Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (508)
Za mě film sráží scénář, který je až moc postavený na náhodě - náhodou se všichni američané, kteří se ve filmu potkají v Itálii znají, náhodou se potkají vždy zrovna v ten nejméně (nebo naopak nejvíce) vhodný moment a náhodou cestují vždy na ta stejná místa. Jestli je něco ukázkou "deus ex machina", tak je to právě tenhle film. Stejně tak zaslepenost určitých postav (otec Dickeho) např. je až do očí bijící a neuvěřitelná. Jo a rozhodně nesouzním s tím, že postavě Toma Ripleyho musíte fandit. ()
Dost zajímavý výkon Matta Damona. Hraje tady člověka, který je vlastně nijaký a jen se přizpůsobuje okolí. V Itálii se přisaje na jednoho bohatého synka v podání Juda Law a jeho snoubenku Gwyneth Paltrow. Postupně se spřátelí a vybudují si silné pouto. Pak ale nastane zvrat a film se začne ubírat trochu jiným směrem. Tom se začne zamotávat ve svých lžích a vše se komplikuje. I tak se mu ale stále daří v tom nějak chodit. Podaří se mu prolhat až do konce? "Kdo je Tom Ripley?" ()
Filmy už nebohého Anthonyho Minghellu sa vyznačujú nie príliš zbesilým dejom, skôr veľmi pomaly plynúcim, výborne napísanými a zahranými postavami a hlavne majú vždy nejakú myšlienku a niečo z nich vyplynie. Pre to tempo má s ním masové publikum, ale aj to oscarové, trochu problém, lenže Pán Ripley mu to môže vynahradiť veľmi sugestívnou atmosférou a kulisami. Z jeho filmov asi najmenej odťažitou. Preto je aj môj od neho najobľúbenejší. ()
Brilantní, netradiční, pod kůži deroucí se thriller s psychologií jak vyšitou od Dostojevského. Ještě teď mi je trochu špatně. Trochu mi unikla vyhrocená pointa závěru, kdy asi vystupňovaný způsob řešení problému se zdá být tak přijatelný, stereotypní, tudíž nevyhnutelný. Film zaručuje podmanivé napětí po celé délce. Nuda stranou. ()
Majstrovsky vymyslené, majstrovsky sfilmované. S citom a vysokou kvalitou je zachytená nielen psychológia postáv, ale aj atmosféra doby a obraz rôznych vrstiev spoločnosti. Síce človeku napadne, že v 50. rokoch už dávno ľudstvo poznalo tajomstvo odtlačkov prstov, ale inak je ilúzia dokonalá. Výborné herecké výkony ešte podčiarkujú skvele zrealizovanú víziu režiséra, ktorému môžem ďakovať aj za Anglického pacienta. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Jude Law se naučil kvůli filmu hrát na saxofon a Matt Damon zase na piano. Ani jeden z nich ve filmu však na nástroje skutečně nehraje. (don corleone)
- Film byl zásadní pro vzestup české trikařské společnosti Universal Production Partners (UPP), která před ním pracovala především na tuzemských snímcích jako Pelíšky (1999) nebo Z pekla štěstí (1999), ovšem po něm se na svém poli začala postupně stávat nepřehlédnutelnou a čím dál tím úspěšnější i mezinárodně. Její ředitel Vít Komrzý tehdy komentoval, že tato práce vlastně byla "shoda šťastných okolností i náhoda, která přála připraveným. Když v létě před dvěma lety začal Honza Svěrák připravovat Tmavomodrý svět, přivezl si z Londýna pana Dennise Lowea, což je supervizor vizuálních efektů. (...) Pak ale Jan Svěrák projekt na určitý čas přerušil a právě v té době Dennise Lowea oslovil Anthony Minghella, který chystal Ripleyho. A protože je v kompetenci supervizora vizuálních efektů navrhnout místo, kde je chce realizovat, a protože se Dennis během naší spolupráce přesvědčil, že UPP funguje, navrhl Prahu. Byl to pro produkci asi šok, ale Dennis se za nás zaručil, a tak jsme začali na Ripleym pracovat a udělali jsme v Praze víc než polovinu vizuálních efektů. (...) Minghella věřil Dennisovi. Řekl mu, jaké má požadavky, a už se nestaral o to, jak a kde je naplní. Když jsme začínali, řekl mi Dennis: 'Vítku, budu to dělat s vámi, ale musí to dopadnout, protože když ne, vám nikdo nic nevyčte, ale já budu mít problémy.' Proto jsme také cítili takovou odpovědnost a věděli jsme, že nemám právo něco pokazit." (NIRO)
- Natočeno podle novely Patricie Highsmith se stejným názvem. Má další čtyři pokračování. (don corleone)
Reklama