mise (jejíž dokončení je v zájmu jedné, ale rozhodně není v zájmu druhé z hlavních postav) a paralelně probíhajícího policejního vyšetřování především napjatý vztah Maxe a Vincenta, kteří k sobě mají blíže, než si připouštějí. Zatímco v Maxovi také dříme (městský) dravec, Vincent jedná stejně systematicky jako jeho taxikář. Max ovšem na rozdíl od svého šedovlasého zákazníka ještě nedokáže na narušení řádu a pořádku reagovat pohotovou improvizací – toho bude schopen až na konci noci, po absolvování životní lekce, kdy konečně projeví svou individualitu a coby žák se konečně postaví svému mistrovi (v dřívější scéně s Felixem pouze napodobuje Vincenta, nevystupuje sám za sebe). Neboť právě auto ovládá stejně zručně jako Vincent automatické pistole, nepřekvapí, že jako zbraně použije právě svého vozu. Výborně šlapající vyprávění neznamená, že by byl odfláknutý vizuál a atmosféra, tedy Mannovy trademarky. Díky točení s HD kamerou (cca 90% filmu) a v reálných lokacích mohli filmaři využít hloubky a ostrosti záběrů k vystihnutí autentické atmosféry města. Nekašírovanost obrazu ale Mann nevyužívá výhradně k veristickému efektu, v některých scénách (například v té s vlkem) slouží dojem vizuální přirozenost k vydestilování maxima poezie obsažené v nočním Los Angeles. 80% Zajímavé komentáře: Gemini, emo, Magneto, milka, Indy, Bobek15 ()

Galerie (37)

Zajímavosti (48)

  • „Collateral“ je slovo z ekonomického slovníku a znamená bankovní či majetkovou záruku danou věřiteli. Smysl a význam názvu filmu lze tedy chápat tak, že pečlivý a spolehlivý taxikář Max (Jamie Foxx) je pro nájemného zabijáka Vincenta (Tom Cruise) svéráznou zárukou, jistící jeho nebezpečný podnik. „Collateral“ taktéž znamená něco (nebo někoho) druhotného, vedlejšího či pomocného, v tomto případě nebohého taxikáře, který se nedobrovolně stává zabijákovým souputníkem a rukojmím. (Aelita)
  • Film se odehráva v noci z 24. na 25. ledna 2004. (Kulmon)
  • Na začátku filmu si Max (Jamie Foxx) postěžuje u pumpaře na vysokou cenu benzínu: 2 americké dolary za galon, čemuž odpovídá 13,57 Kč za litr. V té době stál v ČR litr benzínu průměrně 25,70 Kč. (Pyron)

Související novinky

Michael Mann natočí svůj vysněný film

Michael Mann natočí svůj vysněný film

09.02.2022

79letý režisér Nelítostného souboje, Miami Vice nebo Collateralu Michael Mann konečně dostane šanci natočit svůj vysněný projekt. Režisér po letech příprav sehnal obsazení a finance pro natočení… (více)

Denzel si hledá bezpečné bydlení

Denzel si hledá bezpečné bydlení

11.07.2010

V akčním thrilleru Safe House studia Universal si totiž zahraje vězně a zároveň korunního svědka, který je pod ochranou CIA. V rámci programu pro ochranu svědků je uklizen někam do Jižní Ameriky.… (více)

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

Mimozemská sekaná ve velkém stylu

22.03.2007

Fanoušci brutálních počítačových řezničin mají po nedávném ohlášení filmové adaptace Metal Gear Solid opět důvod jásat. Nebo také ne. Přijde na to, jak studio New Line Cinema pojme velkoplátnovou… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno