Režie:
George WaggnerScénář:
Curt SiodmakKamera:
Joseph A. ValentineHrají:
Lon Chaney Jr., Claude Rains, Warren William, Ralph Bellamy, Patric Knowles, Bela Lugosi, Maria Ouspenskaya, Evelyn Ankers, Fay Helm (více)Obsahy(2)
Hororová klasika, jež na plátna kin přivedla jedno z nejproslulejších monster! Lon Chaney jr. ztvárnil Larryho Talbota, který přijíždí na otcův (Claude Rains) zámek ve Walesu a seznamuje se s krásnou Jenny (Evelyn Ankersová). Oné osudné noci Talbot dívku doprovází na karneval a cestou potkávají tajuplnou cikánku. Věštkyně dívce vyjeví neblahý osud, jenž ji čeká. Zlověstná mysteriózní atmosféra umocněná skvostnou výpravou a plíživou hudbou učinila z Vlkodlaka mistrovské dílo uctívané fanoušky všech žánrů. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (99)
Hoci som fanúšikom obdobia i žánru, nemôžem ísť nad 3*. Vlkodlak Georga Waggnera sa lenivo pohybuje v bezpečných klišé, je predvídateľný, nemá čím prekvapiť, rómska predstaviteľka nevie hrať a zamhlené kulisy lesa o rozlohe 20 metrov štvorcových filmu na kúzle nepridajú. Navyše, ani dráma otec/syn snímke nedodáva hlbší rozmer. Klasikou robí tento film snád iba výkon Lona Chaneyho. Keď už nič iné, tak aspoň s väčšou fantáziou napísaný scenár ponúka konkurenčný, o 6 rokov skôr nakrútený Werewolf of London. ()
Z několika filmů s C. Rainsem jsem si k němu vybudoval docela slušnou antipatii, s vnímáním podobně nafoukaného skrčka jako T. Cruise... Zde mne sice otrávila linearita jako když střelí a průzračná nepřekvapivost děje, mizerně vystavené postavy, jejich nefungující vztahy a stupidní vedení diváka režisérem... ale překvapivě, C. Rains si u mě velmi polepšil přesvědčivým herectvím (Chaney taky prima). Rád bych přidal nějaký bodík filmu za historické zásluhy a podobně, ale výš mi svědomí jít prostě nedovolí. ()
"As if dead men didn't have all eternity." Universalovská klasika, která má jediný výraznější zápor. Vpravdě otřesnou "vykulmovanou" masku vlkodlaka. Tady se tvůrci měli inspirovat Vlkodlakem z Londýna. A to ostatně platí i o nenápaditých prolínačkách při transformacích. Jinak zbývají již pouze samé klady. Chaney je ztělesněné charisma a zde je navíc evidentně ve své živlu. Napětí je rovněž přítomno, hudba je prvotřídní a i atmosférický mlžný opar se dostavil. V přímo lahůdkové podobě. Děj o šest let staršího (a lepšího) bratříčka z města nad Temží tento film rozhodně nijak nekopíruje. Jde svou vlastní cestou. Dnes již nespočtukrát zrecyklovanou. Vyčítat Waggnerovu Vlkodlakovi příliš klasické schéma teda není zcela, respektive vůbec, spravedlivé. ()
Velice odfláknutá rychlokvaška se scénářem, který by svedlo i pětileté dítě. V ději není ani jeden zvrat, žádná zápletka nic. Nic z toho by ještě nevadilo, kdyby vlkodlak vypadal dobře, ale takhle trapnou masku jsem snad ještě neviděl. Chlápek v teplákách s trochu delším hárem mě o tom, že je vlkodlak nepřesvědčí, ani kdyby se snažil sebevíc. ()
Vcelku ucházející podívaná, která trochu ztrácí svou středometrážní délkou, a působí spíše jako krátká a lehce načrtnutá povídka bez silnějšího vyústění, než celovečerní film. Studiové natáčení a vůbec práce s mizanscénou (výtečné svícení) jsou zřejmě nejzajímavějšími záležitostmi na tomto, přes šedesát let starém, horroru. Waggnerovi se podařilo v ateliérech vykouzlit téměř Dickensovská blata, po kterých se neustále líně táhne mlha a střední vrstva se zde pouští to nebezpečného a nerovného souboje s krvelačnou bestií, která svou rozdvojeností trochu připomíná další klasické dílo a tentokráte od spisovatele Stevensona. Racionalitě a vědě je věnováno dosti málo prostoru stejně jako dobrým hereckým výkonům, což je ovšem každému po pravdě ukradeno. Hlavně že je na co se dívat a solidně to odsýpá. Dovolím si ovšem ještě konstatovat, že dvojexpozice v roce ´41 nebyla opravdu žádným trikovým milníkem a vlčí maska zobrazované zvíře vlastně ani moc nepřipomíná. ()
Galerie (64)
Photo © Images courtesy of Park Circus/Universal

Zajímavosti (25)
- Hlavní vlkodlačí hudební motiv je nechvalně známý třítónový motiv, který byl ve středověké hudbě zakázaným (ďáblovým) intervalem a skladatelé jím dodnes často vyjadřují cosi ďábelsky zlého. (DaViD´82)
- Scénář Curta Siodmaka neobsahoval žádné přímo popsané proměny a nechával tak otevřenou otázku, zda si postava Larryho vše jen představuje či se opravdu ve vlkodlaka mění. Studio se však nakonec rozhodlo celou tuto linku přeci jen zpracovat tak, jak to chtěl divák těchto filmů dle nich vidě, co očekával za co si dle studia také platil vstupné; tedy za řádící monstrum na plátně. (DaViD´82)
- Zakončení Larryho hole ve tvaru vlčí hlavy bylo vyrobeno z gumy, aby nikdo z herců nebo kaskadérů nebyl zraněn, kdyby s ní náhodou byli udeřeni. (liquido26)
Související novinky

Chloé Zhao chystá Drákulu
Oceňovaná režisérka Země nomádů a nadcházející marvelovky Eternals Chloé Zhao má za sebou zatraceně povedený rok, a tak není divu, že o ni v budoucnu budeme jistě ještě hodně slýchat. Nově se… (více)

Universal se opět pokusí oživit monstrum
Před třemi lety se Universal pokoušel po vzoru Marvelu nastartovat vlastní filmový vesmír, který by zahrnoval klasické figury tohoto studia: Frankensteinovo monstrum, jeho nevěstu, Drákulu, Mumii,… (více)

Vlkodlak s Goslingem našel režiséra
Reboot hororového Vlkodlaka v originále The Wolfman našel režiséra. Chystaný snímek od producenta Jasona Bluma nakonec natočí Leigh Whannell, jehož poslední filmy Upgrade a především Neviditelný… (více)

Ryan Gosling jako vlkodlak?
Studio Universal pokračuje v oživování svých klasických monster, a další na řadě je podle všeho Vlkodlak. V nové verzi by si pak hlavní roli mohl zahrát Ryan Gosling (Drive, Blade Runner 2049).… (více)
Reklama